در نشست خبری فیلم مزار شریف مطرح شد:
حق نداریم دیدگاههای فردی را درمورد موضوعات ملی بگوییم
حق نداریم دیدگاههای فردی را درمورد موضوعات ملی بگوییم بلکه باید مسئولانه و متعهدانه نسبت به هر موضوعی عمل کنیم. این خطکشیها ما را از اصل موضوع دور میکنند.
نشست خبری فیلم سینمایی مزار شریف در برج میلاد تهران درحالی برگزار شد که در ابتدای نشست روابط عممی جشنواره فیلم فجر برای مشکلاتی که در زمان اکران این فیلم در سینماهای مردمی بوجود آمده؛ عذرخواهی کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر شاهسواری(تهیهکننده فیلم) گفت: فارغ از تمامی مسایلی که برای این فیلم به وجود آمد اما به دلیل همراهی یک گروه همدل و همراه تجربه بسیار خوبی برایم بود.
وی با تشکر از مسعود رایگان که اواسط فیلم به گروه آنان اضافه شده بود؛ بیان کرد: در مقطعی با وجود شرایط پیچیدهای که برایمان به وجود آمده بود مجبور به تغییر شدیم و مسعود رایگان ما را از یک بحران نجات داد. تاکید میکنم که بدون داشتن روابط مبتنی بر حرفهای بودن هیچ بخشی از سینما سامان نمیگیرد و مسعود رایگان در این بحران کاملا حرفهای رفتار کرد.
این تهیهکننده در ادامه این نشست درباره هزینه تولید فیلم سینمایی «مزار شریف» توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اگر حوزه هنری بهعنوان مالک فیلم اجازه میداد حتما صورت مالی هزینهها به جز دستمزدها را روی سایت منتشر میکردم.
وی ادامه داد: هزینه تولید این فیلم با توجه به ابعاد وسیع آن با هیچکدام از پروژههای میلیاردی قابل مقایسه نیست. متاسفانه موظفم که عدد نگویم اما هیچکدام از ارقامی که خیلیها برای این پروژه اعلام کردهاند صحت ندارد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «مخمصه» به تغییراتی که در بازنویسی فیلمنامه به وجود آمد؛ اشاره و بیان کرد: یکی از تغییرات اساسی فیلمنامه ماجرای راز و احتمال وقوع جنگ بود که به شکل کوتاه در خاطرات حسن روحانی پیش از ریاستجمهوری او آمده، با صحبتهای که میان گروه انجام شد؛ پیرنگ فیلم را نجات درنظر گرفتیم و اگر در اتفاقات دیگر این ماجرا مداخله میکردیم از اصل موضوع جدا میشدیم.
شاهسواری به نادیده گرفتن بخشهایی از تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی قیچی برمی داریم و گذشته خود را قطع میکنیم اما مگر میتوان به تاریخ و فرهنگ کشور نگاه نشود؟ اگر باور داریم همه در یک کشتی و یک کشور همراه هستیم و باید همسنگر باشیم.
وی اضافه کرد: حق نداریم دیدگاههای فردی را در مورد موضوعات ملی بگوییم بلکه باید مسئولانه و متعهدانه نسبت به هر موضوعی عمل کنیم. این خط کشیها ما را از اصل موضوع دور میکنند.
عبدالحسن برزیده؛ کارگردان این فیلم درباره انتخاب این سوژه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: مرداد ماه سال ۱۳۷۷ آقای شاهسوند که قهرمان اصلی قصه است در یک مصاحبه تلویزیونی از خاطراتاش و چگونگی پیمودن راه طولانی ۱۹ روزه و رسیدن به ایران صحبت کرد زمانی که این مصاحبه را دیدم موضوع مزار شریف به شدت ذهنم را درگیر کرد.
وی از مرحوم سیف الله داد یاد کرد و ادامه داد: وی که در آن زمان ریاست هیئت مدیره خانه سینما را برعهده داشت و بعد از دیدن مصاحبه آقای شاهسوند در تماسی به من پیشنهاد داد فیلمی دراین باره بسازم. با وقت ملاقاتی که مرحوم سیف الله داد با آقای شاهسوند ترتیب داده بود جواب خیلی از سوالاتمان را گرفتیم و گفتوگویمان به فیلمنامه «مزار شریف» تبدیل شد.
کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» گفت: با نمایش «مزار شریف» سیمرغ بلورین جشنواره سی و سوم را گرفتم. ساخت این موضوع مدتها روی شانهام سنگینی میکرد. خوشحالم که به نمایندگی از سینماگران تا حدی این وظیفه را انجام دادم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه به واقعیت تاریخی فیلم وفادار بوده است گفت: همه چیز را همانطور که اتفاق افتاده در فیلم آوردهایم البته دخل و تصرف بوده اما تحریف نه. قسمتهایی از داستان به تنهایی میتواند یک فیلم سینمایی کامل باشد و طبیعی است که ما نمیتوانستیم به همه آنها اشاره کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «دکل» به حضور و همراهی حسین حقیقی در فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: نسل ما طعم شیرین رفاقت را چشیده است و امیدوارم نسل بعدی هم این طعم را شیرین را تجربه کند. حسین حقیقی، زمانی که دید در سختیهای کار گیر افتادهام به من کمک کرد. طعم شیرین این رفاقت تا همیشه برایم باقی میماند.
