خبرگزاری کار ایران

سطح همکاری های کشورهای عضو دی هشت افزایش یابد

سطح همکاری های کشورهای عضو دی هشت افزایش یابد
کد خبر : ۲۴۶۷۶۳

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: روابط تجاری و صنعتی کشورهای عضو گروه دی ۸ را در سطح پایینی است و با توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالقوه موجود، باید این ظرفیت‌ها بیش از گذشته شناسایی و از مزایای کشورها بیشتر استفاده کرد.

محمدرضا نعمت‌زاده در اجلاس چهارمین نشست وزرای صنعت کشورهای دی‌۸ ضمن ابراز خرسندی از حضور این کشورها در ایران، چهارمین نشست کشورهای عضو دی‌۸ را فرصتی دانست که در شناخت قابلیت‌ها و توانمندیهای کشورهای عضو مؤثر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس علاوه بر گسترش همکاری‌ها به نزدیکی فرهنگ‌های کشورها نیز منجر خواهد شد اظهار کرد؛ این اجلاس می‌تواند علاوه بر بسط و توسعه مناسبات اقتصادی و صنعتی توسعه اشتراکات سیاسی و فرهنگی را نیز بدنبال داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه به تاریخچه‌ای از شکل‌گیری و اهداف تشکیل کشورهای عضو گروه دی ۸ اشاره کرد و گفت: ایده تشکیل این گروه برای توسعه همکاری‌ها در سال ۱۹۹۶ در استانبول ترکیه مطرح شد و با سرعت مراحل اجرایی ‌آن پیگیری و اولین اجلاس در ژوئن سال ۱۹۹۷ برگزار شد که این پیمان براساس همکاری و اتحاد کشورهای عضو و رشد پایدار اقتصادی برای این کشورها به اجرا درآمد.

وی با تأکید بر اینکه رشد پایدار کشورها یک پدیده چند وجهی است که تنها با افزایش تولید صنعت حاصل نمی‌شود خاطر نشان کرد: در این بین توجه به چالش‌های مسائل زیست محیطی، تغییر کاربری، ایجاد آلودگی محیطی و… از مسائلی است که اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی نظیر اکو تلاش می‌کنند تا اطلاع‌ بیشتری از توانمندیهای بالقوه کشورخود و سایر کشورهای عضو به دست آورند تا بتوان از این طریق وضعیت اقتصادی و صنعتی خود را گسترش دهند از این رو کشورهای عضو گروه دی ۸ نیز می‌توانند در این راستا اقدام کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در طول چند ساله اخیر که با مشکلات از جمله تحریم‌ها مواجه بوده است اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم برغم همه مشکلات و با یاری خداوند و تلاش همه مهندسان، متخصصان وسرمایه گذاران، به دست‌آوردهای زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، ICT و الکترونیک، ماشین‌آلات، مواد غذایی و مصالح ساختمانی دست‌ یابیم.

وی همچنین با اشاره به جایگاهی که بخش خصوصی می‌تواند در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای ایفا کند افزود: باید بیش از پیش از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی در مشارکت‌های صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.

نعمت‌زاده با اشاره به توانمندی‌ برخی کشورها مثل ترکیه و مالزی در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو تأکید کرد: با توجه به اینکه این کشورها، صنعت خودرو خود را مبتنی بر صادرات در نظر گرفته‌اند می‌توان از آنها به عنوان الگویی در بخش صنعت کشورمان استفاده کرد.

به گفته وی سرمایه‌گذاری‌های مشترک و عزم راسخ کشورهای دی ۸ باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد بطوریکه می‌توان از آن توانمندی‌ها برای پروژه‌های کوتاه مدت و طولانی مدت کشورها عضو استفاده کرد و دراین راستا پیش به تبادل اطلاعات، تجربیات و فنآوری‌ها دست یافت.

مهندس نعمت زاده همچنین بااشاره به توانمندیهای ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بر روی خودروسازی، انرژی‌های تجدید پذیر، صنایع نساجی، پروژه‌های نانو از جمله فرصت‌های مناسبی است برای سایر کشورهای عضو گروه دی ۸ که می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند.

نعمت زاده در ادامه، همکاری با سایر سازمان‌ها از جمله اکو و ECO را مورد اشاره قرار داد و گفت: می‌توان از این طریق درباره برخی مشکلات مشترک به توانمندسازی کشورهای دی ۸ در حل چالشهای خود کمک کرد.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه ای که بین دو سازمان مذکور به امضاء رسیده زمینه این همکاری‌ها پیش‌بینی شده است.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان‌های منطقه‌ای مثل اکو درخصوص حل بسیاری از مشکلات می‌توانند برای ارتقاء توانمندسازی کشورهای عضو دی ۸ به کمک بیایند.

نعمت زاده همچنین توجه به اقتصاد سبز را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد؛ با توجه به چالشهای جهانی محیط زیست بسیار مناسب خواهد بود که همه کشورهای عضو گروه دی ۸ در جهت توسعه اقتصادی پایدار و در کنار آن اقتصاد سبز که اساس وپایه آن حفظ اصول محیط زیست است بیشتر اهتمام ورزند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز