خبرگزاری کار ایران

معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد:

آغاز اجرای برنامه ۵ ساله شهرداری تهران از ابتدای سال جدید

آغاز اجرای برنامه ۵ ساله شهرداری تهران از ابتدای سال جدید
کد خبر : ۱۵۵۴۹۵

تردد سه میلیون دستگاه خودروی شخصی در تهران با مصرف روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین و میلیون‌ها لیتر گازوییل خسارات‏ هنگفتی به اقتصاد ملی و محیط زیست وارد می‌‏کند / ورود ۴۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت.

ایلنا: معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به سیاست‌ها‌ی کلی برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در خصوص توسعه حمل‌ و نقل شهری، از آغاز اجرایی شدن این سیاست‌ها‌ و پیاده‏سازی گام به گام رئوس برنامه مذکور از اولین روز سال ۹۳ خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، " سید جعفر تشکری هاشمی " افزود: بر اساس این برنامه که مورد تایید شورای محترم اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته، مهم‌ترین فعالیت مدیریت شهری توسعه زیرساخت‏های حمل و نقل عمومی برای تردد مناسب شهروندان و بهبود وضعیت محیط زیست شهر است.

وی نقش انکار‏ ناپذیر مترو به عنوان مظهر حمل و نقل پاک در توسعه حمل و نقل شهری را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در سال ۹۲ بیش از ۷۰۰ میلیون نفر مسافر از طریق متروی تهران جابه‌جا شدند که این رقم در مقایسه با طول مسافت پیمایش شهروندان نسبت به سایر وسایل نقلیه بسیار قابل توجه است.

برنامه‌ریزی گسترده برای احداثپارکینگ‌های مکانیزه

معاون شهردار تهران در مورد وضعیت مترو قبل از آغاز به کار قالیباف در شهرداری تهران، اظهار کرد: متروی پایتخت قبل از حضور ایشان با ۵ / ۳۶ کیلومتر خط درون شهری و ۵ / ۴۲ کیلومتر خط برون شهری و ۳۷ ایستگاه و ۳۷۲ دستگاه واگن، روزانه تنها ۶۶۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کرد اما امروز متروی پایتخت به طول ۱۵۲ کیلومتر و نیز با ۸۵ ایستگاه و ۱۱۰۰ دستگاه واگن، روزانه سه میلیون مسافر را در اقصی نقاط شهر جابه‌جا می‌کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر بالا‌ترین حجم عملیات عمرانی مترو در گستره وسیعی از تهران بزرگ در دست انجام است، تصریح کرد: امروز سه خط مترو به صورت هم‌زمان با استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌آوری - های روز دنیا در حال ساخت است که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز در موعد مقرر تکمیل خواهد شد.

وی احداثمعابر ویژه برای تردد اتوبوس که هم‌زمان استفاده از آن‌ها برای خودروهای امداد و نجات آمبولانس و آتش نشانی نیز امکان‌پذیر است، خبر داد و اضافه کرد: برنامه‏ریزی گسترده‏ای نیز برای احداثپارکینگ‏های مکانیزه در سطح شهر و حداقل یک پارکینگ بزرگ در محدوده میدان شمشیری را در دستور کار سال جدید قرار داده ‏ایم.

تفقد مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بزرگ‌ترین سرمایه است

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه توسعه متروی تهران به الگوی مثال ‏زدنی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در سراسر کشور تبدیل شده، اظهار کرد: تفقد مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و تجلیل از اهتمام شهرداری تهران در گسترش مترو به عنوان اقدامی برجسته، بزرگ‌ترین سرمایه مدیریت شهری، محسوب می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تردد سه میلیون دستگاه خودروی شخصی در تهران با مصرف روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین و میلیون‌ها لیتر گازوییل خسارات‏ هنگفتی به اقتصاد ملی و محیط زیست وارد می‌‏کند، تصریح کرد: مترو مهم‏‌ترین راهکار‏ حل مشکل راهبندان و آلودگی هواست و سرمایه ‏گذاری در توسعه مترو در واقع نوعی صرفه - جویی است.

وی از توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو هماهنگ با اهداف برنامه‏ریزی شده خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در تهران ۱۵۸ کیلومتر خط تندرو احداثشده و با افتتاح خطوط ۸ و ۹ که هر دو در سال ۹۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، موفق به جابه‏جایی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مسافر در تهران شده‏ایم که در نوع خود یک رکورد ارزشمند به حساب می‌‏آید.

ورود ۴۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
معاون شهردار با اشاره به اینکه اولین دست‏آورد احداثخطوط اتوبوس‌های تندرو افزایش سرعت جابه‏جایی شهروندان است، اظهار کرد: در سال جدید ۳۴ کیلومتر به خطوط اتوبوس‏های تندرو افزوده و ضمن افزایش زیرساخت‏های ورود اتوبوس‏های برقی و هیبریدی در تهران، ۴۲۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در طرح جامع حمل ‌و نقل و ترافیک تهران، تقویت ناوگان اتوبوسرانی، مورد تأکید قرار گرفته، تصریح کرد: نوسازی ۵۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در اولویت برنامه‏های سال جدید قرار دارد تا با کمک صنعت‏گران داخلی، نسبت به بازسازی اتوبوس‌ها اقدام کرده و آن‌ها را به ناوگان اتوبوسرانی تهران باز گردانیم.

