خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور:

بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌اند

بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌اند
کد خبر : ۲۳۹۲۹۷

حدود ۲۵ هزار روستا نیز در کشور کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند / گر هر روستا به طور متوسط ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی داشته باشد یعنی در واقع ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی بلااستفاده مانده‌اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور اظهار کرد: درحال حاضر بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل رضوی در نخستین همایش علمی مدیریت روستایی و توسعه پایدار با اشاره به اهمیت بحثتوسعه علمی مدیریت روستایی گفت: در نگاه ما به روستا دچار مشکل است ما در تعریف خود را از روستا عنوان کرده‌ایم که روستا سکونتگاهی است که میان ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساکن دارد و با این تعریف نمی‌توانیم انتظار تولید و حمایت از تولیدکننده را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تعریف ما از روستا باید تغییر کند؛ اظهار کرد: اکنون به این نتیجه رسیدیم که روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، مسکونی و میراثی است. روستا‌ها فضاهایی دارند که در شهرهای ما وجود ندارد برای نمونه آثار تاریخی بیش از ۳۰ هزار ساله در روستا‌ها وجود دارد که شهر‌های ما از آن بی‌بهره‌اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور اظهار کرد: امسال در قانون بودجه بحثکمک به واحدهای تولیدی مطرح شد اما باید توجه کنیم که برای حمایت از واحدهای تولیدی به سراغ روستا‌ها نیز برویم زیرا که روستا‌ها تولیدات متنوعی دارند.

وی ادامه داد: امسال در همدان ۳۵۰ میلیارد تومان گندم فروخته شده است اما آیا کارخانه آرد نیز در روستا قرار دارد؟ همچنین امسال هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان فروش سیر، گردو و برخی محصولات استان همدان بوده است اما باید دید که فرآوری این محصولات در کجا صورت گرفته؟ چرا نباید به صحبت رهبری مبنی بر ایجاد صنایع تبدیل، برای ایجاد توسعه در روستا‌ها توجه شود؟

رضوی با بیان اینکه چرا شوراهای روستا مانند شوراهای شهر قدرت مدیریت و سیاست‌گذاری ندارند؛ گفت: ما همچنان خود را قیم روستاییان می‌بینیم درحالیکه روستاییان ما رشد کردند و بینش هوشمند سیاسی دارند که آن را می‌توانیم در نرخ مشارکت آن‌ها در انتخابات حس کنیم. روستاییان ما در انتخابات بالای ۹۰ درصد مشارکت داشتند درحالیکه این نرخ در شهر‌ها بسیار کمتر است.

معاون وزیر کشور گفت: ‌امروزه در هر استان به صورت میانگین یک تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد؛ تا روستایی را باور نکنیم امکان رسیدن به توسعه پایدار محقق نمی‌شود. درحال حاضر بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌است و حدود ۲۵ هزار روستا نیز در کشور کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی ادامه داد: اگر هر روستا به طور متوسط ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی داشته باشد یعنی در واقع ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی بلااستفاده مانده‌اند. اجازه دهید شوراهای اسلامی روستا نیز مانند شوراهای شهر‌ها اختیار و مسئولیت داشته باشند و دهیاری‌ها ازساختار و سازمان پایداری برخوردار باشند.

رضوی با تاکید بر ضرورت اصلاح و بازنگری در قانون و انتخابات شورای اسلامی روستا‌ها اظهار کرد: بانک مرکزی باید تبیین مشخصی از سیاست‌های اقتصادی روستا داشته باشد. در حال حاضر همه دستگاه‌ها در کشور‌ها به جز وزارت امور خارجه بخشی را به اسم روستا و محرومین دارد اما اثرکار این بخش‌ها مشخص نیست.

وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که تعیین شاخص‌های اقتصادی روستا صورت نگیرد توسعه در روستا به نتیجه نخواهد رسید.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز