رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی:
کالای شناسنامه دار توان رقابت با قاچاق را ندارد / مسئولان تجدید نظر کنند
برچسب اصالت نه تنها موجب صیانت مردم از وفور کالای فاقد اصالت نشد، بلکه کالای شناسنامه دار را در پیچ و خم اداری قرار داد و توان رقابت بنگاه های قانونی در مواجهه با تجارت زیر زمینی کاهش داد.
برچسب اصالت نه تنها موجب صیانت مردم از وفور کالای فاقد اصالت نشد، بلکه کالای شناسنامه دار را در پیچ و خم اداری قرار داد و توان رقابت بنگاه های قانونی در مواجهه با تجارت زیر زمینی کاهش داد.
به گزارش ایلنا، علیرضا مناقبی، رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در واکنش به اظهارات مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو در خصوص تقلب در برچسب اصالت اظهار داشت: تخلف در بحثبرچسب اصالت، موضوع غیر طبیعی و غافلگیر کننده ای نبود.
وی ضمن تاکید بر این موضوع که در رابطه با عدم کارایی برچسب اصالت، مدتها قبل به مسئولین هشدار داده بودیم ادامه داد: ارزیابی میزان کارایی برچسب اصالت، قبلا توسط تشکلهای صنفی و تخصصی انجام شده بود و در این رابطه هشدارهای فعالان اقتصادی به سازمان غذا ودارو منعکس شده بود ولی متاسفانه اعتماد لازم به بلوغ بخش خصوصی در بدنه دولت وجود ندارد. البته این موضوع یعنی عدم اعتماد به بخش خصوصی، صرفا به این دولت و یا دولت قبل باز نمی گردد، بلکه یک مشکل ساختاری با عقبه تاریخی است.
مناقبی با اشاره به این نکته که زیر ساختهای اولیه برای اجرای برچسب اصالت در سطح کلان و ملی دیده نشده است، تصریح کرد: طبیعتا همه ما از محدود شدن کالای تقلبی استقبال می کنیم، چراکه به هر حال همه ما مصرف کننده کالا هستیم، ولی بی تردید نتیجه اجرای ناقص یک طرح درحوزه اصالت، تطهیر کالایی است که بدون نظارت مراجع ذی صلاح وارد کشور شده است.
به اعتقاد رئیس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب اصالت نه تنها موجب صیانت مردم از وفور کالای فاقد اصالت نشد، بلکه کالای شناسنامه دار را در پیچ و خم اداری قرار داد و توان رقابت بنگاه های قانونی در مواجهه با تجارت زیر زمینی کاهش داد.
مناقبی با مقایسه تقلب در حوزه دارو با تقلب در حوزه مواد غذایی فرایند شده افزود: از آنجا که دارو در مسیر توزیع آن یعنی در داروخانه و بیمارستان قابل رصد است، تقلبی بودن برچسب اصالت نصب شده روی آنها بسیار سریع تر امکان پذیر خواهد بود، ولی در خصوص سایر کالاهای سلامت محور نظیر مواد غذایی فرایند شده که توزیع آنها درسطح خرده فروشی ها انجام می شود، دنبال کردن اصالت برچسب اصالت تقریبا موضوع غیر ممکن و یا حداقل پر زحمت و وقت گیر است.
رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی تاکید کرد: از سوی دیگر در رابطه با برچسب اصالت، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم انجام نگرفته است و مردم آشنایی کافی با آن ندارند و به همین جهت کاربردی هم برای آنان نداشته است چراکه وقتی تقاضای مصرف یک کالا وجود دارد، نمی توان بدون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی موثر، جلوی تقاضا مقاومت کرد.
مناقبی در پایان تاکید کرد: مردم بر اساس نیازشان فرایند خرید خودشان را انجام می دهند و نمی توان از مردم توقع غیر منطقی داشت. وقتی نیاز به یک کالا وجود دارد، و کالای شناسنامه دار در بازار کمیاب است، نمی توان انتظار داشت که مردم در خصوص اصالت کالا تفحص ریزبینانه و دقیقی داشته باشند.