رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی گاوداران ایران:
کارخانههای لبنیاتسازی قیمت شیر را به بهانه عدم دریافت یارانه بالا بردند
کارخانجات لبنیات سازی میگویند مصرف لبنیات در کشور اندک است و دولت باید به کارخانجات لبنیاتسازی یارانه بدهند در حالی که ما با این قضیه مخالفیم.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی گاوداران ایران دلیل افزایش بهای قیمت شیر را اهمال کارخانجات شیر در پیروی از قیمت مصوب دولت اعلام کرد.
«سیداحمد مقدسی» در گفتوگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: «توجیه کارخانه های لبنیاتسازی برای افزایش بهای لبنیات این است که آنان میگویند مصرف لبنیات در کشور اندک است و دولت باید به کارخانجات لبنیاتسازی یارانه بدهند و به همین دلیل نیز بهای شیر را بالا بردند؛ در حالی که ما با این قضیه مخالفیم و معتقدیم یارانه دولت باید به جامعه هدف(مردم) و نه دامدار و کارخانجات لبنیات سازی پرداخت شود».
رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی گاوداران ایران ادامه داد: بر اساس مصوبه ۱/۴ / ۹۳ ستاد تنظیم بازار کشور شیر خام با بهای ۱۴۴۰ تومان در اختیار کارخانجات لبنیات سازی قرار گرفت.
مقدسی ادامه داد: این کارخانجات به این مصوبه عمل نکردند چون معتقد بودند قیمت لبنیات باید به ۲۶ درصد افزایش یابد تا بر این اساس ۵ درصد هزینه سربار و ۲۱ درصد به عنوان ماده اولیه تولید لبنیات در نظر گرفته شود که این رقم مورد پذیرش سازمان حمایت از مصرفکنندگان(وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز قرار گرفت.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی گاوداران ایران خاطرنشان کرد: کارخانجات لبنیاتسازی افزایش بهای ۳۴ درصدی را درخواست کرده بودند که دولت به آنها چنین مجوزی را نداد.
وی افزود: بر این اساس امسال دامداران متعهد شدند تا با ۱۵ درصد افزایش بهای شیر خام آن را در اختیار کارخانجات قرار دهند، اما در عمل دیدیم که کارخانجات لبنیاتسازی حداکثر ۷ درصد از این رقم را به دامداران پرداخت کردند و ۸ درصد باقیمانده به بهانه افزایش هزینههای تولید به دامداران پرداخت نشد.
مقدسی تاکید کرد: این مشکل وضعیت دامداران را بیش از پیش بدتر کرد و طی تلاشهای انجام شده دامداران برای حل مشکلات خود و پیگری آنان از نهادها و سازمانهای دولتی همچون معاون اجرایی رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به نتیجهای نرسیده است.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی گاوداران ایران در خاتمه اظهار داشت: البته بخش نظارت جهاد کشاورزی ابزارهایی را در این زمینه اتخاذ کرده که ناکافی است و سازمان حمایت از مصرف کننده نیز بهدلیل اینکه زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است همکاریهای لازم را با دامداران ندارد.
به گزارش ایلنا، چندی پیش رضا باکری، دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لبنی به ایلنا گفته بود که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تیر ماه سال جاری مقرر شد تا کلیه کارخانجات تا پانزده درصد نرخ محصولات خود را افزایش دهند و برخی از کارخانجات این افزایش قیمت را در نیمه اول سال اعمال کردند و برخی دیگر این موضوع را به نیمه دوم سال موکول کردند و به غیر از این موضوع هیچ افزایش قیمتی در بازار محصولات لبنی صورت نگرفته است.