خزاعی:
سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند
هزار حادثه با ارزش و زیبا در هشت سال دفاع مقدس و در انقلاب در خانه ما اتفاق افتاده است. هنر نباید از کنار اینها بیتفاوت بگذرد.
نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، آقایان: دکترشهاب اسفندیاری، ناصر درخشان، امیر نصیربیگی و غلامرضا منتظمی و یزدان عشیری، باحضور گسترده نمایندگان رسانههای گروهی در مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.
به گزارش ایلنا عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای این نشست پس از بیان خوشامدگویی به اهالی رسانه و تشکر از انها بابت اینکه در طول ماههای گذشته اخبار جشنواره را پوشش دادند گفت: جشنواره مقاومت ریشهدارترین جریان سینمایی و مداومترین حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین دوران دفاع مقدس شکل گرفته و تاکنون بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته است. این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی ترین - اصیلترین و استراتژیکترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بینالمللی و تکیهاش بر محور مقاومت در سالهای اخیر به نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضدصهیونیسم در منظقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.
وی افزود: روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره را خیلی زود به کانون توجه رسانههای همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین باعثشده تا دهها رسانه غربی و صهیونیستی مانند: هاآرتس و یدیعوت و… از مواضع و دیدگاههای جشنواره خشمگین شوند و قلمفرسایی کنند.
در ادامه خزاعی دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره مقاومت در این دوره - دوره سیزدهم – با چند فراز و گام رو به جلو برنامهریزی و سیاستگذاری شد. گفت: این جشنواره با آسیبشناسی کاستیها و خلاءهای ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهشهایی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است:
وی ادامه داد: نخست - فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین الملل است بطوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بینظیر است. از دفاع مقدس – دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون: فتنه - جریانات انحرافی - اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و سیک زندگی ایرانی اسلامی در ساختار محتوایی داخلی و در بخش بین الملل موضوع مقاومت در برابر در امپریالسیم و صهیونیسم گرفته تا غزه - داعش و گروههای تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینههای دینی – آئینی و آرمانی مشترکات دارند.
وی ادامه داد: اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته و حدود ۱۵ عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه میشود.
پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه
وی شاخصه سوم جشنواره را در این دوره گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی - ملی و بینالمللی است که در واقع، وسیعترین و بزرگترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از ۲۶۰۰ نقطه در ۳۱ استان کشور و همزمانی هفته فیلم مقاومت در هشت کشور و انشاالله با بضاعتی که گردآوری و بسترسازی و ساختارسازی شده قادر است در آینده نه چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد.
خزاعی اظهار داشت: این جشنواره اکنون با برخورداری از بضاعتی بیبدیل میتواند در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بین المللی جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. بویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تاسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فر اگیر است و جلوههایی از آن را در منطقه شاهدیم.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت، ویژگیهای متمایزکننده این دوره جشنواره را اینگونه برشمرد: هدفگذاری و سیاستگذاری ساختار محتوایی جشنواره بر اساس چالشها، اولویتها و ضرورتهای ملی و منطقهای و بین المللی، سالیانه شدن جشنواره به دلیل استقبال و تقویت و تحرک جریان تولید فیلمهای دفاع مقدس و مقاومت، تنوع مضمونی و تکثر مفاهیم و مستندات و مصادیق محتوایی شامل: از دفاع مقدس تا فتنه(بصیرت)، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، عماد مغنیه و جنبش ضدصهیونیسم، گروههای تکفیری و سلفی و داعش، تفکرات ضدآمپریالیستی و ضد استکباری از ویژگیهای مهم این دوره جشنواره است.
وی ادامه داد: همچنین توجه و اهتمام ویژه به مقوله پژوهش و بسترسازی برای تقویت مطالعات جانبی و مباحثتحلیلی و نظری پیرامون سینمای مقاومت توجه ویژه به مقوله تالیف و انتشارو ارائه و برپایی همایش علمی را داریم که آقای اسفندیاری توضیح دادند.
وی با اشاره به خطرات بزرگ در حوزه فرهنگ و برنامه ریزی بلند مدت غربیها در این زمینه گفت: دو سه سال قبل ایتالیاییها کتابی نوشتند که به فارسی هم ترجمه شد. آنجا هم به وجود بخش هنری سازمان سیا و فعالیتهایش اشاره میکردند. اگر همه سیاستمداران، مبتکران، مستکبران، قلدران و صاحب اختیاران دنیا میآمدند و در مقابل کتاب مقدس خودشان قسم میخوردند که از هنر استفاده نکنند میشد آدم خیال راحتی پیدا کند و بگوید هنر خلا ص میشد. اما آنها از هنر استفاده میکنند.
