ابوالفضل جلیلی:
به کمک سینما فرهنگ شهری را رواج دهیم
فیلم شهری فیلمی نیست که تنها مختص تهران باشد بلکه فیلمی است که شامل همه کشور و فرهنگ این سرزمین است.
جلیلی با بیان اینکه استانها و شهرستانهای کوچک، امکان ساخت یک فیلم درون شهری را ندارند، گفت: در کشور ما همه تمرکز و امکانات در پایتخت جمع شده و ساختن یک فیلم با موضوع شهر و مشکلات آن عموما در پایتخت اتفاق میافتد
به گزارش ایلنا وی ادمه داد: همه تصورشان بر این است که در شهرهای بزرگ و پایتخت میتوان به معضلات، امکانات و امتیازات شهری پرداخت با این تصور باید بگوییم فیلم شهری تنها در تعریف پایتخت میگنجد درحالیکه چنین نیست.
وی افزود: باید بتوانیم فرهنگ زندگی شهری را در فیلمها به نمایش بکشیم اینکه چگونه زندگی کنیم و اینکه چگونه باید به نیازهای مردم در جامعه پاسخ مثبت دهیم.
کارکردان فیلم «حافظ» خاطرنشان کرد: فیلمساز شهری باید بتواند علاوه بر معضلات شهری، فرهنگ شهرنشینی را در فیلمهایش به تصویر بکشد و یا به معنای دیگر عدهای تصورشان بر این است که ما تنها باید در فیلمها معضلات شهری را به تصویر بکشیم درحالیکه چنین نیست ما باید بتوانیم فرهنگ شهری را تصویر بکشیم.
جلیلی همچنین گفت: فیلم شهری از پیش پاافتادهترین موضوعات تا موضوعات بالاتر و مهمتر را شامل میشود یعنی ما دراین ژانر باید حتی به کوچکترین جزئیات نیز توجه داشته باشیم. به طور مثال، اگر همین امروز از شهروندی در پاریس آدرس منزل صادق هدایت و یا ویکتورهوگو را بپرسیم ما را درب منزلی که آنها زندگی میکردند، میبرد اما متاسفانه در ایران حتی نمیدانیم جلال آل احمد کجا زندگی کرده است.
وی در ادامه افزود: اینها همه موضوعات شهری است که ما متاسفانه به آنها توجهی نداریم ضمن اینکه در جشنواره فیلم شهر و به دنبال آن فیلمهای شهری باید از ارائه خدمات شهرداری پرهیز کنیم.
کارگردان فیلم «ابجد» با بیان اینکه نباید با رودروایسی فیلم شهری بسازیم گفت: امروز همه فیلمسازانی که فیلم شهری میسازند میگویند فیلم شهری را باید داخل شهر بسازیم و معتقدند که فیلم روستایی فروش ندارد. بر همین اساس عدهای هم معتقدند که عشق را تنها میتوان در فیلم شهری به تصویر کشید و به همین دلیل است که فیلمهای شهری ما مثلثعشقی جوانان شده است.
جلیلی خاطرنشان کرد: باید در فیلمهای شهریمان محلههای قدیمی تهران چیزی که سالهاست به فراموشی سپرده شده را به تصویر بکشیم. در مورد این موضوع هیچ فیلمسازی به جز مرحوم علی حاتمی فیلم نساخت. یادم میآید مرحوم حاتمی فیلمی درباره کاخ گلستان ساخته بود که در آن حتی به آیینه کاریهای کاخ نیز توجه شده بود.
کارگردان «یک داستان واقعی» ادامه داد: باید اجازه دهیم تا هرکسی درباره فرهنگ شهری ایدههایش را ارائه دهد و ما فیلمسازان بهترین ایده را به تصویر بکشیم. نباید از یاد ببریم که مردم ما مردم خلاقی هستند که مخصوصا درباره معضلات و فرهنگ شهری میتوانند نظرات بسیارمفید و جالبی را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر را تخصصی برگزار نکنیم، گفت: در این جشنواره باید از فیلمسازان شهرستانی هم بهره ببریم زیرا در این نوع جشنوارهها است که استعدادها شناسایی میشوند و در آینده همین استعدادها تبدیل به یک فیلمساز حرفهای میشوند.
جلیلی با بیان اینکه فیلم «مسیر معکوس» که به زودی آنرا کلید میزند، فیلمی شهری است گفت: در این فیلم به معضلات شهری میپردازم و تهرانی را به تصویر میکشم که ایده آل خودم است زیرا من با معماری تهران موافق نیستم اینکه یک ساختمان۲۰ طبقه درکنار یک ساختمان دو طبقه قدیمی قرار میگیرد خوب نیست زیرا معماری شهر را از بین میبرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای ساخت فیلمهای شهری باید نظرات همه جامعه و حتی کارشناسان خارجی را هم جویا باشیم ضمن اینکه آنها باید ایدههای مورد نظرشان را با توقع بالا ارائه دهند تا ما فیلمسازان هم فیلمهای شهری را با سطح بالا بسازیم.