حسین یاری بازیگر نقش «شاهسوند» فیلم سینمایی «مزار شریف» که در این نشست حضور داشت در پاسخ به این سوال که چرا تا پیش از اتمام فیلم حاضر به دیدار با «شاهسوند» نشده است، توضیح داد: از ترس حسن برزیده نخواستم شاهسوند را ببینم. زمانی که با برزیده کار میکنم باید شش دنگ حواسم به دیدگاههای او باشد به همین دلیل حس میکردم دیدار با شاهسوند مرا دچار دوگانگی میکند و نمیتوانم آنچه را که کارگردان از من میخواهد به خوبی اجرا کنم.
این بازیگر ضمن تشکر از سعید ملکان؛ چهرهپرداز فیلم «مزار شریف» از جای خالی او را در این نشست یاد کرد و گفت: همه عوامل با حضور در این نشست درباره این پروژه صحبت کردند اما سعید ملکان نمیتوانست اینجا باشد و وظیفه خود میدانم به نکتهای در مورد او اشاره کند.
وی ادامه داد: جدا از گریم شخصیتهای اصلی، ریشها و موهای تمام طالبانهایی که در فیلم بازی داشتند توسط ملکان و گروه حرفهای او بافته شده بود و نمیخواهم طبیعی بودن شمایل آنها دلیلی بر عدم گریمشان تلقی شود.
محمد زریندست؛ فیلمبردار فیلم سینمایی «مزار شریف» درباره علت انتخاب همکاری با این پروژه به فیلمنامه خوب آن اشاره کرد و گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم به آن علاقهمند شدم؛ البته تا پیش از آن کم و بیش با پیگیری اخبار از اتفاقی که برای دیپلماتهای مزار شریف افتاده بود مطلع بودم.
وی اظهار کرد: فیلمنامه را مطلوب ارزیابی کردم و به عنوان یک ایرانی وظیفه خود دیدم در نمایش گوشهای از این بیانصافی تاریخی سهیم باشم.
مسعود رایگان؛ دیگر بازیگر این فیلم بود که در نشست حضور داشت نیز گفت: اگر شخصیت نماینده شورای امنیت ملی را از این فیلم حذف میکردیم قطعا روایت داستان دچار لکنت میشد.
وی بیان کرد: سال ۷۷ که این اتفاق افتاد من ایران نبودم اما خبر آن به قدری حیرت آور بود که مدتها از این همه خشونت در بهت و ناباوری بودم.
مهتاب کرامتی نیز گفت: با مدت کوتاهی که در خدمت گروه بودم تمام تلاشم بر باورپذیر بودن نقشم بود.
وی ادامه داد: با خواندن فیلمنامه بهتزده شدم و حسم این بود که نمیتوانم از پس نقش یک زن افغان برآیم و به همین دلیل ابتدا از آقای برزیده خواستم گریم بشوم تا بدانم میتوانم با این نقش ارتباط برقرار کنم یا خیر؟
بهزاد عبدی(آهنگساز فیلم سینمایی مزار شریف) که در این نشست حضور داشت؛ با اشاره به موسیقی این فیلم گفت: در موسیقی فیلم به هیچ عنوان به بومیت نپرداخته بودیم؛ همیشه قبل از قبول کار فیلمنامه را میخوانم و قبل از ساخت موسیقی آن تصویرسازی میکنم. در این فیلم زمانیکه که موضوع را میشکافتم به درد انسانیت برخورد کردم.
وی افزود: پروژه «مزار شریف» بزرگ است و من نمیتوانستم برای آن کوچک کار کنم و تلاش کردم موسیقی آن هم با توجه به عمق و صحنههایش بزرگ باشد.
این آهنگساز تاکید کرد: اصرار داشتم در تمام فیلم موسیقی جاری باشد و با توجه به اینکه گاهی اوقات سکوتها هم موسیقی هستند، سکوت این فیلم هم نوعی موسیقی بود.
همچنین علیاکبر عبدالعلیزاده(مجری برنامه) با اشاره به قطع شدن نمایش فیلم مزار شریف در سینماهای مردمی متنی را به شرح ذیل قرائت کرد:
ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر از بابت اشکال فنی پیش آمده در نمایش اول فیلم مزارشریف اظهار تاسف کرده و اعلام میکند که این اشکال به دلیل تراکم کاری بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر صورت گرفته است.
روال دفتر جشنواره این است که نمایندگان مستقر در سینماها به نمایندگی از عوامل ایجاد کننده این مشکل، از مردم عذرخواهی کرده و امکان نمایش دوباره فیلم در زمان دیگری را به صورت رایگان برای مخاطبان فراهم کند.
در این مورد نیز همین اقدام صورت خواهد گرفت و برخلاف آنچه مطرح شده هیچگونه اصطکاک یا درگیری لفظی ایجاد نشده است.
خوشبختانه تاکنون نمایش اول همین یک فیلم با اشکال فنی مواجه بوده که به سرعت هم برطرف شده است.