استاد دانشگاه بیرجند؛
تخلفات موتورسواران در تقاطعها ۲۳ درصد افزایش مییابد
سالانه حدود ۵ هزار موتورسوار در کشورمان کشته میشوند / بیشترین آمار فوتیهای تصادفات بعد از عابران پیاده به موتورسواران اختصاص دارد.
ایلنا: نتایج بخشی از مقالات ارائه شده در «سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» در محور آموزش و فرهنگسازی ترافیک از سوی روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد.
به گزارش ایلنا، در این ارتباط یک استاد جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از رابطه مستقیم و معنادار عدم تبعیت از قوانین و مقررات با تعداد تصادف رانندگان متخلف خبر داد و گفت: اهمیت قائل نشدن برای قانون، تشویق همراهان به زیر پا گذاشتن قانون، لذت بردن از قانون شکنی و جبران عقب افتادن از سایر رانندگان، از مهمترین دلایل تصادفات محسوب میشوند.
حسین بهروان افزود: اینگونه رفتارهای رانندگی ریشه در ساختار قانونی و نهادی هر جامعه و کنترلهای بیرونی و درونی آنجامعه دارد و نمیتوان صرفاً با اعمال جریمه و اتکاء به آموزشهای مهارتی رفتار رانندگان متخلف را بهبود بخشید، بلکه این مهم مستلزم توجه به عواطف، احساسات، نگرشها و نیازهای اجتماعی آنهاست.
از سوی دیگر، یک استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵ هزار موتورسوار در کشورمان کشته میشوند و بیشترین آمار فوتیهای تصادفات بعد از عابران پیاده به موتورسواران اختصاص دارد، گفت: بخش قابل توجهی از این مرگ و میر، به رفتارهای خطرآفرین موتورسواران در معابر شهری از جمله در تقاطعهای چراغدار بر میگردد.
مرتضی عراقی با بیان اینکه تخلفات رایج موتورسواران در شهرها شامل نداشتن کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز، حمل بار و مسافر بیش از حد مجاز، قرار گرفتن روی خط عابر پیاده، سرعت بالا و افزایش سرعت در نزدیک تقاطعها، حرکات مارپیچ به ویژه در محدوده تقاطعها و حرکت در جهت مخالف است، خاطرنشان کرد: در تقاطعهای چراغدار میزان تخلفات موتورسواران به طور میانگین ۲۳ درصد افزایش مییابد.