کاوه ولی پور:
برندینگ با اقتصاد دولتی سازگار نیست
قوانین تجارت کشور ما بسیار قدیمی و تنظیم آن مربوط به سال ها پیش است. قوانین کشور ما قوانین مدرنی نیستند، برای مثال قانون تجارت همان قانون قدیمی است که جرح و تعدیل شده، اما به روز نیست.
قوانین تجارت کشور ما بسیار قدیمی و تنظیم آن مربوط به سال ها پیش است. قوانین کشور ما قوانین مدرنی نیستند، برای مثال قانون تجارت همان قانون قدیمی است که جرح و تعدیل شده، اما به روز نیست.
به گزارش ایلنا و به نقل از ستاد خبری گروه خواستاران تحول، کاوه ولی پور، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در کشور خود صاحب برند صاحب نامی نیستیم؟، گفت: در تعریف عام برندینگ یا برند بیزینس، نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که هر برندی را باید در زمینه و جغرافیای مرزی خود بررسی کنیم.
ولی پور همچنین با اشاره به فعالیت هایی که به هر حال در این حوزه انجام گرفته است، گفت: به طور نسبی برندهای موفقی در کشور داریم. مثلا در حوزه پوشاک و یا فرش، برندهای نسبتا خوب و صاحب نامی داریم.
این فعال اقتصادی با ریشه یابی کردن نبود نام های تجاری در اقتصاد کشور، عنوان کرد: توجه به برندینگ و نام های تجاری اقتصادی، تاریخ طولانی در فرهنگ اقتصادی ما ندارد به همین دلیل است که ما شاهد برندهای ویژه ای در کشور خود نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بیشترین تاثیر را در عدم موفقیت برندسازی کشور بر عهده دارند؟ با قدیمی خواندن قوانین تجارت، گفت: مسئله این است که در این خصوص قوانین کشور ما قوانین مدرنی نیستند، برای مثال قانون تجارت همان قانون قدیمی است که جرح و تعدیل شده، اما به روز نیست.
کاوه ولی پور همچنین تصریح کرد: زمانی که صاحب برندی از مدیریت و یا مالکیت معنوی آن مطمئن نباشد، طبیعتا در سرمایه گذاری محتاط تر می شود و این در حالی است که برندینگ پدیده ای است که نیاز به سرمایه گذاری دارد تا بتواند خود را مطرح کند.
وی با اشاره به این مسئله که تجار و تولید کنندگان ما به دلیل بی توجهی و کم حوصلگی بر روی این مسئله کار کافی را انجام نداده اند، برند های مطرح شده را به دلیل نادیده گرفتن برخی از ابعاد تولید مانند کیفیت و یا بازار یابی مناسب و یا تنها توجه به یک بعد مانند تکیه ی صرف بر جنبه ی تبلیغات ناقص دانست.
از سوی دیگر ولی پور با دخیل دانستن مجموعه ای از شرایط که دست هم داده اند تا برندینگ در ایران تاکنون موفق عمل نکرده باشد، گفت: مردم ما هم عادت نکرده اند که برندهای ایرانی را ببینند. مجموعه ای از همه اینها با هم دخیل است.
وی در پایان با تاکید بر این اصل که اساسا بحثبرندینگ به خصوصی سازی و بخش خصوصی بر می گردد، گفت: دولتها نمی توانند صاحب برندهای صاحب نام باشند چون تفکر برندینگ یک تفکر کاملا رقابتی است و دولت ها اصولاً از رقابتی شدن بازارگریزانند. بخش خصوصی به هر حال باید در این زمینه بیشتر کار کند.