معاون آموزش سازمان ترافیک:
اغلب کلاههای ایمنی تولید ایران استاندارد نیستند / هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار
«بیشتر کلاههای ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق میباشند. / بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترکبند موتورسیکلت قرار میدهند»
- معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادثو سوانح ترافیکی در تهران کشته می شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.
به گزارش ایلنا، شهرام جباری زادگان با اعلام این که موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند، سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده میکنند، در خطر آسیبهای سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند، گفت: بر اساس قانون، استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است و موتورسواران برای حفظ ایمنی خود در هر شرایطی باید از این وسیله استفاده کنند.
وی افزود: بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترکبند موتورسیکلت قرار میدهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آنهاست و ممکن است آنها را با خطرات جبران نا پذیری رو به رو کند.
جباری زادگان با تأکید بر این که هدف از استفاده از کلاه ایمنی، حفظ جان موتورسواران و جلوگیری از ورود آسیب به سر و گردن آنها هنگام بروز حوادثو سوانح ترافیکی است، افزود: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع پر اهمیت توجه چندانی نمیکنند و با عدم رعایت این مهم، شاهد مرگ و میر موتورسواران عموماً جوان و نوجوان هستیم که مهمترین دلیل فوت آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد و پلاستیکی مبادرت میورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاههای ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق میباشند، اظهار کرد: کلاه ایمنی استاندارد به عنوان مهمترین وسیله ایمنی تحت هر شرایطی مهمترین نیاز هر موتورسوار است.
جبّاریزادگان با بیان این که بسیاری از کلاههای ایمنی داخلی به شکلی طراحی شدهاند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته میشوند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کلاههای ایمنی موجود در بازار به دلیل انتخاب نا درست و استفاده غیر اصولی در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا میشوند.
وی با تأکید بر این که عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب افزایش مرگ و میر موتورسواران میشود، خاطرنشان کرد: البته نا ایمن و غیر استاندارد بودن بسیاری از کلاههای ایمنی ساخت داخل و واردات انواع نا مرغوب و غیر ایمن این وسیله از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به فکر سودجویی و منفعتطلبی خود هستند، از عوامل تشدید تلفات موتورسواران است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که اولین و مهمترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل میکند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.
جبّاریزادگان با بیان این که متأسفانه بسیاری از موتورسیکلتهای موجود در بازار از استاندارد و ایمنی برخوردار نمیباشند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاههای ایمنی با کیفیت و کاملاً استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلتهای داخلی که از پایینترین کیفیت و ایمنی برخوردار میباشند، بیشتر است.
وی در پایان با تأکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادثو سوانح ترافیکی در تهران کشته میشود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.