قالیباف در سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ترافیک:
آلودگی هوا و صوت، مهمترین چالش کنونی شهر تهران است
برای رهایی از چالش آلودگی هوا و آلودگی صوتی تهران، تصمیم گیریها میبایست به گونهای باشد که بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی حمل و نقل همگی مورد توجه قرار گیرند.
ایلنا: شهردار تهران گفت: مهمترین چالش کنونی شهر تهران آلودگی هوا و آلودگی صوتی است که این امر بر وضعیت سلامت شهروندان تاثیر منفی بر جای گذاشته است.
به گزارش ایلنا، " محمد باقر قالیباف " روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه «سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» با اعلام این مطلب افزود: آمارها نشان میدهد، تهران در سال بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ روز هوای سالم دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد روزهایی که این کلانشهر هوای پاک دارد به تعداد انگشتان دست نیز نمیرسد، خاطر نشان ساخت: با اطمینان میگویم، اگر در حوزه حمل و نقل عمومی تلاش کرده، برخی موضوعات را رعایت کنیم تا جایی که داشتن هوای پاک به صورت یک مطالبه عمومی از مسئولان در تمامی سطوح درخواست شود، طی یک دوره پنج ساله میتوانیم، تعداد روزهایی را که هوای سالم داریم به ۲ برابر میزان کنونی در سال افزایش دهیم.
قالیباف گفت: برای رهایی از چالش آلودگی هوا و آلودگی صوتی تهران، تصمیم گیریها میبایست به گونهای باشد که بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی حمل و نقل همگی مورد توجه قرار گیرند.
وی اضافه کرد: توجه به شاخص دسترسی و یکپارچگی در حمل و نقل عمومی از مواردی است که به کمک آن میتوان بر مشکلات فوق فایل آمد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکل آلودگی هوا نیازمند فرهنگ سازی به کمک یک سری اقدامات ایجابی و سلبی است، یادآور شد: بدون شک اقدامات ایجابی میبایست بر اقدامات سلبی ارجح باشد.
وی با انتقاد از اینکه برخی اطلاعات از طریق رسانهها به شکل صحیحی در اختیار مردم قرار نمیگیرد، گفت: در مواقعی که شهرداری تصمیم به اجرای برخی طرحها را میگیرد مانند پروژهای که در منطقه بازار برای ایجاد پیاده راه ایجاد شد، مقاومتهای زیادی از سوی گروههای سیاسی، اجتماعی و برخی رسانهها انجام شد که در آنجا جا داشت، مهندسان و نخبگان حوزه ترافیک با طرح دیدگاههای خود در رسانهها شهرداری را در جهت تبیین این اقدام یاری میکردند.
قالیباف ایجاد پیاده راه، انسان محور بودن شهر و نجات شهروندان از استیلای ماشینها را جزو برنامههای شهرداری عنوان کرد و ادامه داد: با وجود مخالفتهای ابتدایی برای ایجاد پیاده راه هم اینک این پروژه به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی مردم تعقیب میشود.
وی با اشاره به اینکه هر گونه تصمیم ایجابی و سلبی پیش شرط توسعه حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: این روش که شهروندان صبح که میخواهند از منزل خارج شوند، متوجه طرح زوج و فرد از درب منزل شوند، تشویق شهروندان به قانون شکنی است که میبایست به این روند پایان داد.
شهردار تهران افزود: هم اینک طراحی، برنامه ریزی و ساخت ۳۰ کیلومتر مترو برای شهر تهران به انجام رسیده و کلیه امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز آن فراهم است و تنها چالش موجود، کمبود اعتبار است که در صورت تامین، ساخت این خطوط شتاب خواهد گرفت.
در این مراسم دکتر آلن فلاش دبیر کل انجمن بین المللی حمل و نقل عمومی نیز گفت: امروزه سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی به معنای سرمایه گذاری در شهرهاست.
وی ادامه داد: مطالعات نشان میدهد، سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی میتواند، ارزش ۳ تا ۴ برابری در شهر ایجاد کند.
فلاش افزود: در صورت دو برابر شدن سهم حمل و نقل عمومی تا سال ۲۰۲۵ میتوان، تلفات ناشی از ترافیک شهری را تا ۱۵ درصد کاهش داد.
وی همچنین بر تجربه کشورهای آلمان و فرانسه برای بهره گیری از درآمدهای مالیاتی برای توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرد.
یادآور میشود: در این مراسم دکتر «جیم واکر»، رییس انجمن بین المللی WALK۲۱ به علت پیوستن شهرداری تهران به منشور بین المللی پیاده روی از شهردار تهران قدرانی کرد.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک فردا چهارشنبه هفتم اسفند نیز به کار خود ادامه میدهد.