وی از تجهیز کامل ناوگان اتوبوسرانی تهران به تکنولوژی هوشمند به عنوان یکی از گام‌های مدیریت شهری بر پایه افق چشم‌انداز تعیین شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران خبر داد و اضافه کرد: تمام اتوبوس‌های تهران به سیستم جی‌پی‌اس مجهز شده‌اند که با استفاده از آن تجهیزات، مسیرهای عبور و مرور ناوگان اتوبوسرانی کنترل می‌ - شود.

دسترسی پیامکی به اطلاعات ناوگان اتوبوسرانی
معاون شهردار با اشاره اینکه در گذشته یکی از مشکلات مسافران ناوگان اتوبوسرانی‌ عدم اطلاع از برنامه حرکت اتوبوس‌ها بود، اظهار کرد: در حال حاضر این امکان برای شهروندان فراهم شده تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص ورود اتوبوس‌ به ایستگاه‌ها را به راحتی از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی و وب کیوسک‌ها به دست آورند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در کنار سامانه مسیریاب، امکان دسترسی به این اطلاعات از طریق پیامک نیز وجود دارد، تصریح کرد: شهروندان با ارسال پیام حاوی کد مسیر و ایستگاه مورد نظر به شماره ۲۰۰۰۱۱۱ می‌توانند اطلاعات مربوط به ورود اتوبوس‌ به ایستگاهی که در آن قرار دارند را دریافت کنند.

وی از راه ‏اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه جانبازان و معلولان خبر داد و اضافه کرد: ۶۰ دستگاه خودروی ون به همراه ۲۳ دستگاه اتوبوس مناسب‏سازی شده‌ تا در راستای تسهیل تردد جانبازان و معلولان در سطح شهر خدمات‏رسانی شود و در تلاشیم تا با همکاری شرکت‌های حمل و نقلی، خدمات‏رسانی به این عزیزان را گسترش دهیم.

معاون شهردار تهران با اشاره اینکه جانبازان و معلولان در برنامه‏های حوزه حمل و نقل و ترافیک از اولویت ویژه‌ای برخوردارند، اظهار کرد: با مناسب‏سازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که این عزیزان به راحتی در سطح شهر تردد کنند، ضمن اینکه ‏پایانه معلولان با شماره ۶۳۰۵ در اختیار این عزیزان است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه سامانه‌های هوشمند در شبکه‌ حمل و نقل یکپارچه تهران اهمیت بالایی دارند، تصریح کرد: امروزه مدیریت ترافیک تهران با چهار هزار کیلومتر معابر شهری و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و رمپ و لوپ‏های بزرگراهی و نیز ۱۲ میلیون جمعیت در ساعات روز و سه میلیون دستگاه خودرو با روش‏های سنتی امکان‏پذیر نیست.

وی تجهیز تقاطع‌های تهران به سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک را یکی از اقدامات مدیریت شهری به منظور سامان بخشی به تردد در معابر شهری طی سال‏های اخیر بر شمرد و اضافه کرد: اجرای این سیستم که آن را در سال جدید نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم، می‌تواند ترافیک را به صورت هوشمند کنترل کند.

کنترل هوشمند ترافیک شهر از طریق هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه سامانه‌های کنترل و مدیریت هوشمند ترافیک در ۸ سال اخیر روند رو به گسترشی داشته‌اند، اظهار کرد: تا سال ۸۴ تنها صد کیلومتر فیبر نوری در تهران وجود داشت، در صورتی که در حال حاضر این رقم به هزار کیلومتر افزایش یافته و امروز حدود یک هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز ترافیک شهر را به صورت هوشمند کنترل می‌کنند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ تقاطع تهران و معابر ورود و خروج از محدوده طرح ترافیک توسط سیستم هوشمند مدیریت می‌‏شود، تصریح کرد: تاکنون موفق به نصب ۱۲۲ دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراه‌ها شده‌ایم که با ثبت سرعت غیر مجاز سبب کاهش چشم‌گیر تلفات جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی شده‌اند.

وی لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک و بهبود رفتارهای ترافیکی در سطح جامعه را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: در این راستا با استفاده از کمک و مشاوره اساتید و بزرگان حوزه‌های علوم اجتماعی، اطلاع‌رسانی، روان‌شناسی و آموزش، در تلاش هستیم تا امکانات آموزشی در حوزه فرهنگ ترافیک را علاوه بر کودکان و نوجوانان، برای تمام اقشار جامعه فراهم آوریم.

تقویت فرهنگ جهادی، اصلیترین سیاست راهبری مدیریت شهری

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه به منظور توسعه حمل‌ و‌ نقل عمومی از طریق شناسایی و به کارگیری ظرفیت‏های موجود در جهت دسترسی به حداکثر توان ممکن در حوزه حمل ‌و‌ نقل و ترافیک گام بر ‌خواهیم داشت، اظهار کرد: تقویت فرهنگ جهادی، اصلیترین سیاست راهبردی مدیریت شهری و مهم‌ترین راهبرد حوزه حمل‌ و‌ نقل و ترافیک است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به منظور تقویت این سیاست، نسبت به تبیین اقتصاد مقاومتی و تحقق آن با بسیج همه امکانات موجود اقدام خواهیم کرد، تصریح کرد: در راستای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری تمام نهاد‌ها و همراهی مردم عزیزمان هستیم، چرا که با تفکر بخشی و جزیره‏ای نمی‌توان مشکل ترافیک تهران را برطرف کرد.

وی در پایان با تأکید بر نام‌گذاری سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری(مدظلله‌العالی) تحت عنوان «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک بر اساس این شعار راهبردی باز تعریف و اجرا خواهد شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز