ورود دو عنوان انیمیشن غیرمجاز دیگر به شبکه نمایش خانگی
دو انیمیشن غیرمجاز با نامهای: «هواپیماها ۲» و «اسکوبی دو و معمای کشتی» با سوءاستفاده از هولوگرام صنفی و در تیراژ گسترده در سراسر کشور توزیع شدند.
اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران در اطلاعیهای با اظهار تاسف فراوان از بیتوجهی و عملکرد چند گانه ستاد صیانت از محصولات سینمایی و اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی از توزیع گسترده دو عنوان انیمیشن غیرمجاز دیگر در سراسر کشور با سوء استفاده از هولوگرام صنفی خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی این اتحادیه؛ شرکتهای ویدئو رسانه(سینمای خانگی) ایران؛ ظرف ۴۸ ساعت گذشته دو عنوان انیمیشن غیر مجاز با نامهای: «هواپیماها ۲» و «اسکوبی دو و معمای کشتی» که با سوء استفاده از هولوگرام صنفی و در تیراژ گسترده توسط دو شرکت ویدئو رسانه و یک شرکت پخش به طور گسترده در سراسر کشور توزیع شدهاند خبر داد.
برپایه این گزارش؛ به محض دریافت اطلاعات و مستندات مربوط به توزیع دو عنوان یاد شده رهگیری شماره سریالهای هولوگرامهای صنفی نصب شده بر محصولات فوق آغاز و مشخص شد هولوگرامها توسط یکی از شرکتهای ویدئو رسانه و برای محصول مجاز دیگری درخواست شده است. ضمن اینکه پیگیریهای بعدی از عاملان عمده توزیع محصولات نمایش خانگی و برخی اطلاعات مندرج بر روی والت لوحهای فشرده محصولات توزیع و تولید شده مشارکت یک شرکت دیگر ویدئو رسانه و یک شرکت توزیع مویرگی را نیز به اثبات رساند در نتیجه مجموعه گزارشهای دریافتی در نشست اضطراری هیات مدیره اتحادیه مطرح شد و اعضای هیات مدیره این تشکل صنفی برای تنویر افکار عمومی و آگاهی شرکتهای ویدئو رسانه اطلاعیهای را به این شرح صادر کردند:
۱ - ضمن تاسف عمیق از تداوم اقدامات غیر قانونی و کاملا سودجویانه شرکتهای مذکور ضمن تعلیق کامل عضویت شرکتهای یاد شده در اتحادیه ویدئو رسانه و الزام سایر موسسات عضو به عدم هرگونه ارتباط کاری با شرکتهای مذکور، مراتب به مقامات قضایی و انتظامی به نحو مقتضی و در اسرع وقت منعکس و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
۲ - خانوادههای محترم و عزیزانی که به واسطه مشاهده هولوگرام صنفی بر روی محصولات نمایش خانگی از سالم بودن محصول به لحاظ کیفی و به ویژه محتوایی اطمینان حاصل میکنند به دلیل سوء استفاده از هولوگرام صنفی و همچنین عدم دریافت پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محصولات یاد شده لطفا از خرید و تهیه دو عنوان مذکور خودداری فرمایند.
۳ - مراتب تخلف شرکتهای یاد شده پیش از این و در جریان توزیع دو عنوان محصول دیگر به اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی منعکس شده بود و متعاقب آن مدیرکل محترم نمایش خانگی سازمان سینمایی و دبیر گرانقدر ستاد جدید صیانت از محصولات سینمایی و نمایش خانگی در موج سازیهای متعدد رسانهای خود با افتخار از برخورد قاطع با متخلفان خبر داده بودند. متاسفیم که در زمانه کنونی و در دوره فعالیت مدیران کنونی سازمان سینمایی معنای برخورد قاطع مترداف با استمرار تخلفات در سطحی گستردهتر است.
۴ - مدیرکل محترم نمایش خانگی در یکی از مجموعه مصاحبههای خود در شانزدهم آذر ماه جاری به مساله هولوگرام اینگونه پرداختهاند: «هولوگرام برای حفظ منافع تولید کننده، تعریف شده است. یعنی اگر یک شرکت سرمایهگذار فیلمی را خریده و میخواهد آن را پخش کند و عدهای سودجو قصد قاچاق و تکثیر غیرمجاز آن را دارند، ستاد صیانت و دستگاههای ضابط قضایی میتوانند این مساله را شناسایی و با آن برخورد کنند»(خبرگزاری دانشجویان ایران - نقل به مضمون) و در جایی دیگر در همان مصاحبه فرمودهاند «: … از نظر ما در ارشاد، داشتن یا نداشتن هولوگرام بعد از داشتن یا نداشتن پروانه مطرح است» این مکانیزیمی است که خود اصناف باید پیگیر باشند. چون منافع صنفی خودشان است. «…» ولی از نظر ما موضوعیت، پروانه نمایش است. «(همان مصاحبه) در اینجا باید پرسید سیاست یک بام و دو هوا چه معنایی دارد؟ الف) چرا تا زمانی که هولوگرام صنفی براساس یک رویه نادرست و غیرقانونی در ید قدرت ستاد صیانت و حمایت از محصولات سینمایی سابق بود الزام خرید هولوگرام به بهای گزاف وجود داشت و محصول بدون هولوگرام با برخوردهای قهری مواجه میشد؟
ب) یکی از سریالهای جدید دارای مجوز رسمی نمایش خانگی در روزهای اخیر با عنایت و تاکید بر نقطه نظر مدیرکل محترم نمایش خانگی مبنی بر موضوعیت داشتن صرف این اداره کل بر پروانه نمایش از نصب هولوگرام صنفی روی محصول خود امتناع کرده و محصول بدون هولوگرام روانه بازار شده است. مکانیسم ستاد صیانت و اداره کل نمایش خانگی برای مبارزه با کپی غیرمجاز این عنوان(که آنها هم فاقد هولوگرام هستند) چیست؟
ج) تضعیف جایگاه صنفی و نادیده انگاشتن هولوگرام و تشویق غیر مستقیم موسسات و شرکتهای ویدئو رسانه برای عدم استفاده از هولوگرام صنفی از سوی یک مقام رسمی اساس با چه هدفی صورت گرفته است؟
۵ - دبیرکل جدید ستاد صیانت از محصولات سینمایی نیز در گفتوگو با رسانهها در تاریخ پنجم آذرماه امسال با قاطعیت تمام از تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به تخلفات و برخورد با موسسات متخلف خبردادهاند. فارغ از اینکه اقدامات یاد شده تا چه میزان با قوظایف قانونی این ستاد تطابق دارد، بسیار مایلیم بدانیم اساسا چه برخوردی و چگونه با متخلفان صورت گرفته و نحوه برخورد چگونه بوده که متخلفان پیشین مجددا با قدرت هرچه تمامتر و اینبار البته با گستاخی افزونتر و سوء استفاده از هولوگرام صنفی نسبت به استمرار فعالیتهای غیر قانونی خود اقدام کردهاند؟ ظاهرا برخوردهای قاطعی که نامبرده به آنها اشاره داشته بیشتر جنبه تشویقی داشته تا بازدارنده!؟
۶ - اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران با عذرخواهی فراوان از عموم خانوادههای محترم و علاقه مندان پیگیر محصولات نمایش خانگی مجاز به جهت نبود برنامههای مدون در ستاد صیانت و همچنین اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ناشی از نبود سیستم شایسته سالاری در انتصاب مدیران آگاه، کاربلد و دلسوز در بدنه سازمان سینمایی است به همراه انتخاب سادهترین گزینه از طریق توقف عرضه محصولات خارجی میجراز طرق قانونی که منجر به بروز چنین پدیدهای نامطلوبی شده و همچنین تداوم ارادهای که کمر به نابودی کامل شبکه نمایش خانگی در کشور بسته است ترجیح میدهد به دلیل نبود عزم راسخ در سازمان سینمایی برای توجه به صنعت نمایش خانگی مطالبات خود را از حوزههای بالا دستی و سایر مراجع پیگیری کرده تا از این رهگذر آسیب کمتری متوجه خانوادههای عزیز و دست اندرکاران و فعالان شبکه نمایش خانگی در سراسر کشور شود.