زارعی: حواشی نمیتواند من را آزار بدهد
صحبت درمورد حواشی فیلم شیار ۱۴۳ خودش باعثایجاد حاشیه میشود اما من آنقدر دوران خوبی را در این فیلم گذراندم که تا الان که یک سال و نیم است مقابل دوربین نرفتهام حالم خوب است
نشست رسانهای فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در سینما فلسطین و در قالب سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد.
به گزارش ایلنا؛ محمدحسین قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا در ساخت این فیلم شریکی هم حضور داشته است، عنوان کرد: تولید این فیلم را من و ابذر پورمحمدی انجام دادیم و البته باید از شرکت مس تشکر کنم که بخشی از هزینههای ما را کمتر کرد اما غیر از آن از انجمن دفاع مقدس گرفته تا سایر نهادها هیچ کمکی به ما نکردند و البته شاید حق هم داشته باشند چون در کشور ما اسمها خیلی مهم هستند و این چیزی بود که عوامل شیار ۱۴۳ در ان زمان نداشتند.
وی ادامه داد: قبل از ساخت فیلم در زمان گرفتن پروانه ساخت نیز ما اذیت شدیم و آنها به ما چهار اصلاحیه داده بودند که شرط آنها برای ساخت فیلم نیز حذف آنها بود اما ما این اصلاحات را انجام ندادیم. بخشی از این فیلم در دولت قبلی و بخش دیگری نیز به قولی در بین الدولتین ساخته شد.
نرگس آبیار نیز در رابطه با آثار جنگ و ضد جنگ در دفاع مقدس گفت: من تعریف دقیقی از جنگ و ضدجنگ ندارم و به نظرم تعریف دقیقی هم در این رابطه وجود ندارد چه بسا آثاری است که جنگی هستند اما آنها را اثر ضد جنگ تعبیر کردهاند. من فکر میکنم به عنوان ملتی که قربانی جنگ بودهایم باید تبعات جنگ را نشان بدهیم.
وی افزود: برای من حسی که پس از دیدن یک فیلم به مخاطب دست میدهد ملاک جنگ و یا ضد جنگ بودن است اگر این حس ناامیدی باشد ضدجنگ و اگر وجه حماسی و امیدواری باشد اثری درخور توجه است.
آبیار تصریح کرد: فیلم شیار۱۴۳براساس کتاب چشم سوم ساخته شده است که البته حجم کتاب بیش از آنچیزی است که در فیلم به نمایش درآمده است، این کتاب در سال ۸۵ منتشر شده است اما چهارسال مرحله نگارش تا چاپ ان طول کشیده است و در جشنواره ادبیات دفاع مقدس به عنوان چهاراثر برتر شناخته شده است. به همین دلیل من هرنوه ادها در مورد این فیلم را پیگیری قانونی میکنم.
نرگس ابیار نسبت به انتقاد یکی از حاضرین مبنی بر اینکه شیار۱۴۳ یک اثر ضدجنگ و مایوس کننده است، گفت: میگویند هرکسی از ظن خود شد یار من و اگر شما فکر میکنید که فضای این فیلم خاکستری، ضدجنگ و ناامید کننده است به این دلیل است که دید شما نسبت به دفاع مقدس اینطوری بوده است، من در اکرانهایی که این فیلم داشته است حتی نشده یکبار بشنوم که یک مادر شهید بگوید این فیلم فضای ناامید کننده دارد و یا با واقعیت منطبق نیست بلکه برعکس همه انها میگفتند که تو زندگی من را به تصویر کشیدهای.
مریلا زارعی با بیان اینکه هرسکانسی که در این فیلم وجود داشت برایش سخت بوده است، بیان کرد: من با الفت شیار۱۴۳ زندگی کردم و قطعا همه عوامل در این حسی که من در فیلم به نمایش گذاشتهام موثر بودهاند. من معتقدم نیرویی فراتر از انچه میشنویم بر این فیلم احاطه داشت و من سعی کردم که همانند یک شیرژیان از الفت حفاظت کنم و این به دلیل مسئولیت بزرگی بود که برگردنم بود.
این بازیگر ادامه داد: قبول کاراکتر الفت به دلیل اینکه مقاطع سنی مختلفی داشت کار پرخطری بود و من نقش مادری را بازی میکردم که به نوعی در جامعه امروز ما انقدر این مادران معصوم هستند که کمتر از آنها صحبت میشود به همین دلیل دلم نمیخواست که در سکانس اخر طوری عمل کنم که شرمنده این مادران بشوم.
وی در رابطه با حواشی این فیلم نیز بیان کرد: صحبت در مورد حواشی خودش باعثایجاد حاشیه میشود اما من انقدر دوران خوبی را در این فیلم گذراندم که تا الان که یک سال و نیم است مقابل دوربین نرفتهام حالم خوب است. این حواشی نمیتواند من را آزار بدهد. من برای بار اولی که این فیلم را دیدم احساس تماشاگران مرا به وجد آورد به طوری که نتوانستم خودم را کنترل کنم. من منتظرم از مردم سرزمینم پس از اکران این فیلم بازخوردها را بگیرم و فکر میکنم دیدن این فیلم بر تمام زنان سرزمین من واجب است چون از عنصری به نام صبر زنان و مادران این سرزمین صحبت میکند.
زارعی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد نمیخواهند شما را در این نوع از نقشها ببیند گفت: اگر هرچیزی بگویم قضاوت در مورد اتفاقاتی است که افتاده اما بعید میدانم ایچنین باشد زیرا من در سرزمین هستم که هشت سال از آن دفاع شده است و از این جنس زنان و مادران در این کشور کم نیستند ما نباید از این جنس ادمها دور باشیم و چرا نباید چنین نقشهایی را بازی کنم و این درست نیست. من سعی کردم که صبوری را با الفت تمرین کنم و اگر کسی حس ناخوشایندی در مورد این فیلم دارد میتواند پس از اکران نتیجهاش را در میان مردم ببیند.
ریلا زارعی نیز در رابطه با ترس خود از بازی در نقش الفت دراین فیلم بیان کرد: الفت برای من به عنوان یک بازیگر نقش متفاوتی بود و ترس من به خاطر این بود که الفت یک شخصیت روستایی بود و اینکه در دورههای سنی متفاوتی به تصویر کشیده میشد که هربازیگری این مسئله را قبول نمیکند. همچنین چون بارعاطفی داستان در عین سادگی بالا بود باید خیلی حساب شده نقش را بازی میکردم و این برایم ترس داشت. من همزمان با این فیلم دوسناریو دیگر را نیز میخواندم اما احساس کردم که باید با ایشان همراه شوم.
زارعی خاطرنشان کرد: خانم ابیار دومین تجربهشان را پشت سرمی گذاشتند و من نسبت به ایشان کمی تجربهام بیتشر بود اما هردوهدفمان یکی بود و ان الفت بود که الفت برای ما مهمترین چیز در جهان بود. من میگفتم این فیلم یا مورد توجه قرار میگیرد یا نمیگیرد اما برای من مسلم بود که حضورم در شیار۱۴۳ برایم یک کشف و یک تجربه جدید خواهد بود.
وی در ادامه در رابطه با همکاری خود با نرگس ابیار در فیلمهای بعدی این کارگردان گفت: اگر شرایط پیش بیاید و قرار باشد دوباره با ایشان همکاری کنم این کار ما یک تفاوت اساسی خواهد داشت و ان هم این است که ما هردو اینبار با شناخت بهتری نسبت به یکدیگر کار خواهیم کرد همانطور که در تجربههای قبلی که با کارگردانهایی که چند فیلم با انها کار کرده بود این شناخت برای ما بیشتر شد به خصوص با کارگردانهای خانم. و این موجب افتخار من است که با خانم ابیار یا هرکارگردان متعهد دیگری که بخواهد به هدف خود برسد کار کنم و انرژی خودم را برای ایفای نقشم بگذارم. من میگویم آنهایی که از فیلم شیار۱۴۳ دفاع کردند شهید شدهاند و شهید محسوب میشوند.
ابوذر پورمحمدی در رابطه با شرایط ساخت فیلم شیار ۱۴۳ عنوان کرد: ما سعی کردیم کاری را انجام بدهیم که مورد رضایت خداوند باشدریال ما از ساخت مستندهایی در رابطه با شهدای مهندس این درس را گرفتیم که هرچیز شدنی است و میشود در روی رود الوند پل زد. خیلیها میگفتند وارد عرصه دفاع مقدس نشوید اما با توکل به خدا اینکار را انجام دادیم و معتقدم هرچه که تا کنون این فیلم موفق شده است به دلیل دعای مادران شهدا بوده است.
وی ادامه داد: در راه ساخت این فیلم مشکلاتی پیش امد که از مادم که مادر شهید است خواستم برایم دعا کند و خوشبختانه حل شد و انقدر اتفاقات خوب برای این فیلم افتاده است که نمیخواهم وارد حواشی ان بشوم.
قاسمی، صداگذار این فیلم در رابطه با بخش صداگزاری فیلم اظهار داشت: نرگش ابیار درنظر داشت صداگزاری این فیلم به صورت مستند باشد که من در ابتدا مخالف بودم اما در ادامه از نتیجه کار راضی بودم.
وی ادامه داد: در صداگزاری کار سعی کردیم با فضا و شخصیتها درگیر بشویم و از طریق گوش شخصیتها صداها را بشنویم به همین دلیل فضای صدا در این فیلم خلوت و مستندگونه بود.