خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:

افزایش تولید تنها راه مبارزه با تورم / رونق سیستم ارباب و رعیتی در بانکها

افزایش تولید تنها راه مبارزه با تورم / رونق سیستم ارباب و رعیتی در بانکها
کد خبر : ۱۵۹۶۵۲

بانکها سیستمی را در پیش گرفته اند که یادآور سیستم ارباب و رعیتی است و با منابعی که در اختیار دارند، هر جا بخواهند سرمایه گذاری می کنند و برخی تولیدکنندگان برای دریافت منابع مالی باید ماهها پشت در بسته بانک باشند.

افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بیش از حامل های انرژی بر قیمت لوازم خانگی تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: اصلاح نرخ حامل های انرژی تاثیر زیادی بر تولید نخواهد داشت، اما در صورتی که دولت هزینه های سربار را افزایش ندهد هر راهی به جز افزایش تولید، قیمت ها را افزایش خواهد داد.

وی افزود: هم اکنون این امکان وجود ندارد تا منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها را از طریق نظام بانکی در اختیار تولید بگذاریم و این نگرانی وجود دارد که منابع اختصاصی به تولید، به دست این بخش نرسد.

دیانی افزود: با افزایش تولید می توان تورم را مهار کرد، اما متاسفانه کارخانه ها و واحدهای تولید با سی درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند که این موضوع با اهداف دولت در جهت مهار تورم، کنترل نقدینگی و توسعه منافات دارد.

دیانی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بیش از حامل های انرژی بر قیمت لوازم خانگی موثر است و به نظر می رسد که دولت باید این فاکتورها را نیز کنترل کند.

دیانی ادامه داد: همانطور که تیم اقتصادی دولت به صورت مرتبط تورم را کنترل می کند باید سایر عوامل را نیز کنترل کرده و بر آن نظارت داشته باشد که به نظر می رسد از جمله آن، سیستم بانکی است چراکه هر دستور مناسبی که از سوی دولت برای بانکها صادر می شود، با جدیت پیاده نمی شود و هر بانک ساز خود را می زند.

وی با بیان این که، در سال ۹۱ یک جهش قیمتی در کشور رخ داد، اما اکنون این جهش قیمتی را با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی نمی کنیم گفت: چنانچه میزان افزایش حامل های انرژی در تولید انبوه سرشکن شود، به طور قطع می توان از افزایش قیمت ها نیز جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: بانکها سیستمی را در پیش گرفته اند که یادآور سیستم ارباب و رعیتی است و با منابعی که در اختیار دارند، هر جا بخواهند سرمایه گذاری می کنند و برخی تولیدکنندگان برای دریافت منابع مالی باید ماهها پشت در بسته بانک باشند.

دیانی ادامه داد: هم اکنون برخی بانکها به دنبال اخذ مصوبه از دولت هستند تا ۵۱ درصد سهام به افراد منتقل کنند، البته این هنوز مورد موافقت واقع نشده است، اما در صورت موافقت، کار خیلی خطرناکی است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز