معاون فنی عمرانی شهرداری تهران:
پل صدر بیآر تی نخواهد داشت / اعلام ۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای پل صدر کذب محض است
ممنوعیت ورود ماشین آلات سنگین از جمله اتوبوس و کامیون به دلیل وزن آنها نیست / اینکه گفته میشود ما برخی از تجهیزات صدر را از یک کشور خاص تهیه کردهایم این گونه نیست اگرچه این کشور محصولات خوبی را ارائه میدهد.
ایلنا: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه تنها در تراز صفر درصد سامانه اتوبوسهای تندرو نصب خواهد شد گفت: در پل صدر این سامانه راه اندازی نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مازیار حسینی در حاشیه بازدید مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره قیمت تمام شده پل صدر اظهار کرد: قیمت این پل از همان ابتدا مقطوع و ۶۴۰ میلیارد تومان براورد شده بود که خوشبختانه هزینه تمام شده آن همین مقدار است. البته در مورد تونل نیایش نیز به همراه فاینانس ۸۶۰ میلیارد تومان برآورد اولیه بود که هزینه تمام شده در این پروژه نیز همین رقم است.
وی با بیان اینکه پروژه صدر و نیایش به صورت یکپارچه است تصریح کرد: این پروژهها در بخش مالی نیازی به قرارداد الحاقی ندارند البته اخیرا عدد ۵ هزار میلیارد تومانی برای پروژه صدر اعلام شد که کذب محض است چرا که شورای شهر بر عملکرد ما نظارت دارد.
وی با بیان اینکه با استفاده از مهندسی ارزش در تونل نیایش موفق به صرفه جویی ۳۸ میلیارد تومان در تونل شدیم گفت: پروژه صدر برای نخستین بار به ما این فرصت را داد که صنعتی سازی را به جای سنتی سازی جایگزین کنیم که در آن هزینهها کاهش و کیفیت نیز بالا باشد. در واقع ریخت و پاشهای معمول در پروژه صدر وجود نداشت.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در نصب دیوارههای جاذب سوت موفق شدیم از تولیدات داخلی با استاندارد اروپایی استفاده کنیم ادامه داد: همین جا اعلام میکنم که هیچ محصولی در تونل که از استاندارد لازم برخوردار نباشد استفاده نشده است. اینکه گفته میشود ما برخی از تجهیزات صدر را از یک کشور خاص تهیه کردهایم این گونه نیست اگرچه این کشور محصولات خوبی را ارائه میدهد.
حسینی حتی درباره انتشار خبر ریزش پل صدر توسط یکی از رسانهها در سه روز گذشته اظهار کرد: خوشبختانه پل صدر ریزش نکرده است همکاران من در ۲۶ ماه تلاش، موفق شدند پل صدر را با طراحی مهندسان داخلی و با همت خودشان بسازند. در این پروژه و پروژه نیایش۶ هزار نفر در اوج کار فعالیت میکردند که در روزهای آخر پروژه صدر ۱۰۰۰ نفر در آن مشغول هستند.
حسینی با بیان اینکه پروژه صدر نیز هفته آینده به بهره برداری میرسد گفت: تمامی سیستمهای ITS این پروژه از همان روز اول به بهره برداری میرسد در واقع از همان روز اول سرعت سنج این پل فعال است. البته حرکت در پل صدر سرعت ثابتی نخواهد داشت و در شرایط جوی نامناسب قطعا از طریق تابلوها به اطلاع رانندگان خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما و برنامه ریزیهای ترافیکی در این راستاست تا پل و تونل هیچگاه ترافیک نداشته باشند گفت: تقاطع امامعلی قیطریه و کاوه، ورودی و خروجیهای پل صدر و بزرگراه کردستان و نیایش نیز خروج ورودیهای تونل نیایش خواهند بود.
حسینی با بیان اینکه ممنوعیت ورود ماشین آلات سنگین از جمله اتوبوس و کامیون به دلیل وزن آنها نیست افزود: از آنجا که صدر و نیایش به صورت یک پارچه دیده شده است و سیستم ترافیکی ممنوعیت تردد این دو وسیله نقلیه را در تونل نیایش اعلام کرده است از این رو امکان ورود آنها به پل صدر وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پل صدر مقاومت لازم را در برابر زلزله را دارد اظهار کرد: این پل در نزدیکی یکی از گسلهای تهران قرار دارد تهران شهر زلزله خیزی است اما هیچگاه در آن ۸ ریشتر زلزله نخواهد آمد.
وی در پایان با بیان اینکه در حال تنظیم و ارائه لایحهای برای تأسیس شرکت یا سازمانی به منظور نگهداری تخصصی از پلهای شرق هستیم ابراز امیدواری کرد تا با این کار عمر مفید پلها افزایش یابد همچنین در پل صدر بیآر تی نخواهیم داشت و تنها بعد از راه اندازی بیآر تی در بزرگراه امام علی در صورت صلاحدید معاونت حمل و نقل و ترافیک در تراز صفر درصد از این سامانه تندرو نیز استفاده خواهد شد.