خزاعی تصریح کرد: جشنواره مقاومت یک چالش اساسی با غرب و صهیونیسم بین الملل است. آیا شما میخواهید در مقابله با مطامعی که آنها به وسیله هنر به آن میرسند، از این ابزار بهره نبرید؟ این خردمندانه است؟ شک نکنید هر انقلاب و تمدن و فرهنگی که در قالب هنر ریخته نشودشایستگی ماندن ندارد. و فرق هم بین پیامهای حق و باطل نیست هنر یک ابزار فوق العاده است.
وی با بیان اینکه دغدغه فرهنگی شبیه دغدغه در میدان جنگ است و به معنای رهاکردن سنگر و عقب نشینی و ناامید شدن نیست، گفت: ما باید مقوله فرهنگ را از نو ارزیابی کنیم.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه واقعا امروز در حوزه مسائل فرهنگی کشور مطالبات بر زمین مانده بسیار است اظهار داشت: همه خودشان را فرهنگی میدانند. همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه میکنند و آن را در بیانات و اظهاراتشان مهم نشان میدهند اما حقیقتا کار فرهنگی در کشور متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست. ما امروز خیلی کارهای فرهنگی باید میکردیم که نکردیم. خیلی برنامهها باید میریختیم که نریختیم و حقیقتا دستمان از خیلی کارها چه در داخل و چه در خارج کشور خالی است. کارفرهنگی را باید خبرهها و کارشناسان انجام دهند. چرا کار فرهنگی را؟ چرا هرکسی وارد میدان کار فرهنگی بشود و چیزی بگوید و نظری بدهد و اقدامی بکند؟ متاسفانه خیلی از کسانی که میتوانند کار فرهنگی بکنند به کار اجرایی و یا کار سیاسی مشغولند. نباید چهرهای فرهنگی به کار سیاسی بپردازند.
به اعتقاد وی، کار فرهنگی مهمتر از کار سیاسی است. باید مساله فرهنگ را با کلیتش مساله اول این کشور به حساب آورد ما اگر توانستیم فرهنگ این کشور را با پایههای مستحکم و قوی و نهادهای صحیحی که کارایی لازم را داشته باشند، پشتیبانی و تقویت کنیم کار این کشور روی غلتک خواهد افتاد و پیشروی این کشور در همه زمینههای مورد نظر تضمین خواهد شد.
وی گفت: اگر بخواهد تحولی در یک کشور انجام گیردکار فرهنگی کارگشاست. اصلا مساله فرهنگ مساله خط سیاسی چپ و راست نیست، مساله ارزش هاست؛ بودن و یا نبودن و آری و یا نه. نباید مساله خط و خطوط را در کارهای فرهنگی داخل کنیم. هر خطی که باشد فرق نمیکند؛ خط خط است آن وقت خطه داری یعنی به اصطلاح قبیلهای فکر کردن.
خزاعی با بیان اینکه فرهنگ قبیلهای برخورد کردن و یا فکر کردن نیست. این از قبیله ما است، این نیست. در واقع گسترش فکری فرهنگ مهم است یعنی تربیت شاعر، نویسنده و هنرمند و تربیت کسانی که بتوانند تولید هنری کنند و پایگاه هنری را پیش ببرند. بعضیها دارند تلاش میکنند برای اینکه روشنفکری ایران را به همان حالت بیمارگونه قبل از انقلاب برگردانند، برگشت به عقب ارتجاع یعنی باز قهرکردن با بنیانهای بومی، رو کردن به غرب دلبستگی و وابستگی بیقید و شرط به غرب، پذیرفتن هرچه از غرب و اروپا و امریکا میآید. بزرگ شمردن هر آنچه متعلق به بیگانه است و حقیر شمردن هر آنچه مربوط به خودی است که در باطن خودش تحقیر ملت ایران و تحقیر بنیانهایش را به همراه دارد.
وی ادامه داد: احساس میشود یکی از برنامههای دشمن این است که مجموعههای مومن را منزوی کنند. در مجامع جهانی به آثار هنری با روحیات انقلابی بیاعتنایی میشود. اگر میخواهیم هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند وبه هنرمندان جوان و مومن تکیه کند، در مقابل تهاجم دشمن ما باید موضع هجومی داشته باشیم نه دفاعی.
وی اضافه کرد: همچنانکه حضرت آقا تاکید فرمودند آرایش نیروهای فرهنگی بایستی یک آرایش دینی، اسلامی و انقلابی باشد این برو برگرد ندارد. بگذارید به خاطر شعار شما بعضیها از شما اجتناب کنند؛ عدهای باید حریم انقلاب را حفظ کنند. الان عدهای روی مسائل اصل انقلاب جرات پیدا کردهاند. معتقدم هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس دارند جهاد و مبارزه میکنند واین مرز را حفظ میکنند مرز هنر انقلاب و دفاع مقدس را.
سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند
خزاعی با بیان اینکه سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند گفت: توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است که توقع زیادی هم نیست. ملتی در هشت سال دفاع مقدس با همه وجود به میدان آمده است هم به میدان آمدهاند برای دیدن البته شاید هم برای دفاع از میهن و مرزهای کشور.
وی افزود: هزار حادثه با ارزش و زیبا در هشت سال دفاع مقدس و در انقلاب در خانه ما اتفاق افتاده است. هنر نباید از کنار اینها بیتفاوت بگذرد. توقع انقلاب این است و توقع زیاده خواهانهای نیست که میگوید چرا زیبایی دیده نمیشود. کسی که به این مقوله بیاعتناست نمیخواهد آن زیبایی را ببیند.
دبیرجشنواره خاطر نشان ساخت: توقع انقلاب از هنر این است که از زیبایی دوران دفاع مقدس و انقلاب بیتفاوت نگذرد. فرهنگهای انقلاب مبارزه با طاغوت، جهاد و تلاش و مبارزه. ما تبادل فرهنگی انجام میدهیم تا کامل شویم این تهاجم فرهنگی از طرف دشمن است.
وی اضافه کرد: آنجا که پای حفظ ارزشها و تداوم بخشیدن به آنهاست یا صحبت از استحاله ارزش هاست یک خط کشی وجود دارد، شما نمیتوانید بگویید من نه این طرف هستم نه آن طرف، مگر میشود؟ این میشود بیهویتی. مگر میشود آدم به یک ارزش هم معتقد باشد، هم نباشد. یک ارزش را هم پاس بدارد و هم ندارد؟ اینجا آدم باید موضع انتخاب کند و پای آن بایستد. نمیشود انسان به ارزشها معتقد باشد اما در آثار هنری نسبت به آنها بیتفاوت باشد.
وای برما اگر اجازه دهیم که شبه روشنفکران وارثفرهنگ شوند
دبیر جشنواره مقاومت تاکید کرد: امیدوارم که نظام بوروکراسی کشور آن هم از آرمانهای انقلاب اسلامی دور نگردد که به خواست مردم و سلامت اخلاق جامعه اسلامی بیاعتنایی کند و کار این تساهل بدانجا کشد که یک بار دیگر امکان رشد برای هنرمندان شبه روشنفکر فراهم آید.
خزاعی با بیان اینکه علاوه بر استانها، در تهران هم هفت سالن سینمایی برای اجرای برنامههای این دوره جشنواره پیش بینی شدهاند گفت: برگزاری جشنواره در هشت کشور جهان(سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین - غزه - و لبنان) همینطور، یکی از سیاستهای تاثیرگذار و جریان ساز برپایی هفتههای فیلم مقاومت و دفاع مقدس در خارج از کشور است که از دوره پیش تاکنون ۱۴ کشور میزبان جشنواره بودهاند و امسال در هشت کشور این برنامه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه رسانههای تصویری طراحی و در شرف اجراست.
دبیرسیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به حضور رسانههای داخلی و منطقهای و بین المللی در سطح همکاری گسترده و تعدادی از چهرههای رسانهای منطقهای، طراحی بخش ایران هراسی و اسلام هراسی، سخنرانی صاحب نظران و اندیشمندان، داوری خانواده شهدا، مشارکت گسترده و فراگیر نهادها و ارگانهای انقلابی از دیگر بخشهای جشنواره خواهد بود.
وی سپس، با اشاره به حضور نادر طالبزاده مدیر بخش بین الملل در لبنان به تشریح بخش بین الملل جشنواره گفت: جشنواره مقاومت به منظور تبیین و گسترش «فرهنگ مقاومت» در سه بخش مسابقه بینالملل، جایزه عماد مغنیه و چشمانداز سینمای مقاومت در جهان، با حضور آثاری که به مقاومت مسلمانان و مظلومان جهان پرداختهاند، برگزار میگردد. و از کشورهای مختلف دنیا از جمله: امریکا، فرانسه، سوئیس، لبنان، بحرین، الجزایر، روسیه، … در این دوره فیلم و میهمان حضور دارد.
وی با اشاره به بخش جایزه عماد مغنیه، عنوان کرد: این بخش ویژه به فیلمهای با موضوع مقابله با تروریسم و جنایات گروههای تکفیری و وهابیت میپردازند. یکی از بخشهای کلیدی و استراتژیک جشنواره است. که از دو سال قبل با طراحی شده و تلاش دارد تا فرصت و بستر مناسبی را برای معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی و جایگاه مهم این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت علیه استکبار و صهیونیسن بین الملل ایجاد کند و هم اسطورهای را معرفی کند که تبدیل به یک برند و نماد مقاومت و الکوی موفق چریکی و استراتژیکی و اعتقادی در چالش مدام با نظام سلطه بود.
خزاعی گفت: آنچه مسلّم است، بر خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه عماد مغنیه جوّسازی میکنند و او را تروریستی بزرگ مینامند، وی تنها رزمندهای خالص از مقاومت اسلامی لبنان بود که برای نجات کشورش از اشغالگران، تا پای جان مبارزه کرد و بیش از ۲۶ سال، سازمانهای اطلاعاتی سیا و موساد را به دنبال خود کشاند.
دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه ۲۵۹ اثر در ۱۵بخش مختلف سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به رقابت میپردازندگفت: ۲۵۹فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در ۱۵بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت میپردازند.
وی ادامه داد: در بخش اصلی مسابقه «۱۱۴ فیلم» حضور دارند که به تفکیک در بخش سینمایی «۱۸» فیلم، در بخش ویدئویی - سینمایی «۱۴» فیلم، در بخش کوتاه «۳۴» فیلم و در بخش مستند «۴۸» فیلم به رقابت میپردازند. در بخش مسابقه جلوهگاه نور «۸۰فیلم» در ۴زمینه مستند، داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن به رقابت میپردازند که به تفکیک عبارتند از: در بخش مستند جلوهگاه نور «۱۹» فیلم، در بخش فیلمنامه جلوهگاه نور «۱۸» فیلم، در بخش داستانی جلوهگاه نور «۲۲» فیلم، در بخش نماهنگ جلوهگاه نور «۹» فیلم و در بخش انیمیشن جلوهگاه نور «۱۲» فیلم. مسابقه بین الملل با «۶۵ فیلم» در ۵ بخش یکی از گستردهترین بخشهای مسابقه است که در بخش سینمایی بین الملل «۱۴» فیلم، در بخش مستند بین الملل «۱۸» فیلم، در بخش تکفیریها «۱۰» فیلم، در بخش بصیرت(فتنه) «۶»، در بخش عماد مغنیه «۱۷» فیلم حضور دارند.
وی گفت: در این دوره جشنواره در خارج از کشور هم با نگاهی فراگیرتر علاوه بر چند کشور منطقه تلاش شده تا کشورهایی همچون: روسیه، هند هم میزبان جشنواره شوند. از جمله کشورهایی که در این دوره میزبان جشنواره شدند سوریه، فلسطین(غزه)، روسیه، هند، گرجستان، ترکیه، قزاقستان و ترکیه و لبنان هستند.
استقبال گسترده فیلمسازان جهان از جشنواره
خزاعی در ادامه با بیان اینکه فیلمسازان کشورهای مختلف استقبال گستردهای از سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عمل آوردندگفت: بیش از ۳۰۰ عنوان فیلم از کشورهای: انگلستان، فرانسه، آمریکا، لبنان، قطر، تونس، ایتالیا، مصر، تانزانیا، ایرلند، یونان، بنگلادش، امارات، روسیه، صربستان، روسیه، قرقیزستان، برزیل، هلند، بلژیک، اکراین، چین، فلسطین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، الجزایر، افغانستان، لهستان، کانادا، سوریه، عراق، ترکیه و… در این دوره جشنواره شرکت کردند.
