خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش سازمان ترافیک:

اغلب کلاه‌های ایمنی تولید ایران استاندارد نیستند / هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار

اغلب کلاه‌های ایمنی تولید ایران استاندارد نیستند / هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار
کد خبر : ۱۸۵۱۰۵

«بیشتر کلاه‏های ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق می‏باشند. / بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترک‏بند موتور‏سیکلت قرار می‏دهند»

- معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادثو سوانح ترافیکی در تهران کشته می شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.
به گزارش ایلنا، شهرام جباری زادگان با اعلام این که موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‏کنند، سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده می‏کنند، در خطر آسیب‏های سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند، گفت: بر اساس قانون، استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است و موتورسواران برای حفظ ایمنی خود در هر شرایطی باید از این وسیله استفاده کنند.
وی افزود: بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترک‏بند موتور‏سیکلت قرار می‏دهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آن‏هاست و ممکن است آن­ها را با خطرات جبران نا پذیری رو به رو کند.
جباری زادگان با تأکید بر این که هدف از استفاده از کلاه ایمنی، حفظ جان موتورسواران و جلوگیری از ورود آسیب به سر و گردن آن­ها هنگام بروز حوادثو سوانح ترافیکی است، افزود: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع پر اهمیت توجه چندانی نمی‏کنند و با عدم رعایت این مهم، شاهد مرگ و میر موتورسواران عموماً جوان و نوجوان هستیم که مهم‏ترین دلیل فوت آن‏ها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر ‏استاندارد و پلاستیکی مبادرت می‏ورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاه‏های ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق می‏باشند، اظهار کرد: کلاه ‌ایمنی استاندارد به عنوان مهم‏ترین وسیله ایمنی تحت هر شرایطی مهم­ترین نیاز هر موتورسوار است.
جبّاری‏زادگان با بیان این که بسیاری از کلاه‏های ایمنی داخلی به شکلی طراحی شده‏اند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته می‏شوند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کلاه‏های ایمنی موجود در بازار به دلیل انتخاب نا درست و استفاده غیر اصولی در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا می‏شوند.
وی با تأکید بر این که عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب افزایش مرگ و میر موتورسواران می‏شود، خاطرنشان کرد: البته نا ایمن و غیر استاندارد بودن بسیاری از کلاه‏های ایمنی ساخت داخل و واردات انواع نا مرغوب و غیر ایمن این وسیله از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به فکر سودجویی و منفعت‏طلبی خود هستند، از عوامل تشدید تلفات موتورسواران است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که اولین و مهم­ترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل می­کند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.
جبّاری­زادگان با بیان این که متأسفانه بسیاری از موتورسیکلت­های موجود در بازار از استاندارد و ایمنی برخوردار نمی­باشند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاه­های ایمنی با کیفیت و کاملاً استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلت­های داخلی که از پایین­ترین کیفیت و ایمنی برخوردار می­باشند، بیشتر است.
وی در پایان با تأکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادثو سوانح ترافیکی در تهران کشته می­شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می­دهد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز