داریوش مهرجویی:
سینمای شهری نداریم
تقسیم سینما به سینمای شهری، جهانی، مذهبی اختراعات روانشناختی است. هر فیلمی که در یک منطقهای از شهر ساخته میشود فیلم شهری محسوب میشود.
داریوش مهرجویی معتقد است که در فیلمها تنها نباید تصویری از یک شهر را ارائه دهیم بلکه باید در کنار آن به محیط زیست هم توجه داشته باشیم.
به گزارش ایلنا، داریوش مهرجویی با بیان اینکه سینمای شهری نداریم گفت: تقسیم سینما به سینمای شهری، جهانی، مذهبی اختراعات روانشناختی است. هر فیلمی که در یک منطقهای از شهر ساخته میشود فیلم شهری محسوب میشود.
وی افزود: درمورد سینمای شهری اگر بیشتر به بحثزیست محیطی توجه داشته باشیم مصداق بیشتری پیدا میکند. اگر توجه کرده باشید در فیلم «نارنجی پوش» ابتدا به شهر پرداختم ودر کنار آن یک دید زیست محیطی هم به شهر داشتم.
کارگردان «نارنجی پوش» خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در فیلمها تنها نباید تصویری از یک شهر را ارائه دهیم بلکه باید در کنار این تصاویر معضلات شهر را هم به تصویر بکشیم.
مهرجویی با بیان اینکه امروز شهر و روستا بهم متصل شده است، گفت: من درحال حاضر در کرج زندگی میکنم در شهرکی که بسیار مدرن است و جاهایی در کرج و این شهرک وجود دارد که حتی از تهران هم مدرنتر است بنابراین میتوان گفت شهر تنها شامل تهران نمیشود.
وی ادامه داد: در ایران شهرهای زیبای زیادی داریم که میتوانیم در آنها فیلم بسازیم. به عنوان مثال، اصفهان یکی از زیباترین شهرهایی است که حتی در دنیا هم شناخته شده است و جا دارد یادآوری کنم که در فیلم «پری» زیباییهای اصفهان را به تصویر کشیدم و همچنین همدان که این شهر از زیباییهای خارق العادهای برخوردار است ضمن اینکه فیلمی به نام «همه دانها» را در این شهر ساختم و زیباییهای تاریخی آنرا به تصویر کشیدم.
وی ادامه داد: فیلمسازان باید توجه داشته باشند که برای فیلمسازی میتوانند در شهرهای دیگر ایران هم فیلم بسازند و زیباییهای آن شهرها را در فیلمهایشان نشان دهند.
مهرجویی با بیان اینکه هر کدام از فیلمهای من خاصیت شهری خاصی دارد، خاطرنشان کرد: اگر توجه کرده باشید در «دایره مینا» حومه شهر را به تصویر کشیدم، در «گاو» روستا را وارد سینمای ایران کردم، در «نارنجی پوش» به ماجرای زیست محیطی که یکی از عمده مشکلات شهر تهران است و کسی به آن توجه زیادی نداشت پرداختم و در «اجاره نشینها» که آدمهای ساکن آپارتمان هر کدام شکل خاص خود را داشتند و نکته قابل توجه این است که این آپارتمان داخل شهر است.
وی با بیان اینکه شهرداری نقش عمدهای در ساخت فیلمها دارد، نیز گفت: در بیشتر کشورهای دنیا وظیفه شهرداری فرهنگ سازی است به همیندلیل هم فرهنگسراها را راه اندازی میکنند. در کشور ما سالنهای زیادی توسط شهرداری در فرهنگسراها ساخته شده است اما این سالن هابه دلیل مدیریت ضعیف بهره برداری آنچنانی ندارند درحالیکه هر کدام از اینها دارای سالنهای سینما و فروشگاه هستند که میتوان آنها را فعال کرد.
مهرجویی ادامه داد: میتوان در داخل فرهنگسراها سینماتکهایی را راه اندازی کرد و در آن فیلمهای هنری که توقیف شدهاند را برای مخاطبین خاص نمایش داد و با اینکار به نوعی اشتغال زایی کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «گاو» خاطرنشان کرد: امروزه ما شاهد هستیم که شهرداری کمکهای شایانی به تئاتر کرده تا آنجا که در خانه هنرمندان اتفاقات خوبی افتاده است انتظار میرود تا در سینما هم شاهد چنین اتفاقات خوبی باشیم.
وی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم شهر پیشنهاد داد: فیلمهایی که به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا میکنند باید از کیفیت سینمایی خوبی برخوردار باشند نه اینکه صرفا در داخل شهر فیلمبرداری شده باشند.