رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:
رسانهها شیرینی وقف را به مردم بچشانند
بهرهگیری از ظرفیت حوزههای علمیه، دانشگاهها، روابط عمومیها و هیئتهای مذهبی میتواند به عنوان رسانههای فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.
ایلنا: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه نباید اماکن موقوفه از دید مردم مکتوم بماند، گفت: رسانهها شیرینی وقف و این سنت حسنه را به کام مردم بچشانند.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، در نشست دبیرخانه دائمی همایش وقف و رسانه اظهار داشت: ما باید ببینیم که نگاه مردم به وقف چیست و برگزاری همایش وقف و رسانه در این زمینه چگونه میتواند نگاه مردم را به موضوع وقف تبیین و تنظیم کند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با خطاب قراردادن اصحاب رسانه برای تبیین جایگاه وقف در کشور عنوان کرد: رسانهها باید افکار عمومی مردم را در مورد وقف تبیین و با برنامهریزی و هدف گذاری، ابهامات را از اذهان عمومی برطرف کنند.
وی خواستار تبیین دستاوردهای چند ساله سازمان اوقاف در زمینه برگزاری همایش وقف و رسانه شد و افزود: هنر ما باید تبیین فرهنگ وقف از زبان دیگران باشد و نظر مردم را در مورد اقدامات سازمان باید جویا شویم.
وی اهمیت رسانههای مکتوب و کتاب را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید بررسی کرد چند کار علمی و مقاله ماندگار در مورد وقف نوشته شده است؟ و این موضوع باید جمع بندی و ارائه شده و در جهت تقویت این امر تلاش شود.
حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیتهای موجود در کشور برای تبیین و تعریف جایگاه وقف به نحو احسن استفاده شود.
وی اظهار داشت: بهرهگیری از ظرفیت حوزههای علمیه، دانشگاهها، روابط عمومیها و هیئتهای مذهبی میتواند به عنوان رسانههای فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف بر بهرهگیری از ظرفیت گروههای مرجع مثل وعاظ و خطبا، ورزشکاران، هنرمندان و… برای تبیین اهداف وقف تأکید کرد.
وی گفت: باید قلمرو رسانه را شناسایی و وقف را در همه عرصهها مورد توجه قرار داد. قلمرو تبلیغ میتواند کانون کوچک خانواده و یا کانونهای بزرگ اجتماعی مانند بسیج و… باشد که میتوان برای هر یک برنامهریزی خاص رسانهای داشت.
حجت الاسلام محمدی متذکر شد: همایش وقف و رسانه باید خروجی مثبت داشته باشد و ما باید با اقدامات خود خروجی موفق برای تمام طول سال داشته باشیم و استفاده از متخصصان اهل فن برای این موضوع میتواند مفید موثر باشد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: ما میخواهیم فرهنگ وقف در جامعه رونق پیدا کند و احیانا نگاه منفی به وقف از بین برود.
حجتالاسلام محمدی گفت: باید شیرینی وقف به کام و ذائقه مردم چشانده شود چرا که این حکم الهی بوده و این یکی از خواستههایی است که همایشهای تخصصی باید به این موضوع بپردازند.
وی بکارگیری شیوههای جدید تبلیغ وقف و جذابیت اطلاع رسانی را برای مردم خواستار شد و اضافه کرد: باید شیوه و راهکاری برای ارائه جذابیت وقف و موقوفات قرار داد.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: حضور با برنامه و هدفمند میتواند به عنوان نکات کلیدی در ارائه شیوههای جذاب وقف موثر باشد.
وی استمرار طرح موضوع وقف در رسانههای جمعی را خواستار شد و گفت: باید در طول سال با برنامهریزی مناسب به صورت مستمر برای تبلیغ و مطرح کردن فرهنگ وقف حرکت کرد.
محمدی متذکر شد: موضوع ترویج وقف زمانی موفق خواهد بود که بصورت مستمر و با برنامه ریزی در رسانه حضور داشته باشد.
وی ارتباط با سایر دستگاههای دولتی را برای تبیین امر وقف مورد تأکید قرار داد: باید جایگاه و شأن موقوفات برای مردم تبیین شود.
رئیس سازمان اوقاف از عدم معرفی جایگاه برخی از مراکز پزشکی، مذهبی و اجتماعی اوقافی در کشور انتقاد کرد و گفت: در تهران حدود ۱۰ هزار موقوفه وجود دارد که متأسفانه دارای تابلو و مشخصات واقف نیست.
وی خواستار تبیین موقوفات از طریق ارائه مشخصات آنها به وسیله تابلو و بیلبرد در سطح کشور شد و گفت: باید مردم اماکن موقوفه را به خوبی مشاهده کنند نه اینکه این طور اماکن مکتوم بماند.
وی گفت: باید این موضوع تبیین شود که موقوفات برای ارائه خدمات به مردم مورد استفاده قرار میگیرد.
حجتالاسلام محمدی با تبیین برخی از نیات واقفین گفت: باید در مورد هر نیت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع شود، تا مردم به این صدقه جاریه تشویق شوند.
رئیس سازمان اوقاف نظرسنجی از مردم در موقعیتهای زمانی مختلف را به عنوان یک راهکار تبیین نقاط قوت و ضعف سازمان اوقاف دانست و گفت: در بحثرسانه، این انتظار وجود دارد که این خواستهها مطرح و عنوان شود.