خبرگزاری کار ایران

تناقض در میزان سرعت اتوبوس واژگون‌شده آزادگان:

اعداد به سمت مقصر اعلام شدن راننده در حال حرکت‌اند

اعداد به سمت مقصر اعلام شدن راننده در حال حرکت‌اند
کد خبر : ۱۶۹۱۵۳

اختلاف بر سر عدد ۵۰ و ۸۰ است. این اختلاف اعداد «سرعت نامطمئن» را به «سرعت غیرمجاز» تغییر می‌دهد و به این ترتیب خطای انسانی سهم ۷۰ درصدی را در وقوع این حادثه به خود اختصاص می‌دهد.

۲۱ روز پیش واژگونی یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان منجر به کشته شدن هشت نفر از مسافران شد. پلیس راهور و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به نقل از پلیس راهور در تعیین میزان سرعت اتوبوس واژگون شده دو نظر کار‌شناسی اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پلیس راهور تهران در روز حادثه سرعت اتوبوس را ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و امروز، یک روز پیش از قرائت گزارش این حادثه خونین در شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با استناد به گزارش اخیر پلیس راهور به ایلنا اعلام کرد که سرعت اتوبوس ۸۰ کیلومتر در ساعت بوده است. در این میان آنچه واضح است اینکه اعداد به سمت مقصر اعلام شدن راننده در حال حرکت‌اند.

اختلاف بر سر عدد ۵۰ و ۸۰ است. این اختلاف اعداد «سرعت نامطمئن» را به «سرعت غیرمجاز» تغییر می‌دهد و به این ترتیب خطای انسانی سهم ۷۰ درصدی را در وقوع این حادثه به خود اختصاص می‌دهد.

سرهنگ جهانی معاون آموزشی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ درباره این تناقض در اعلام سرعت اتوبوس، به ایلنا گفت: ‌ نظریات کار‌شناسان در همه مشاغل و رشته‌ها به عنوان نظریه است و این نظریه به عنوان علت اولیه، ثانویه و تامه اعلام می‌شود و به عنوان یک نظریه بر اساس آیین دادرسی قابل بررسی و تغییر است.

وی ادامه داد: ‌ اگر در یک سانحه تصادف یکی از طرفین به نظر کار‌شناسی معترض باشد در هیات سه نفره این موضوع رسیدگی می‌شود که قابل تغییر و اثبات است.

سرهنگ جهانی در پاسخ به این سئوال که «نظر کار‌شناسی در زمینه سرعت اتوبوس بر اساس دستگاه GPS بوده است در این شرایط چقدر امکان اشتباه نظریه کار‌شناسی وجود دارد؟» گفت: ‌ هیات کار‌شناس منتخب مرجع قضایی ماموریت دارند با در نطر گرفتن جمیع جهات و شرایط حادثه و بر اساس مستندات یافت یا کشف شده، موضوع را رسیدگی و بررسی کنند. در این میان ممکن است این بررسی منجر به تایید نظر کار‌شناسی اول شود یا آن را رد کند.

وی تاکید کرد: ‌ زمانی که کار‌شناس در حوادثاعلام نظر می‌کند، نظریه قابل اثبات و قابل رد است و این وظیفه هیات کار‌شناسی منتخب کل است که موضوع را دوباره رسیدگی کند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز