خبرگزاری کار ایران

توسعه گلخانه ها و اصلاح باغها از مهمترین محورها در برنامه ششم

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، توسعه گلخانه ها ، گسترش کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار ، بازسازی، توسعه و اصلاح باغها را از مهمترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه (99- 1395 ) بیان کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی محمدعلی طهماسبی درباره توسعه کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار گفت: طبق بررسی های فنی، در مرحله نخست قرار است در سطح 860 هزار هکتار، طرح اراضی شیبدار اجرا شود.

وی اشتغالزایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیمزارها و اراضی کم بازده به پربازده ، از اهداف این طرح است و با اجرای طرح توسعه کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یک نوع آبخیزداری با کمک مردم انجام می شود.

وی تصریح کرد: براساس این طرح، گونه های اقتصادی و کم آب بر مانند انگور، بادام و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار کشت می شوند.

این مقام مسئول ، توسعه گلخانه ها با توجه به اهمیت صرفه جویی در آب، افزایش عملکرد و صادرات محصولات سبزی و صیفی را از محورهای مهم در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: طبق بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی، خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی طرح های گلخانه ای تهیه و متقاضیان به بانک کشاورزی راهنمایی می شوند و بانک نیز موظف است، طرح ها را بپذیرد تا خط اعتباری برای ارایه تسهیلات در این زمینه گشایش یابد.

وی سطح فعلی گلخانه ها را نزدیک به 9 هزار هکتار اعلام کرد و گفت : کشاورزان می دانند که تولید سبزی و صیفی در فضای باز به صرفه نیست، بنابراین بهتر است به طرف سیاست های اصولی وزارت جهاد کشاورزی حرکت کنند.

طهماسبی خاطرنشان ساخت : طبق برآوردها در کشت گلخانه ای دو محصول گوجه فرنگی و خیار نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی می شود که برای کشور این میزان آب حساس است و نظام هم از آن حمایت می کند.

وی درباره بازسازی، توسعه و اصلاح باغ های کشور گفت: بخش عمده باغ های کشور سنتی و یا مخلوط هستند و در واقع چند رقم یا گونه در یک باغ کاشته شده که باید با پایه های خوب و تجاری جایگزین و یک دست شوند.

طهماسبی توسعه نهالستان های مجاز در کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: نهالستان های مجاز باید مواد هسته اولیه و باغ مادری ( تولید کننده اندام های تکثیری سالم و اصیل برای نهالستانها ) داشته باشند و برای تهیه پیوند بتوانند پایه استاندارد و اصیل تولید کنند.

وی درخواست کرد: کشاورزان از نهالستان های مجاز و مطمئن نسبت به خرید نهال اقدام کنند تا به این ترتیب نهالستان های غیر مجاز بسته شوند.

کد خبر : ۳۳۸۸۳۲