خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تصادفات به اقتصاد کشور
حمل ونقل عمومی استاندارد، میتواند به میزان زیادی از این خسارتها جلوگیری کند.
معاون حمل ونقل شهرداری تهران گفت: به علت تصادفات رانندگی، سالانه خسارتی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بر اقتصاد ملی کشور وارد میشود.
به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، «سیدجعفر تشکری هاشمی» افزود: حمل ونقل عمومی استاندارد، میتواند به میزان زیادی از این خسارتها جلوگیری کند.
وی، مکانیزاسیون خدمات رسانی به شهروندان در سالهای اخیر را از جمله اقدامات مهم مدیریت شهری دانست و گفت: اجرای زمان بندی حرکت اتوبوسهای شرکت واحد با استفاده از تجهیزات به روز از جمله این اقدامات است.
تشکری جعفری گفت: مکانیزه کردن تجهیزات حمل ونقلی، طرحی بسیار وسیع است که به این منظور، اجرای مدل یکپارچه مدیریت ترافیک شهری را از طریق یکپارچه سازی سیستمهای حمل و نقل عمومی در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی تاکید کرد: وجود مدل یکپارچه مدیریت ترافیک شهری، لازمه مدیریت شهری سامانمند در سطح ملی و در کل کشور است.
تشکری جعفری افزود: بطور مثال، موضوع مکانیزاسیون مراکز مکانیزه معاینه فنی خودرو که در تهران اجرا شده باید با کمک وزارت کشور در سایر کلان شهرهای کشور نیز پیاده سازی شود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تهران دارای شش هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است که دو هزار دستگاه آن فرسوده هستند، ادامه داد: طی چهار سال گذشته، حتی یک دستگاه اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده در صورتیکه این کلان شهر حداقل به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: تاکنون سهم ۵۰ درصدی دولت بابت توسعه حمل و نقل عمومی تهران به مدیریت شهری پرداخت نشده و لازم است دولت در زمینه رفع مشکلات حمل و نقل عمومی و کاستیها و کمبودهایی که در این ارتباط وجود دارد، توجه ویژه و حساسیت ویژهای داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دیرکرد پرداخت بودجه توسعه حمل ونقل عمومی منجر به بروز مشکلاتی در نحوه خدمات رسانی و در نتیجه گلهمندی شهروندان شده است.
تشکری هاشمی گفت: در صورت پرداخت بودجه مصوب حمل ونقل عمومی میتوانیم در اقدامی ضربتی، اتوبوسهای مورد نیاز را فراهم آورده و راه طولانی رسیدن به ناوگانی با ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس را تا جای ممکن کوتاه کنیم.
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه اکنون شاهد بروز و ظهور توانمندیهای تولیدکنندگان داخلی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی بویژه مترو هستیم، افزود: تحقق این مهم صرفه جویی ارزی بسیاری را به همراه داشته که البته امروز با اتکا به توان داخلی، از توانایی تامین نیازهای حمل ونقل عمومی برخوردار شدهایم.
تشکری هاشمی گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، آماده هستیم تا تمام نیازهای حمل و نقلی شهر و شهروندان را تامین کنیم.
وی افزود: اکنون به توانمندیها و پیشرفتهای زیادی در این زمینه دست یافتهایم که به میزان قابل توجهی از ارزبری جلوگیری کرده و منجر به صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحظهای برای کشورمان شده است.
معاون شهردار تهران گفت: شهرداریها از حق استفاده از فاینانس بمنظور رفع نیازهای خدمات رسانی به شهروندان از جمله خدمات حمل و نقل عمومی برخوردار هستند.
تشکری هاشمی افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی در زمینه تامین منابع مالی شهرداریها در خصوص حمل ونقل عمومی و بویژه مترو موافق هستند و فقط منتظر موافقت شورای اقتصاد هستیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در صورت موافقت شورای اقتصاد، شهرداری تهران میتواند از فاینانس استفاده کند و سالانه ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو به شهروندان تحویل دهد، گفت: متاسفانه سال هاست موضوع استفاده مدیریت شهری تهران از فاینانس، گرفتار تشریفات اداری شده است.
تشکری هاشمی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات لازم، شاهد مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر اوضاع بر همین منوال ادامه یابد، افراد به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به استفاده از وسیله نقلیه شخصی روی میآورند و مسایل و مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات رانندگی تشدید خواهد شد.