حافظی خبر داد؛
سلامت ۱۰۰ هزار راننده تاکسی در معرض خطر جدی
اکنون حدود ۲۵ درصد حمل و نقل شهری توسط تاکسی انجام میشود اما در کشورهای پیشرفته این میزان ۳ تا ۵ درصد است. ما بااین واقعیت روبرو هستیم بنابراین باید امکاناتی را در نظر بگیریم تا این قشر زحمت کش دچار آسیب نشوند.
ایلنا: رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه صدهزار راننده ناوگان تاکسیرانی تهران سلامتشان به طور جدی در معرض خطر است گفت: چنانچه امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب برای رانندگان تاکسی در طی شبانه روز تامین شود، قطعا آنان در برخورد و تعاملشان با شهروندان آرامش بیشتری خواهند داشت و رفتار ترافیکی متفاوتی از خود نشان خواهند داد.
به گزارش ایلنا، رحمت الله حافظی با بیان این مطلب اظهار کرد: رانندگان تاکسی ۸ تا ۱۰ ساعت و چه بسا بیشتر مشغول کار روزانه هستند که این کار با ترافیک سنگین، آلودگی هوا و صدا و فشار جسمی و روحی همراه است که همه اینها تهدیداتی جدی است.
وی افزود: رانندگان تاکسی گاهی اوقات به دلیل فشار کار سنگین مجبور میشوند از برآورده کردن نیازهای اولیه فیزیولوژیک خود نیز چشم پوشی کنند که این موضوع هم سلامت آنها را تهدید میکند.
رییس کمیسیون سلامت شورا با بیان اینکه این کمیسیون در نظر دارد بعد از انجام مراحل کارشناسی، طرحی برای حل این مشکل درصحن ارائه کرده و انشاا.. بعد از تصویب، شهرداری آن را اجرا کند اظهار کرد: در مناطق و نواحی شهرداری باید ساختمانی برای استراحت این عزیزان در نظر گرفته شود، سرویسهای بهداشتی در اختیارشان قرار گیرد و همچنین بوفهای برای عرضه مواد غذایی با قیمت مناسب و همچنین دستگاههای ورزشی و تندرستی نیز در آن مستقر شود تا رانندگان تاکسی بعد از ۲ یا ۳ ساعت کار به این مراکز مراجعه کرده و بعد از استراحت دوباره به خدمات رسانی خود ادامه دهند.
حافظی این اقدام را در کنترل تهدیداتی که سلامت جسمی و روحی رانندگان تاکسی را نشانه گرفته موثر خواند و خاطرنشان کرد: با فراهم شدن چنین شرایطی، رانندگان تاکسی در برخورد و تعاملشان با شهروندان آرامش بیشتری خواهند داشت و به طور حتم رفتار ترافیکی متفاوتی از خود نشان خواهند داد. رانندهای که ۱۰ ساعت تحت استرس و فشار بوده قطعا با رانندهای که استراحت کرده و نیازهای اولیهاش برآورده شده رفتار ترافیکی متفاوتی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه انشاا.. بتوانیم این طرح را هم برای رانندگان تاکسی و هم رانندگان اتوبوسرانی به اجرا در آوریم افزود: نمونه اجرا شده این طرح را در کشوری ندیدهام البته شاید به این دلیل که در کشورهای پیشرفته حجم کاری که به رانندگان تاکسی سپرده میشود بسیار سبک است و آنها نیازی به چنین امکاناتی نداشته باشند.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر اظهار کرد: اکنون حدود ۲۵ درصد حمل و نقل شهری توسط تاکسی انجام میشود اما در کشورهای پیشرفته این میزان ۳ تا ۵ درصد است. ما بااین واقعیت روبرو هستیم بنابراین باید امکاناتی را در نظر بگیریم تا این قشر زحمت کش دچار آسیب نشوند.