نقد دری و طائرپور از مدیریت سینمای کشور:
سازمان سینمایی دربرابر فشارها مقاومت نکرد
دری: باید مدیریتی با قاطعیت بگوید که در این دوره از جشنواره بخش مسابقه را برگزار نمیکنیم بلکه تنها جشن میگیریم و تقدیر میکنیم اما جایزه نمیدهیم / طائرپور: فشارهایی از خارج بر سینما و مدیریتش وجود دارد.
سیدضیاءالدین دری(کارگردان سینمای ایران و عضو شورای پروانه نمایش) و فرشته طائرپور(تهیهکننده سینما) شب گذشته(۲۶ دی) درباره جشنواره فیلم فجر و وضعیت سینمای ایران گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا،ضیاءالدین دریبا اشاره به دلایل موفقیت جشنواره فیلم فجر در دوران مدیریت فخرالدین انوار و محمد بهشتی گفت: سیدمحمد بهشتی و انوار بهتر از دیگران با مدیریت فرهنگی و جشنواره فیلم فجر آشنا بودند و به عنوان مدیریت فرهنگی کاری را آغاز کردند و به سبب اینکه طولانی مدت در این بخش حضور داشتند؛ توانستند خود را اصلاح کنند. بنابراین ما سیر صعودی می دیدیم چراکه دائم خود را اصلاح میکرد اما متاسفانه پس از آن این مدیریتها ناپایدار بود و به همین دلیل نتوانستند آنچنان که باید باشند.
وی که در برنامه هفت سینمایی شب گذشته حاضر شده بود؛ افزود: شکل اجرایی فعلی جشنواره فیلم فجر همچون جشنوارههای برلین و کن است و شباهت این جشنوارهها به جشنواره فیلم فجر وجود مارکتینگی است که فیلمها در آن مبادله میشود اگرچه پارامترهای بسیاری در اتخاذ تصمیمها توسط آنها دخالت دارد.
کارگردان کلاه پهلوی ادامه داد: برای سینمای ایران نیز موضوعاتی چون ارزشهای دفاع مقدس مهم است و نظام و دولت نمیتواند اینها را رها کند. از طرف دیگر آنچه که مسلم است رابطه خوب فیلمسازان با نظام است و میدانند که چگونه فیلم بسازند.
وی ادامه داد: سینمای ایران پس از آقای داد به سمت خصوصی شدن پیش میرود و به همین دلیل امروز میبینیم که فارابی در حال کوچک شدن، منحل شدن و مضمحل شدن است.
این کارگردان با پیشنهاد طرحی در ارتباط با جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه برخلاف فاصله کوچکی که میان گلدن کلاب و اسکار وجود دارد؛ این فاصله میان جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر بسیار است؛ گفت: باید مدیریتی با قاطعیت بگوید که در این دوره از جشنواره بخش مسابقه را برگزار نمیکنیم بلکه تنها جشن میگیریم و تقدیر میکنیم اما جایزه نمیدهیم.
فرشته طائرپورنیز طی سخنانی گفت: جشنواره فیلم فجر همچون بچه من است که بزرگ و بالغ شده است و گاهی از آن دلگیر شدیم، گاهی به آن افتخار کردیم وگاه از آن فاصله گرفتهایم اما در همه حالت عزیز برای جامعه ایران عزیز بوده است.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر جریان ۳۲ سالهای است که دنیا نیز به آن اعتنا میکند و فرصت مغتنمی است که باید آن را حفظ کرد و در سالهایی که همه چیز کارتابلی اداره میشود نمیتوان اهمیت کارتابل جشنواره را نادیده گرفت.
طائرپور افزود: در طول سالهای برگزاری جشنواره و باوجود تمام تغییرات و اتفاقاتی که برای آن رخ داده است؛ مولود مبارکی است که همچنان اعتبار خود را دارد. اما واقعیت این است که یک تا دو نمونه اتفاق تجربی در جشنواره امسال درحال افتادن است.
وی ادامه داد: جشنواره امسال فیلم فجر دوره آزمون و خطایی را طی میکند همچون جریانی که سه بعدی شدن سیمرغ طی کرد. بدون هیچ تعصبی در رابطه با بهتر یا بدتر شدن این جریان فکر میکنم سازمان سینمایی در مدیریت جدید در حال ایجاد تغییراتی است که دوره آزمون و خطایی را طی میکند و خوب است که اگر پس از اردیبهشت ماه امسال متوجه شد که آن نتیجهای را که مطلوبش هست نمیبیند جشنواره را به شکل قبلی خود برگرداند.
طائرپور بیان کرد: با رجوع به فیلمهایی که درحال حاضر درحال اکران هستند و به اصطلاح درحال خودسوزی هستند؛ متوجه میشویم که تعدادی از آنها فیلمهایی هستند که با نگاه به استاندارهای سینمایی ساخته نشدهاند.
وی ادامه داد سال گذشته دو تا سه فیلم بود که باوجود توافقی که صورت گرفت و تغییراتی که در درونش داده شد؛ قرار شد که در ازای آن یک ضمانتی برای اکران داشته باشند چراکه فیلمهایی بودند که در جشنواره بازخورد مناسبی از مخاطبان خود دریافت کرده بودند اما در طول یک سال گذشته به دلیل فشارهایی که از خارج بر سینما و مدیریت سینما وارد شد و متاسفانه مدیریت سینما مقاومت لازم را انجام نداد؛ این فیلمها از اکران محروم شدند.