خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفتگو با ایلنا:

کاهش سرانه مصرف لبنیات / لزوم برنامه ریزی در راستای تحقق سرانه مصرف ۲۲۵ کیلوگرم

کاهش سرانه مصرف لبنیات / لزوم برنامه ریزی در راستای تحقق سرانه مصرف ۲۲۵ کیلوگرم
کد خبر : ۲۳۹۸۴۶

برای صنایع لبنی باید نگرش صاحبان صنایع رامدنظر قرار داد تا راهکارهایی کار‌شناسانه ارائه شود، یکی از این راهکار‌ها تغییر نظام قیمت گذارری کالا از روش فعلی به روش قیمت گزاری است.

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: مهم‌ترین دغدغه در صنایع لبنی عدم موفقیت در رشد مصرف سرانه لبنیات است.

رضا باکری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان لبنیات در کشور، اظهار کرد: شرایط مصرف لبنیات با توجه به اینکه رشد جمعیت را در کشور شاهد هستیم مناسب نیست و وضعیت رکود فشار خاصی را به این صنعت وارد کرده است، به طور کلی صنعت لبنیات گرفتار تنگناهایی است که راهکارهای خاصی برای خروج از این رکود لازم است.

وی با اشاره به سند چشم انداز ۱۴۰۴، گفت: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید سرانه مصرف تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۲۵ کیلوگرم برسد در حال حاضر، سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور حدود ۸۵ کیلوگرم است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی باید این رقم در سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۲۵ کیلوگرم برسد.

باکری در پاسخ به این سوال که راهکارهای خروج از رکود تورمی در صنایع لبنیات چیست، اظهار کرد: برای صنایع لبنی باید نگرش صاحبان صنایع رامدنظر قرار داد تا راهکارهایی کار‌شناسانه ارائه شود، یکی از این راهکار‌ها تغییر نظام قیمت گذاری کالا از روش فعلی به روش قیمت گذاری بازار است.

وی افزود: روش بهای تمام شده که در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۸۵ مصوب شده است و این روش از آن تاریخ تا به امروز توسط سازمان حمایت به اجرا در آمده است. روش قیمت گذاری بعلاوه هزینه(کاست پلاس) مسئولیت سایر بخش‌ها را بر عهده تولید‌کننده می‌اندازد و قیمت واقعی محصول تولیدی برای مصرف‌کننده مشخص نمی‌شود.

وی افزود: روش کاست پلاس روشی منسوخ است و شورای سیاستگذاری سازمان حمایت و وزارت صنعت و معدن و تجارت این روش را باید به نظام قیمت‌گذاری بازار تغییر دهد.

دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار کرد: در شرایط فعلی که جامعه در رکود تورمی قرار دارد این روش کارساز نیست؛ بنابر این روش قیمت گذاری در بازار مناسب است که مهم‌ترین شاخص آن حمایت از حقوق مصرف کننده است که ملاک عمل است، این روش بیشترین رقابت را در میان تولیدکنندگان به وجود می‌آورد که بهترین سرویس و خدمات را با پایین‌ترین قیمت به مصرف کننده برسانند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز