بهروز در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک سال ۹۳:
امکان تردد خوردوهای پاک در محدوده طرح ترافیک بدون نیاز به مجوز
افزایش قیمتها در حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی از مترو تا تاکسی حداکثر تا ۲۵ درصد است که به به تورم سالیانه حتی نزدیک هم نیست / توافق شد تا سه هزار واگن مترو در طول برنامه ۵ ساله دوم از چین وارد شود که دوبرابر آن چیزی است که در برنامه پیش بینی شده بود.
ایلنا: قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از امکان بهرهمندی ناوگان اتوبوسرانی تهران از فاینانسهای بین المللی خبر داد و گفت: در سفر اخیر به چین مقرر شد تا تا ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز تحت پوشش فاینانس قرار گیرد و امیدواریم تا پایان برنامه ۵ ساله دوم تهران ظرفیت اتوبوسرانی پایتخت به ۱۰ هزار اتوبوس افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، " حجت الله بهروز " امروز در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک سال ۹۳ با اشاره به سهم ۶۰ درصدی حمل و نقل عمومی در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: بزرگترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و با توجه به جابه جایی روزانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون سفر در تهران شهرداری تهران برای رفع این معضل علاوه بر نگاه به تجریبات دنیا به توان داخلی نیز توجه ویژهای داشته تا سقف حمل و نقل عمومی افزایش یابد و با محدودیت سفر با وسایل شخصی در برنامه ۵ ساله دوم حداقل به وضعیت مناسبی برسیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر شهروندان تهران و همچنین سایر کلان شهرها از امکانات به حق خود در زمینه حمل و نقل عمومی بینصیب ماندند افزود: گسترش حمل و نقل ریلی و اتوبوسی و نیمه عمومی در چند سال اخیر با پتانسیل خود شهرداری صورت گرفت و حمایت جدی بر اساس قوانین از این برنامهها نشد که امیدواریم با تغییر رویکردها و نگاهی که در دولت فعلی وجود دارد این مشکلات برطرف شود و علاوه بر اینکه شنیده میشود راهکاری جدی نیز برای آن عملیاتی و اجرایی شود.
بهروز با بیان اینکه در تمام کلان شهرهای دنیا بیشترین سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی توسط دولتها انجام میشود و کمتر شهری است که خود به تنهایی در این زمینه سرمایه گذاری کند تصریح کرد: تهران جزو اولین کلان شهرهایی است که از محدودیت در مرکز شهر استفاده کرده و قوانین قدیمی نیز نگاه زیست محیطی داشتند اما طی سالهای اخیر شاهد بودیم که این محدودیتهای ترافیکی که بر اساس خودرو محوری بوده است تاثیر چندانی نداشته و باید این محدودیتها به صورت زیست محیطی باشد که به در برنامه ۵ ساله دوم رویکردها تغییر یافته و قرار است تا به تدریج محدوده مرکزی شهر محدودهای باشد که خودروهای کمتر آلاینده اجازه ورود داشته باشند و اجرای نکات زیست محیطی در آن بسیار مورد توجه است.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت معاینه فنی گفت: مجوز معاینه فنی برای همه خودروها و خوردوهای عمومی دارای پلاک «ع» الزامی است و با احترامی که برای شهروندان قائل هستیم این امکان که از سایر شهرها مجوز معاینه فنی دریافت شده باشد و تاییدیه از معاینه فنی تهران اخذ شود بدون پرداخت هیچ هزینهای در نظر گرفته شده است.
بهروز از ورود خودروهای هیبری و برقی به عنوان خودروهای پاک بدون نیاز به داشتن مجوز طرح ترافیک به محدوده خبر داد و افزود: در راستای داشتن شهری پاک شورای شهر تهران امکان استفاده از خودروها ی مدرن را تصویب کرد و همچنین سال آینده به عنوان سال پایلوت موتورهای برقی جایگزین موتورهای بنزینی میشوند که ۳۰ برابر خودروهای پاک آلودگی ایجاد میکنند و امیدواریم قبل از پایان برنامه ۵ ساله دوم موتور بنزینی نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در سال آتی ۱۵ هزار محوز طرح ترافیک روزانه به ۴۰ هزار مجوز افزایش یافته است که از سهم خودروهای سالیانه کاسته شده، گفت: این امکان عادلانهای برای عموم شهروندان است و امیدواریم به تدریج از آرم طرح ترافیک به صورت برچسب فاصله بگیریم و با افزایش تعداد دوربینها به ویژه در محدودههای اضطرار این امکان بیشتر شود.
بهروز در ادامه اظهار کرد: محدودههای طرح ترافیکی تهران از دو محدوده به سه محدوده میرسد که عبور از هزیک از این محدودهها قوانین خاص خود را دارد و سال آتی عبور از این محدودهها با تاکید بر وضعیت زیست محیطی آن خواهد شد.
وی افزود: محدوده سوم محدودههای ورودی تهران است و هدف از اجرای این طرح ایزوله کردن تهران از خودروهای آلاینده ورودی به تهران یا خودروهایی است که از تهران خارج میشوند.
بهروز با اشاره به اینکه استانداردهای زیست محیطی ما بسیار قدیمی است و مجلس نیز با مصوبه خود این قوانین را سهلتر کرد که به قیمت جان بسیاری از شهروندان بوده است، افزود: با همکاری سازمان محیط زیست این استانداردها ارتقا مییابد تا خودروهای آلاینده و فرسوده امکان تردد کمتری در شهر داشته باشند.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه ۵ ساله دوم شهرداری بسیار منطقی است و اینکه سالانه ۳۰ کیلومتر مترو محقق شود با حمایت دولت قطعا اجرایی میشود و همچنین توجه جدی نیز به گسترش و نوسازی اتوبوسها فرسوده شده است.
وی افزود: افزایش قیمتها در حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی از مترو تا تاکسی حداکثر تا ۲۵ درصد است که به به تورم سالیانه حتی نزدیک هم نیست و امیدواریم به جایی برسیم که کل بخش حمل و نقل عمومی به دست سرمایه گذاران باشد و بهره برداری توسط بخش خصوصی انجام شود و شهرداری فقط ملزم به پرداخت مابه التفاوت باشد.
بهروز در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر به چین گفت: این سفر بسیار موفق بود و در بخش حمل و نقل عمومی بسیاری از مشکلات فاینانس حل شد و با توجه به اینکه همه خطوط مترو از طریق سیستم فاینانس تامین میشود و طی دو سال اخیز مشکلات زیادی از طرف داخلی در این زمینه بود و بانکها ی عامل در بازپرداخت آن حمایت جدی را انجام نمیدادند و اولیوت مترو در لیست اولویت سرمایه گذاریها نبود این سفر بسیاری از مشکلات را حل کرد.
وی افزود: همچنین توافق شد تا سه هزار واگن مترو در طول برنامه ۵ ساله دوم از چین وارد شود که دوبرابر آن چیزی است که در برنامه پیش بینی شده بود.
بهروز با بیان اینکه همه آنچه که در ناوگان اتوبوسرانی طی سالهای اخیر بوده است ۱۰۰ درصد توسط شهرداری تهران تامین شده است، افزود: در سفر به چین مقرر شد تا ناوگان اتوبوسرانی نیز از فاینانس بهرهمند شود که بسیار مهم است چراکه هم اکنون در تهران ۶ هزار اتوبوس وجوددارد که دوهزار اتوبوس از آن فرسوده است و درشان شهروندان نیست و امیدواریم در پایان برنامه ۵ ساله دوم به ۱۰ هزار اتوبوس دست برسیم.
وی همچنین در مورد وضعیت اکسپرس لاینها نیز اظهار کرد: این کار وظیفه شهرداری نیست و دو خط از هفت خطی نیز که توسط شهرداری انجام شده با سرمایه گذاری دولت بوده است و شهرداری این آمادگی را دارد تا در صورتی که سرمایه لازم توسط دولت تامین شود اکسپرس لاینهای تهران را انجام دهد.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابراز امیدوار ی کرد تا با تعامل بسیار خوب دولت با شهرداری تهران و حمایت صریح وزیر نفت بتوان از سهم دو هزار میلیارد دلاری حمل و نقل عمومی از صندوق ذخیره ارزی نیز بهرهمند شد و تهرانی با هوای پاک با حمل و نقلی درشان شهروندان تهرانی داشت.