طرح های توسعه فولاد بدون ایجاد توازن، اقتصادی نیستند
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به چالش کمبود آب در کشور اشاره و تصریح کرد: توجه به این موضوع سبب میشود لطمهای به سایر پتانسیلهای توسعهای منطقه از جمله کشاورزی و… وارد نشود.
طرحهای توسعه فولاد نیازمند ایجاد توازن همزمان توسط سایر دستگاههای اجرایی کشور برای تامین راه، آب، برق، گاز و نیروی انسانی است در غیر اینصورت از منطق اقتصادی خارج میشوند.
به گزارش ایلنا، رییس هیات عامل این سازمان با تاکید بر مطلب فوق اظهار داشت: برای استقرار کارخانههای جدید فولادی ضروری است با انجام مطالعات فنی و اقتصادی دقیق، امور زیربنایی و سایر عوامل تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد. مهدی کرباسیان با اشاره به مطالعات انجام شده تحت عنوان «بازنگری در طرح جامع فولاد» گفت: دسترسی به آب یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید فولاد خام به شمار میآید از همین رو سرمایه گذاران باید این نکته را در مطالعات فنی و اقتصادی به عنوان یکی از اولویتهای خود در نظر گیرند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به چالش کمبود آب در کشور اشاره و تصریح کرد: توجه به این موضوع سبب میشود لطمهای به سایر پتانسیلهای توسعهای منطقه از جمله کشاورزی و… وارد نشود.
کرباسیان همچنین تامین مواد اولیه برای طرحهای فولادی را یکی دیگر از پیش نیازهای توسعه این بخش دانست و گفت: در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام ظرفیت سازی خواهد شد و برای تحقق چنین رقمی باید بیش از ۷۵ میلیون تن کنسانتره و گندله در اختیار داشته باشیم.
وی با یادآوری اینکه ارزانترین مسیر حمل و نقل در دنیا مربوط به دریا است ادامه داد: آن دسته از پروژههایی که در مجاورت آبهای آزاد قرار دارند و مواد اولیه داخلی را کافی نمیدانند میتوانند نیاز خود را از خارج کشور تامین کنند و بدین ترتیب دچار هزینههای مضاعف در بخش حمل و نقل جادهای و ریلی و… نخواهند شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو توسعه خطوط زمینی و ریلی، تامین برق و گاز برای کارخانههای فولاد را از دیگر چالشهای توسعه این صنعت ذکر کرد و اظهار داشت: چنانچه دستگاههای دیگر اجرایی زمینه توسعه امور زیربنایی را فراهم نکنند مشکلات متعددی در این حوزه ایجاد خواهد شد. به گفته مدیر وی، قرار گرفتن طرحهای جدید فولاد در مناطق اقتصادیتر چالش کمبود انرژی در این بخش را برطرف میکند.
کرباسیان به پر شدن ظرفیت حمل و نقل ریلی برای صنعت فولاد در شرایط حاضر اشاره کرد و افزود: آمارها نشان میدهد برای تولید هر تن فولاد خام نیازمند جابه جایی ۴ تن مواد اولیه و دیگر ملزومات هستیم و این امر به روشنی بر توسعه شبکه ریلی و راهها تاکید میکند.
وی در عین حال تامین نیروی انسانی ماهر برای صنعت فولاد را به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه خواند و اظهار داشت: رشد این صنعت بدون حضور نیروی انسانی کافی و متخصص با مشکل مواجه خواهد شد و از هم اکنون باید با توجه به پراکندگی طرحهای فولاد اقدامات موثر را آغاز کرد. به اعتقاد وی، بدنه اصلی کارشناسان باید از محیطهای بومی انتخاب شوند تا ذغدغه برگشت به شهر اصلی خود را نداشته باشند.
ریس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به برنامه آزادسازی حاملهای انرژی و مواد اولیه از جمله سنگ آهن اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه یکی از عوامل اصلی در تعیین هزینه تولید مربوط به موقعیت جغرافیایی منطقه است، باید پروژه در محلی اجرا شود که نرخ مواد اولیه، سوخت و حمل و نقل، تاثیر حداقلی بر هزینههای تولید داشته باشد. وی تاکید کرد: باید مرحله دوم منطقی کردن قیمتها به صورت گام به گام انجام گیرد تا شرکتهای فولادی نیز بتوانند با افزایش نرخ بهره وری در عوامل تولید، قیمتها را کنترل کنند.