مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد؛
گذار از نوسازی کالبدی به توسعه محلی با دفاتر خدمات نوسازی
بر اساس این گزارش از ابتدای سال ۹۱ تا ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۲ برای ۵۱۳۶۷ واحد مسکونی پروانه صادر شده و سهم پروانههای تجمیعی از ۱ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۳۶ درصد رسیده است.
ایلنا: مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: فعالیتهای متعدد دفاتر خدمات نوسازی با توجه به نوسازی با الگوی تجمیع، گام مهمی در تبدیل جریان نوسازی کالبدی به توسعه محلی به شمار میرود.
به گزارش ایلنا، " علیرضا جعفری " ضمن اشاره به ابعاد مهم اجتماعی و فرهنگی نوسازی بافتهای فرسوده و اهمیت جذب مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی مردم در این حوزه، اظهار داشت: راه حل مساله نوسازی تعریف رویکرد مداخلهای در بافتهای فرسوده است که قبل از اتکا به راهکارهای کالبدی میبایست بر پایه راهکارهای اجتماعی و اقتصادی و با مشارکت جامعه محلی تعریف، برنامه ریزی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه رویکرد مداخلهای در بافتهای فرسوده از سال ۱۳۸۶ به منظور تسهیل و تسریع جریان نوسازی و تحقق مدیریت هماهنگ در فرآیند مذکور با عنوان «تسهیلگری» در بافتهای فرسوده شهر تهران شروع شد، یادآور شد: در ادامه این رویکرد و مبتنی بر بند ۱ ماده ۴۲ آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مورخ ۵/۲ / ۱۳۸۸ و دستورالعمل ساز و کار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر خدمات نوسازی محدودهها و محلات بافتهای فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی(شماره ۳۳/۳ / ۱/۹۹۷۰ مورخ ۲۹/۱ / ۹۰)، بند ۶ تبصره ۳ مصوبه «ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در احیا بافتهای فرسوده در شهر تهران» شورای محترم اسلامی شهر تهران مورخ ۱۲/۶ / ۸۶ و ماده ۱۲۹ لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران ۹۲-۱۳۸۸ تحت عنوان «دفاتر خدمات نوسازی» بافت فرسوده محلات توسعه یافت.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دفاتر خدمات نوسازی با توجه به آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و دستورالعمل آن مبنی بر راه اندازی این دفاتر در محدودهها و محلات فرسوده شهری، اوایل سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان نوسازی شهر تهران آغاز به کار کردند.
جعفری تصریح کرد: دفاتر خدمات نوسازی با اطلاع رسانی پلاک به پلاک درخصوص ضرورت نوسازی، شرایط و تسهیلات پیش بینی شده، برگزاری جلسات عمومی، جلسات گروهی هدفمند در درب منازل و محل دفتر و اقدامات متنوع تبلیغی - ترویجی و نیز شناسایی و معرفی سرمایه گذار و عقد موافقتنامه و قراردادهای مشارکت، ساکنان و مالکان بافت را در ورود به فرآیند نوسازی یاری میرسانند.
وی بررسی آمار تجمیع در سال ۹۲ و متوسط تعداد پلاکهای تجمیعی در قیاس با سالهای قبل را گواهی بر جایگاه و اهمیت نقش آفرینی این دفاتر در روند نوسازی و کیفی سازی ساخت و سازها در بافتهای فرسوده دانست.
بر اساس این گزارش از ابتدای سال ۹۱ تا ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۲ برای ۵۱۳۶۷ واحد مسکونی پروانه صادر شده و سهم پروانههای تجمیعی از ۱ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۳۶ درصد رسیده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه میانگین تعداد پلاکهای تجمیعی از ۲ پلاک در سال ۱۳۸۷ به ۷/۲ پلاک در سال جاری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: سهم تجمیع در زیربناهای تولیدی از ۲ درصد در سال ۸۷ به ۵۱ درصد، سهم تجمیع در تعداد واحدهای تولیدی از ۲ درصد در سال ۸۷ به ۵۳ درصد و سهم تجمیع زیربنای مسکونی از ۲ درصد در سال ۸۷ به ۵۳ درصد در سال جاری رسیده است.
جعفری ضمن اشاره به مشکلات پیچیده فرهنگی، اجتماعی و حقوقی فراروی پروژههای تجمیعی، اظهار داشت: مازاد تعداد واحد و زیربنای تولیدی در پروژههای تجمیعی در قیاس با پروژههای غیرتجمیعی(بیش از ۵/۱ برابر)، مؤید کارآمدی دفاتر خدمات نوسازی در بهره برداری بهینه از زمین و سایر منابع در تولید و عرضه مسکن جدید و استقبال از نوسازی مردمی است.
این مقام مسئول بهسازی محیطی، ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، تحقق پروژههای محرک توسعه و بکارگیری و ارتقاء ظرفیتهای محلی موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید در نهادهای محلی را چهار حوزه فعالیتی برای دفاتر خدمات نوسازی ذکر کرد.
وی با بیان اینکه توجه به تحقق پروژههای محرک توسعه سهم به سزایی در فعالیتهای دفاتر بر عهده داشته است، یادآور شد: انجام این فعالیتها در راستای نوسازی با الگوی تجمیع، گام مهمی در تبدیل جریان نوسازی کالبدی به توسعه محلی به شمار میرود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: رشد کمی ساخت و ساز در بافتهای فرسوده شهری بدون ملاحظه آینده محتمل و در پیش روی این بخشهای شهر که بالقوه از کمبود محسوس خدمات و زیرساختهای شهری رنج میبرند، مسیری جز زوال تدریجی حیات شهری در برنخواهد داشت.
جعفری با بیان اینکه در فرآیند نوسازی کالبدی لازم است کمبودهای خدماتی، ارزش افزایی ناشی از ارتقای کیفیت محیطی و نیز تأمین زیرساختهای لازم برای تحقق نوسازی پایدار مورد توجه قرار گیرند، تأکید کرد: پروژههای محرک توسعه شامل آن دسته از پروژهها و طرحهایی است که تحقق آنها موجب افزایش سطح برخورداری ساکنان محله از خدمات مورد نیاز و نیز ارزش افزایی اجتماعی و اقتصادی در مقیاسهای مختلف میشود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: از آغاز سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۱۰۰ پروژه با تراز اقتصادی مثبت و توان رقابتی جذب سرمایه گذار از سوی دفاتر خدمات نوسازی تعریف و برنامه ریزی شده و مذاکرات لازم با مالکین این اراضی با همکاری شهرداریهای مناطق صورت گرفته که برخی از این پروژهها در مناطق ۱۱ و ۱۷ مراحل نهایی توافق و صدور پروانه را طی میکنند و بیتردید انجام آنها ارتقاء کیفیت و شأن سکونتی و فعالیتی بافتهای فرسوده را در پی خواهد داشت.