«جزیره رنگین» نقد شد؛
سینایی: فیلمساز باید جرات داشته باشد
فیلمساز باید جرات داشته باشد. اگر بخواهید یک عمر در عرصه فیلمسازی از یک فرمول استفاده کنید؛ بازندهاید.
نشست رسانهای فیلم جزیره رنگین با حضور خسرو سینایی(کارگردان)، مهدی احمدی بازیگر، علی لقمانی، علیرضا کریمی ساعت ۱بامداد صبح امروز(۱۵ بهمن) در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سینایی در این نشست گفت: ۱۱۵ فیلم را در طول ۴۷ سال تجربه کردم از این رو اگر قرار باشد یک فرمول را برای ساخت همه آثار تکرار کنم؛ تجربه جدیدی حاصل نمیشد. برای من فیلم ساختن وقتی طراوت خود را حفظ میکند که روشی جدید را برگزینم.
وی ادامه داد: برخی میگویند چرا به سبک فلان فیلم اثر جدیدت را نمیسازی؟ من دوست دارم در هریک از فیلمهای خودم راههای جدید را تجربه کنم. برای من فیلم ساختن نوعی زنده بودن است و اگر فیلم به یک حرفه به معنای کسب درآمد تبدیل شود کار دشواری پیش رو خواهیم داشت درحالیکه اگر چیزی را بسازید که نمیدانید حاصل آنچه میشود و در این راه خطر کنید؛ برایتان لذت بخش خواهد بود.
وی گفت: پیش از ساخت جزیره رنگین به این فکر بودم که نقاط منفی یک اثر را برانداز میکنیم اما تاکنون از خودمان پرسیدیم ما در حد امکانات چه میکنیم؟ وقتی برای بار دوم به جزیره هرمز رفتیم؛ متوجه شدم فردی در حد امکاناتش به آدمها فعالیتهای مرتبط با خاک و فضای جزیره یاد میدهد.
سینایی ادامه داد: هرکدام در حد امکانات خود میتوانیم در محدوده فعالیت خود مثبت عمل کرده و به مردم کمک کنیم تا محدوده مورد نظرمان زیباتر شود.
وی درباره ساخت فیلم قطار زمستانی گفت: ۴ سال برای ساخت قطار زمستانی صبر کردم و در این فاصله با بودجهای که داشتم به جزیره هرمز رسیدم و خوشبختانه فارابی ۵۰ درصد با من شریک شد.
کارگردان فیلم جزیره رنگین ادامه داد: سوژه این اثر سینمایی، مسئله محیط زیست را مطرح میکند. جزیره رنگین امکانات طبیعی زیبا دارد و از طرفی داستانهای کوچک در آن اتفاق میافتد که اتصال این داستانها به ما کمک میکند.
سینایی ادامه داد: ایران جایگاههای زیبایی دارد که نمیشناسیم و پرسش اصلی آنکه چرا در تهران و آپارتمانها نشسته و فیلم میسازیم؟ میتوانیم گستره فیلمسازی را گسترش دهیم. البته میتوانیم فرمی کلاسیک را برای فرمت موردنظر فیلمسازی انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه خودم پذیرفتم جزیره رنگین در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر نباشد؛ تاکید کرد: خودم پذیرفتم فیلمم در بخش مسابقه نباشد و با خود به این اندیشیدم اگر جز هیات انتخاب بودم این فیلم را با کدام معیار مورد ارزیابی قرار میدادم؛ اگر یک درصد دوست داشتم فیلم در بخش مسابقه باشد؛ برای دیده شدن تلاش دستاندرکاران این فیلم بود.
وی خطاب به جوان گفت: فیلمساز باید جرات داشته باشند و اگر بخواهید یک عمر در عرصه فیلمسازی از یک فرمول استفاده کنید؛ بازندهاید.
وی با بیان اینکه برای من مهم است که نسل جوان به دنبال دیدن اثری از من است که ۴۰ سال پیش ساختم؛ اظهار کرد: در فیلم جزیره رنگین حرفهای زیادی است که به دل من مینشیند و تلاش کردیم این اثر سینمایی شعاری نباشد.
مهدی احمدی(بازیگر این اثر) در ادامه یادآور شد: ۲۵ سال از نخستین فیلمی که با سینایی کار کردم؛ گذشته است و در هر فیلم به لحاط فنی و حرفهای و کاری از این کارگردان درس زندگی میگیرم.
وی افزود: این فیلمساز روحیه جستوجوگر و پویایی دارد و این مهم مانع از تکرار آثار وی میشود و دائم ایدهها و فرمهای جدید نیز آموزنده است.
علی لقمانی(فیلمبردار) این اثر سینمایی نیز اظهار کرد: سالهای طولانی است که افتخار همکاری با خسرو سینایی دارم؛ از وی آموختم و از همکاری با این کارگردان سینما لدت بردم.
وی یادآور شد: فیلمبرداران که بخشی از عملکردشان بر گرامر فنی سینما مبتنی است وقتی با کارگردان آشنا به این گرامر کار میکنند به اتفاق نظر و سرعت عمل و خلاقیت بیشتر میرسند و سینایی با این گرامر سینما آشناست و خیلی طول نمیکشد که در پروژههای مشترک به زبان مشترک برسیم.
لقمانی تاکید کرد: زبان مشترک با کارگردان برای هر فیلمبرداری لذتبخش است و این زبان مشترک کمرنگ است.
علیرضا کریمی(صدابردار و تدوینگر) نیز در این نشست افزود: زندگی با خسرو سینایی و کارش تجربه خاصی برای من بود. پیرامون خسرو سینایی اتفاقات بسیار خوبی رخ میدهد و خوشحالم این کارگردان سینما به من اعتماد کرد.
وی اظهار کرد: وسعت نگاه سینایی به جامعه از دیگر خصوصیاتهای این فیلمساز است. من تنها جزیره هرمز را در فیلم ندیدم.
طیبه دهقان منشادی(بازیگر این فیلم) نیز توضیح داد: فیلم جزیره رنگین واقعیت است، موضوعات و تمام رنگهای موجود در فیلم واقعی است و بخش و دیالوگی را برای این اثر نساختیم. یکی از دلایل علاقه من به این اثر سینمایی، واقعی بودن آن است.