در آستانه برپایی سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک عنوان شد:
سیستمهای هوشمند به استانداردهای اجباری تولید خودرو تبدیل شود
در حالیکه به کارگیری سیستمهای هوشمند ITS درون خودرویی از قبیل سیستم هشدار برای جلوگیری از خواب آلودگی راننده، سیستم فاصله خودرو با خودرو جلو، سیستمهای جدید ترمز، ایربگ و… برای خودروسازان دنیا به استانداردهای اجباری تبدیل شده است، متاسفانه در خودروهای تولید داخل کشور، توجه جدی به این سیستمها به چشم نمیخورد.
ایلنا: مدیر بخش سیستمهای هوشمند حمل و نقل سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک گفت: ضعف سیستمهای هوشمند درون خودرویی، تصادفات ناشی از خطاهای انسانی را در کشور افزایش داده است.
به گزارش ایلنا، " مهدی تشکری هاشمی " در آستانه برپایی سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که از روز سه شنبه ششم اسفند ماه در برج میلاد برگزار میشود با اعلام این مطلب افزود: در حالیکه به کارگیری سیستمهای هوشمند ITS درون خودرویی از قبیل سیستم هشدار برای جلوگیری از خواب آلودگی راننده، سیستم فاصله خودرو با خودرو جلو، سیستمهای جدید ترمز، ایربگ و… برای خودروسازان دنیا به استانداردهای اجباری تبدیل شده است، متاسفانه در خودروهای تولید داخل کشور، توجه جدی به این سیستمها به چشم نمیخورد.
وی با ابراز تاسف از اینکه تکنولوژی تولید خودروهای ایرانی به ویژه در زمینه سیستمهای هوشمند درون خودرویی مربوط به
دهه ۸۰ میلادی است، تصریح کرد: به کارگیری این سیستمها از آنجا که سبب کاهش خطای انسانی شده، ایمنی راننده و مسافران را تامین میکند، میبایست به استانداردهای اجباری تولید خودرو تبدیل شود تا بتواند، ایمنی را برای راننده و مسافران افزایش دهد.
تشکری هاشمی گفت: سیستمهای هوشمند حمل و نقل که با هدف استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستمهای کنترلی طی سالهای اخیر در کشور گسترش یافته، سبب مدیریت بهتر ترافیک و توسعه ایمنی در شهرها و جادههای مختلف کشور شده است، اما هنوز فاصله زیادی تا بهره برداری صحیح و کامل از این سیستمها داریم.
مدیر بخش سیستمهای هوشمند حمل و نقل سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک اظهار داشت: رشد و توسعه سخت افزاری در زمینه سیستمهای هوشمند حمل و نقل و بهره برداری صحیح از آنها نیازمند برنامه ریزی کلان و داشتن سند ملی ITS در کشور است.
وی افزود: هر چند شکاف تکنولوژی و بهره برداری صحیح از سیستمهای ITS در کشورهای جهان سوم بیشتر به چشم
میخورد، اما در ایران پیشرفتهای مثبتی در زمینه به کارگیری این سیستمها صورت گرفته است.
تشکری با اشاره به اینکه این پیشرفتها به ویژه در زمینه توسعه سخت افزاری چشمگیرتر بوده، است، تصریح کرد: خوشبختانه دستگاههای مسئول و به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی درک خوبی از کارایی و اهمیت این سیستمها در افزایش ایمنی داشته و از ۲ سال پیش نیز پروژه ملی ITS و معماری سیستمهای هوشمند حمل و نقل در کشور از سوی پژوهشکده حمل و نقل و سیستمهای هوشمند دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حال تدوین است.
به گفته تشکری هاشمی، قرار است، ابعاد مختلف و ظرفیتهای پروژه ملی ITS و معماری سیستمهای هوشمند حمل و نقل در کشور همزمان با سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در قالب کارگاههای آموزشی به متخصصان، صاحبنظران و مدیران مرتبط با این حوزه ارایه شود.
وی یادآور شد: از میان بیش از ۱۵۰مقاله که با موضوع سیستمهای هوشمند حمل و نقل به دبیرخانه این کنفرانس رسیده است، ۲۱ مقاله انتخاب شدهاند که به ابعاد مختلف پیشرفت و تکنولوژی، سیستمهای درون خودرویی و ارتباطات و نقش ITSدر ایمنی حمل و نقل میپردازند.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک «با حضور سفرای کشورهای خارجی و جمعی از چهرههای مطرح این حوزه از امریکا، اروپا و استرالیا طی روزهای ۶ و۷ اسفند ماه امسال در برج میلاد برپا میشود.