خبرگزاری کار ایران

محمد حقانی:

آهن و دود نفس درختان را هم گرفته است

آهن و دود نفس درختان را هم گرفته است
کد خبر : ۱۵۲۷۶۵

حجم بالای اثرات مخرب وارده به محیط زیست شهری به حدی است که در بسیاری ازموارد جبران آلودگی ها خارج از توان بالای طبیعت بوده و درختان هم خود بیمارند.

ایلنا: رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، گفت: ‌ نفس باغ های شهر تهران که در دامنه البرز پرورش یافته اند در لابلای آهن و دود به شمارش افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمد حقانی "، در ابتدای جلسه امروز با بیان اینکه تهران در دهه های گذشته به دلیل تحولات وسیع و پرشتاب خود پیوسته و دائمی در شرایط گذار رو به تنزل بوده است، گفت: وجود باغات انبوه در دامنه های جنوبی البرز و امتداد آنها درواقع در اثر جریاناتی شکل گرفت و به حیات خود ادامه داد که موجب رونق و آبادانی های فراوان و کسب و کار در این شهر شد. امروز اما وضعیت متفاوت شده است و باغات تهران یعنی شهری که در دل خود آبادی های قدیمی چون شمیران، ونک و… را جای داده از اوضاع خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: با شرایط فعلی چشم انداز مناسبی را نمی توان برای آنها متصور شد و باغ های شهر تهران که در دامنه پربرکت البرز پرورش یافته دیگر از لابلای آهن و دود به نفس افتاده است. به طوری که حجم بالای اثرات مخرب وارده به محیط زیست شهری به حدی است که در بسیاری ازموارد جبران آلودگی ها خارج از توان بالای طبیعت بوده و درختان هم خود بیمارند.

حقانی باغات تهران را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: اول پهنه های باقی متراکم و متمرکز مثل باقی مانده باغات کن که به صورت انبوه و متراکم درکنار هم قرار گرفته اند، دوم باغات پراکنده و غیرمتمرکز که به صورت منفرد و پراکنده از توسعه شهری به جای مانده و هیچ گونه پیوستگی را تداعی نمی کنند مثل باغات واقع در محدوده منطقه یک و سوم باغات پراکنده و متفرق که این باغات از ابادی ها و روستاهای گذشته به جای مانده اند که در روند رشد شهر تهران در داخل بافت شهری قرار گرفته اند.

حقانی افزود: بررسی روند تغییرات کالبدی درتهران در طول سه دهه گذشته نشان می دهد که در حال حاضر ۱.۹۸ درصد معادل یک هزار و ۲۱۵ هکتار از اراضی شهر تهران به باغ ها، ۲.۷ درصد معادل یک هزار و۶۶۰ هکتار به اراضی کشاورزی و در مجموعه ۱۶.۲ درصد که قریب به ۱۰ هزار هکتار می شود به باغ ها و اراضی کشاورزی، پارکها و سایر اراضی سبز شهری اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: مطالعه مکانی اراضی سبز موجود در شهر تهران درطول سه دهه گذشته حاکی از ان است که اراضی سبز موجود در تهران به تدریج انسجام اولیه خود را از دست داده و پراکنده تر وکوچک تر شده است.

حقانی ادامه داد: طی ادوار گذشته سه هزار و ۸۸۱ هکتار از اراضی سبز و باغ های سبز کاسته شده است.

وی به رشد بی سابقه قیمت زمین، تقاضای بازار ساختمان، بازگشت نسبتا سریع سرمایه و رشد بخش دلالی، تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای اشاره کرد و گفت: صدور اسناد ملکی براساس موارد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت و خردشدن باغات و زمین ها از عوامل عمده تاثیرگذار بر انهدام باغ هاست.

حقانی مهمترین اولویت ها برای ارتقای کیفیت محیط زیست شهر تهران را اجرای ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت یکسال اول برنامه بدون رعایت تشریفات در مناقصه، مدیریت و اهدا به نگهداری و توسعه پارکهای جنگلی و مراتع بپردازد.

وی به طرح کمربند سبز جنوب تهران درسال ۵۸ توسط دولت شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در آن زمان شهرداری تهران به عنوان مجری مشخص شد اما برای اجرا تعهدات به سایر وزارتخانه ها و نهادها واگذار شد. از جمله تامین نهال توسط وزارت کشاورزی و تامین آب توسط وزارت نیرو قرار بود صورت گیرد، اما متاسفانه تاکنون کمتر از ۵درصد کمربند سبز جنوب تهران محقق شده است.

وی در پایان با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی بیان کرد: در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست برای نسل امروز و نسل های آینده باید در حیات اجتماعی رو به رشد باشد و وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که به آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن می پردازد، ممنوع است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز