از سوی معاون شهردار تهران مورد تأکید قرار گرفت:
توجه ویژه به بانوان و کودکان در حمل و نقل شهری
توزیع کارت منزلت به تمام افراد بالای ۶۵ سال اعم از سالم و بیمار و توانمند و ناتوان از نظر مالی به صورت یکسان قاعده درستی نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ تحت عنوان سال «اقتصاد» و «فرهنگ» از سوی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) گفت: تأکیدات معظمله بر توسعه فرهنگ در سطح جامعه و رفع ضعفهای فرهنگی به موازات اصلاح رفتارهای اجتماعی، مسئولیت مسئولان مربوطه از جمله مدیران شهری را مضاعف کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی که در جمع مسئولان امور بانوان سازمانها و شرکتهای تحت پوشش این معاونت سخن میگفت، افزود: مدیریت شهری خود را موظف میداند به دغدغههای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) از جمله سوألی که در خصوص چرایی رفتارهای رانندگی در موضوع سبک زندگی مطرح فرمودند، پاسخ گفته و در جهت کاهش دلنگرانیهای فرهنگی معظمله تلاش نماید.
وی با تأکید بر اینکه برخی حرکات نامناسب رانندگی در سطح شهر، چهره نازیبایی از شهرمان ترسیم کرده که در نگاه نخست نشان دهنده ضعف فرهنگی جامعه در موضوع ترافیک و آمد و شدهای شهری است، خاطرنشان کرد: در خصوص فرهنگسازی در حوزه ترافیک باید با یک برنامه جدی ورود پیدا کنیم و در این مسیر اقشار جامعه را با تدارک برنامههای مفصل درگیر نماییم.
در فرهنگسازی ترافیک علاوه بر کودکان به بزرگسالان نیز توجه میکنیم
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامههای نسبتاً خوبی برای کودکان در موضوع آموزش و فرهنگسازی ترافیک دنبال میشود، اظهار کرد: وقت آن رسیده که فعالیتهای فرهنگی در حوزه ترافیک علاوه بر کودکان برای بزرگسالان و در مجموع برای عموم شکل بگیرد و محدود شدن آموزشها به کودکان کفایت نمیکند، بلکه باید در پهنه بزرگتری کارمان را دنبال کنیم و با انجام مجموعهای از کارها اطمینان داشته باشیم که ظرف یکی دو سال تحول رفتاری در جامعه اتفاق می - افتد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه جامعه هدف، همه شهروندان تهران هستند و از مرد و زن تا کودک و سالمند و از سالم و معلول تا بیسواد و با سواد را برنامههای خود مد نظر قرار خواهیم داد، تصریح کرد: با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی از طریق آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک، برنامههای مفصلی را برای تمام اقشار جامعه تدارک خواهیم دید.
وی با تأکید بر اینکه به منظور ساماندهی نابه سامانیهای ترافیکی مجموعهای از راهکارها را مد نظر قرار دادهایم و به این منظور در گام نخست باید با اعتمادسازی در جامعه، اعتماد مردم نسبت به مجموعه مدیریت شهری و برنامههای آن را به حد اعلاء افزایش دهیم، اضافه کرد: به این منظور میبایست برای برنامههایمان در جامعه جذابیت و مقبولیت ایجاد کنیم، به نحوی که مردم احساس کنند اگر به این برنامهها توجه و از آنها تمکین کنند، محصول آن ایجاد رضایتمندی در کل جامعه است.
هم رانندگان حمل و نقل عمومی باید آموزش ببینند هم مسافران
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ما باید به گونهای عمل کنیم که جامعه احساس کند مدیریت شهری سبک و سیاق متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته شده تا در برنامههای ما ایفای نقش نماید، اظهار کرد: زنان ۵۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل میدهند و عموماً مسئولیت کودکان را نیز بر عهده دارند، در صورتی که در بسیاری از برنامهریزیها از جمله در حمل و نقل شهری، این گروه عظیم از جامعه آن طور که شایسته آنهاست، مورد توجه قرار نگرفتهاند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا موضوعاتی که میتوانند در بهبود رفتارهای شهروندی مؤثر باشند، شناسایی و احصاء شوند و سهم مشارکت مردم و مداخله آنها در این موضوعات را به حداکثر ممکن افزایش دهیم، تصریح کرد: ایمنی با آموزش نسبت مستقیم دارد و هر قدر افرادی که در جامعه خدمات ارائه میدهند از جمله رانندگان حمل و نقل عمومی آموزش دیدهتر باشند، ایمنی در آنجامعه ارتقاء پیدا کرده و شهر ایمنتری خواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه این آموزشها باید به استفاده کنندگان از این خدمات نیز تسری پیدا کند، اضافه کرد: مسافران مترو و اتوبوس باید نحوه حضور در ایستگاههای حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعم از رعایت نوبت و حقوق دیگران، توجه به نظم و انضباط هنگام سوار و پیاده شدن از مترو و اتوبوس و نیز چگونگی ارائه کارت بلیت را آموزش ببینند.
