تشکری هاشمی:
ذرات معلق غالب در تهران زیر دو و نیم میکرون است
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه با استناد به بررسیهای انجام شده، آلودگی غالب هوای تهران، ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است، گفت: آلودگی غالب به این معناست که در بین انواع آلایندههای سطح شهر، آنچه که باعث تشدید آلودگی هوا شده و کیفیت هوای شهر را به مرز هشدار رسانده، آن آلاینده آلودگی غالب است.
به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه این روزها، آلاینده غالب هوای تهران که از حد مجاز عبور کرده، ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون است که منشاء عمده آن فعالیتهای انسانی در حوزه صنعت است، افزود: بیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازهگیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکی مانند موتورسیکلتها و خودروهای بنزینی و دیزلی است.
وی با اشاره به اینکه عمده آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که در این میان، موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده، بیشتر اثرگذاری را در تولید ذرات معلق دارند، اظهار کرد: به دلیل گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینههای تعمیر و نگهداری آنها، بخش قابل توجهی از شهروندان با خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که در تشدید آلودگی هوا مؤثر است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در ریشهیابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم، تصریح کرد: تا مادامی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در شهر باشیم و تا مادامی که خدمات حمل و نقل عمومی قادر نباشد که دارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کنند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند، به مراتب بیشتر از بودجه مورد نیاز برای نوسازی آنهاست، اظهار کرد: علاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی مانند هزینههای هنگفت تعطیلیهای اجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماریهای ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.
تکالیف همه دستگاهها در قانون هوای پاک روشن شده است
تشکری هاشمی با اعلام اینکه اگر سرجمع این موارد را اندازهگیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینهای است که باید برای جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی و خودروهای استاندارد و باکیفیت به جای خودروهای آلاینده و فرسوده سرمایهگذاری کنیم، گفت: تصمیم گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند که اگر با استدلال دلسوزی برای صاحبان اینگونه وسایل از مسئولیت خود طفره بروند، بالاجبار باید چندین برابر این مبالغ را در بخش درمان و ضرر و زیان ناشی از کاهش ظرفیتهای کاری و بهرهوری اقتصادی هزینه کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت مستقیم آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری تهران مربوط نمیشود، با تأکید بر اینکه قانون هوای پاک، فصلالخطابی است که در آن تکالیف و وظایف همه دستگاهها در این حوزه روشن شده است، افزود: نباید به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانکها یا تعطیلی مهدهای کودک و مدارس تصمیمگیری کند، دلخوش باشیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ذکر این نکته که قانون هوای پاک برای دستگاههای مختلف از جمله شهرداریها، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و غیره، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده که اگر آنها انجام نشوند و صرفاً به بحثهای شکلی پرداخته شود، شرایط تغییر نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: قانون برای این وضع شده تا هر نهادی، مسئولیتی را که برای جلوگیری از انتشار آلایندهها بر عهدهاش گذاشته شده را به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسهای نیز برگزار نشود، کارها به شکل درست دنبال میشود و پیش میرود.