سرپرست مرکز ملی فرش ایران:
ارزش صادرات فرش دستباف به بیش از ۱۶۶ میلیون دلار رسید
طی سه سال گذشته، صادرات فرش دستباف با افت مواجه شد در حالیکه طی یک دهه گذشته بطور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات فرش دستباف کشور بود و این رقم در سال ۹۲ به ۳۱۴ میلیون دلار رسید.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: ارزش صادرات فرش دستباف ایران از فروردین تا مهر سال ۱۳۹۳، بیش از ۱۶۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل(۱۳۹۲) رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد.
به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر، افزود: میزان وزنی فرش دستباف صادراتی در مدت مذکور بیش از سه هزار و یکصد تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرد.
به گفته وی، طی سه سال گذشته، صادرات فرش دستباف با افت مواجه شد در حالیکه طی یک دهه گذشته بطور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات فرش دستباف کشور بود و این رقم در سال ۹۲ به ۳۱۴ میلیون دلار رسید.
کارگر افزود: سهم فرش ایران با وجود آنکه در بازارهای جهانی کاهش یافته، اما همچنان بیشترین سهم از این بازار در اختیار فرش ایرانی است و کشورهایی مانند هند و پاکستان در رده های بعد قرار دارند.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: چین از تولید کنندگان فرش دستباف است، اکنون پنجمین وارد کننده فرش ایران محسوب می شود و با دگرگونی هایی که در اقتصاد این کشور رخ داده خود به یکی از مشتریان خوب فرش ایران تبدیل شده است.
به اعتقاد وی، عوامل مختلف داخلی و خارجی در افت صادرات فرش کشور موثر بوده که تحریم صادرات فرش ایران به ایالات متحده، وقوع رکود اقتصادی در برخی کشورها و نیز وقایع اخیر در کشورهای منطقه و اشباع بازارهای سنتی از تولیدات ایرانی برخی از شاخص های این مهم بود.
به گفته کارگر، کاهلی برخی تولیدکنندگان ایرانی در توجه به سلایق جهانی در عین حفظ اصالت ها از دیگر علل کاهش صادرات فرش ایران محسوب می شود.
وی افزود: داخل کشور شاهد پیامدهای غیرمستقیم تحریم های بین المللی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به صورت پرداخت نقدی به قالیبافان به جای حمایت از پشتیبانان تولید، بخشی از بافندگان فرش دستباف را از گردونه تولید خارج کرد و بر قیمت تمام شده فرش دستباف افزود.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: فرش دستباف معضلات متعددی دارد و رفع این مشکلات با ارزان فروختن یا کاهش قیمت تمام شده فرش ایرانی برای ایجاد توان رقابتی با فرش هند و پاکستان نیست.
وی تصریح کرد: سیاست کاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف نباید مانند سایر صنایع دنبال شود زیرا این رویکرد موجب کاهش کیفیت فرش و اجحاف در حق بافنده و دور شدن از وجوه ارزشمند هنری و اصیل این تولید خواهد بود.
کارگر تاکید کرد: فرش ایرانی باید خوب معرفی و در حد شان خود در دنیا شناخته شود و مشتری بدنبال آن بیاید.
وی گفت: رادیو و تلویزیون در زمینه معرفی فرش دستباف کم مهری کرده، درحالیکه فرش دستباف مشخصه اشتغالزایی با کمترین سرمایه، صادرات محور و ارزآور و صنعتی پاک و کاری هنری است.