نباید طوری رانندگی کنیم که عابران دچار وحشت و جهانگردان دچار حیرت شوند!
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه با آموزش اقشار مختلف جامعه باید به نوعی عمل کنیم تا احتمال بروز حوادثو سوانح برای شهروندان به حداقل و ایمنی شهر و معابر شهری به حداکثر میزان ممکن ارتقاء پیدا کند، اظهار کرد: باید نظم و انضباط را در شهر حاکم کنیم و رفتارهای رانندگیمان طوری نباشد که عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان دچار وحشت و جهانگردان خارجی که وارد تهران میشوند، از نحوه رانندگی ما دچار حیرت شوند!
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید به نقطهای برسیم که یک خانم با کالسکه فرزند خود بتواند در پیادهرو به راحتی حرکت کرده و تا جایی که میخواهد با ایمنی، به راحتی و البته بدون هیچ گونه مانع و مشکلی ادامه مسیر دهد، تصریح کرد: میبایست به نوعی عمل کنیم که همین خانم به همراه کودکش بتواند از امکانات حمل و نقل عمومی با آرامش و به سهولت بهره برده و بدون هیچ دغدغهای با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به عنوان امکانی مطمئن، قادر به انجام ترددهای روزانه خود باشد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف مدیریت شهری ایجاد حمل و نقل عمومی قابل قبول برای تمام اقشار جامعه از جمله بانوان و کودکان همراه آنهاست، اضافه کرد: تأمین آرامش و ایمنی و جلب رضایت عموم شهروندان از جمله خانمها که نیمی از افراد جامعه را تشکیل میدهند، از موضوعات مهمی است که آن را به صورت ویژه مد نظر قرار دادهایم.
اگر خودمان را جای سالمندان قراردهیم مشکلات آنها را درک خواهیم کرد
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه هم موضوع کودکان و هم موضوع سالمندان در جامعه مورد غفلت قرار گرفته، اظهار کرد: اگر خودمان را جای افراد سالمند قرار دهیم، متوجه مشکلات این عزیزان در استفاده از امکانات شهری خواهیم شد و شرایط دشوار آنها را درک خواهیم کرد و در آن صورت است که میتوانیم گامهای مؤثری برای رفع مشکلات پیش روی آنها برداریم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه توزیع کارت منزلت به تمام افراد بالای ۶۵ سال اعم از سالم و بیمار و توانمند و ناتوان از نظر مالی به صورت یکسان قاعده درستی نیست، تصریح کرد: باید به ترتیبی عمل کنیم که اهدای این کارتها و سایر خدمات حمایتی با انجام برنامهریزیهای دقیق و متناسب با شدت نیازمندی افراد و میزان نیاز آنها به این خدمات به ایشان ارائه شود.
وی با تأکید بر اینکه سالمندان باید امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند و هنگامی که سوار مترو و اتوبوس میشوند بتوانند از صندلیهای اختصاصی که از پیش برای آنها مشخص شده، استفاده نمایند و اصولاً در وسایل نقلیه عمومی برای سالمندان، بانوان باردار، معلولان و کودکان میبایست صندلی مخصوص تعبیه شود، اضافه کرد: البته باید فرهنگسازی شود تا اگر فرد سالمندی وارد اتوبوس و مترو میشود، جوانان صندلی خود را برای او خالی کرده و جای خود را به وی بدهند.
کارهای فرهنگی باید اثربخش و قابل اندازهگیری باشند
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تأمین ایمنی و راحتی شهروندان در سفرهای شهری، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی در شهر و مشارکت تمام شهروندان به ویژه بانوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در قالب سازمانهای مردم نهاد در موضوعات فرهنگی حوزه ترافیک از جمله اهداف مورد نظر در این حوزه است، اظهار کرد: باید با اجرای طرحهای ساده، مشارکت مردم را در امور شهری از جمله مسائل مربوط به فرهنگ ترافیک فراهم کنیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه با تولید محتوای آموزشی به همراه کار جهادی که شامل از خودگذشتگی، تلاش بیوقفه و خستگی ناپذیر و فعالیت علمی، منطقی و اصولی است، باید بتوانیم به اهداف مورد نظر خود در زمینه ارتقای فرهنگی در جامعه دست پیدا کنیم، تصریح کرد: فرهنگ، جزء لاینفک زندگی شهری و نظم و انضباط از الزامات زندگی در شهر است و با انجام کارهای اثربخش و قابل اندازهگیری میبایست در مسیر فرهنگسازی در شهر و انتظام بخشی به جامعه حرکت کنیم.
وی در پایان خطاب به مسئولان امور بانوان سازمانها و شرکتهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: انتظار میرود با به کارگیری همه استعدادها و استفاده از تمام توانمندیهای خود و مجموعهای که در آن مشغول به کار هستید، شاهد آغاز حرکتی ارزشمند و ایجاد تحولی اساسی در حوزه فرهنگسازی ترافیک و بهبود رفتارهای ترافیکی در تهران باشیم.