ایلنا گزارش میدهد؛
ورود سرمایههای سرگردان به سمت واردات خودرو
کارشناسان معتقدند دلسرد شدن سرمایه گذاران از بازارهای سرمایهای همچون سکه و ارز و همچنین مشخص نبودن وضعیت بازار مسکن علی رغم افزایش میزان وام به ۳۵ میلیون تومان باعثشده تا بسیاری از سرمایههای سرگردان به سمت بازار خودروهای وارداتی سرازیر شوند.
در یک سال اخیر کلیه اخباری که در حوزه خودرو منتشر شد حاکی از کاهش تولید خودرو بود که این موضوع بیشتر نشات گرفته از افزایش تحریم ها بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، طی یکی دوماه گذشته و با فروکش کردن تحریمها بستر مناسب برای همکاری خودرو سازان خارجی با ایران فراهم آمده و همین موضوع باعثشده تا حدی افزایش تولید خودرو را شاهد باشیم اما این افزایش خیلی چشمگیر نبوده و تاثیر چندانی در جهت کاهش قیمت خودروهای داخلی نداشته به گونهای که آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت معدن تجارت موید این مطلب است که سایه رکود بر بازار خودروهای داخلی سایه افکنده است.
اما آنچه در این روزها علاوه بر تبلیغات مختلف خودروهای وارداتی در سطح خیابانها و بزرگراهها جلب توجه میکند حضور خودروهای گران قیمت و صفر کیلومتر وارداتی است که گاها در برخی از پارکینگهای سطح شهر خودنمایی میکنند همچون صد دستگاه خودروی شاسی بلندی که هم اکنون در پارکینگ یکی از مجتمعهای خیابان ابوذر در محدوده بلوار آیت الله کاشانی به انتظار شماره گذاری و ثبات بیشتر قیمتها نگهداری میشوند.
براستی چه کسانی پارکینگ این مرکز تجاری را برای این خودروها اجاره کردهاند و چه اتفاقی در بازار خودرو کشور ردر حال رخ دادن است. در این رابطه کارشناسان معتقدند دلسرد شدن سرمایه گذاران از بازارهای سرمایهای همچون سکه و ارز و همچنین مشخص نبودن وضعیت بازار مسکن علی رغم افزایش میزان وام به ۳۵ میلیون تومان باعثشده تا بسیاری از سرمایههای سرگردان به سمت بازار خودروهای وارداتی سرازیر شوند.
این اتفاقات در حالی می افتد که در یک دوره زمانی ایران سیزدهمین تولید کننده خودرو در جهان بود در حالیکه این رتبه هم اکنون به مقام نوزدهم تنزل یافته است.
اینکه گفته میشود خودرو سازی در ایران تنها مونتاژ است چندان ادعای منطقی به نظر نمیرسد چرا که بزرگترین تولید کنند گان خودرو در دنیا نیز همه قطعاتشان را خودشان تولید نمیکنند و از ۶۰ قطعه صنعتی که در تولید یک خودرو به کار میرود برخی از آنها داخلی و برخی خارجی است.
به نظر میرسد مردم با روی کار آمدن دولت یازدهم وکاهش نسبی نرخ ارز به کاهش قیمت خودور نیز امیدوار شدهاند و کمتر این روزها دست به خرید خودرو میزنند این درحالی است که به گفته خودروسازان قیمت خودرو به این زودیها کاسته نخواهد شد چرا که به گفته احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان، دو خودرو ساز بزرگ کشور طی دوسال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و مواد اولیه تشکیل دهنده خودرو نظیر فولاد، آهن و لاستیک و مواد پلیمری و دستمزدها هم ارزان نشده و براین اساس قیمت تمام شده خودرو نیز پایین نخواهد آمد.