خزاعی با اشاره به حجم بالای فعالیت در حوزه استانها و مناطق عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت در این دوره با شعار «جشنواره فیلم مقاومت برای همه مردم کشور» در ستاد مرکزی کلید خورد و همین امر باعثشده است که تاکنون حدود ۲۶۰۰ نقطه در ۳۱ استان کشور به جمع اکرانکنندگان فیلمهای این رویداد فرهنگی – سینمایی پیوستهاند.
وی ادامه داد: جشنواره در نقاط استانی از اول تا ۱۵ مهرماه برگزار میشود. معمولا روال اینگونه است که برنامههای سطح شهر، توسط سازمان بسیج هنرمندان برنامهریزی و از اول تا هفتم مهرماه برگزار میشود. همچنین حوزههای علمیه و مراکز آموزش عالی به دلیل آنکه در روزهای اول مهر درگیر آمادهسازی فضای آموزشی هستند، برنامههای خود را از هفتم تا پانزدهم مهرماه برنامهریزی میکنند. همچنین مسئولان هر استان، جشنواره را در سه یا چهار روز برگزار میکنند و میتوانند حداقل روزی دو و حداکثر سه سانس نمایش فیلم داشته باشند.
در راستای غنای محتوایی بیشتر این رویداد سینمایی و بسترسازی برای تقویت ابعاد آموزشی و مطالعاتی جشنواره در سطح استانها و شهرهای مختلف کشور در نظر دارد کارگاههای آموزش مجازی فیلمنامه نویسی، جلوههای ویژه میدانی برگزار کند.
سپس، دبیر جشنواره در ادامه صحبتهایش به بحثاقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: جشنواره مقاومت جایزه ویژهاش را به فیلمهایی اهدا میکند که با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تولید شده باشد. جشنواره در این دوره در قالب بخشهای مختلف ملی و بین الملل علاوه بر فیلمهای سینمایی، سینمایی ویدیویی، آثار مستند و کوتاه، در بخشی با عنوان «جایزه ویژه» از فیلمهایی تقدیر میکند که به موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی پرداخته باشند. به فیلمهای برگزیده این بخش از سوی هیات داوران جایزه ویژه اهداء خواهد کرد.
به گفته وی، جشنواره مقاومت در این دوره با توجه به منویات معظم رهبری و شناخت و شناسایی عمیقتر و وسیعتر جریان فتنه علیه نظام در سال ۸۸ با انتشار فراخوانی در صدد بر آمد تا کلیه فیلمهایی را که با موضوع فتنه ۸۸ و حواشی آن و نیز، جریانات انحرافی تولید شده گردآوری و در قالب بخش مسابقه مستقل در ساختار محتوایی جشنواره بگنجاند و معتقدم جریان فتنه یک موضوع سادهای نیست و جزو خط قرمز ماست.
خزاعی به بخش بزرگداشتها هم اشاره کرد و گفت: جشنواره از چهرههایی چون: ابوالقاسم طالبی، جهانبخش سلطانی، مرتضی شعبانی، محمدتقی فهیم. تجلیل از این چهار چهره سینمایی به منظور پاسداشت تلاشهای ماندگار و سالها خلاقیت و کوشش ارزشمند سینمایی این عزیزان در حوزه سینمای مقاومت صورت گرفته است.
بخش ویژه «جنایات تکفیریها و داعش» از بخشهایی بود که با موضوع «جنایات تکفیری و داعش» که در جشنواره پیش بینی شده. متاسفانه دامنه جنایات گروههای تکفیری و جریانات سلفیگری و گروه داعش که به نام دین اسلام با هدایت دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در کشورهای چون: افغانستان، سوریه و عراق و… در حال انجام است.
وی اضافه کرد: شایسته است با ثبت این جنایات و اقدامات بیشرمانه و ضدانسانی چهره واقعی این گروههای آدمکشی حرفهای که هدفی جز تخریب چهره حقیقی دین مبین اسلام و تخطئه مفاهیم دینی و تخریب و نابودسازی مبانی و پایگاههای اعتقادی مردم و ترسیم تصویری مخدوش از اسلام و پیامبر(ص) ندارند معرفی گردد.
وی به داوری خانواده شهدا و تماشاگران اشاره کرد و افزود: علاوه بر داوری تخصصی بخشهای مختلف امسال فیلمهای جشنواره توسط خانواده شهدا مورد ارزشیابی و داوری قرار میگیرد. برترینهای این بخش در آیین اختتامیه معرفی میشوند. این رویکرد باعثمیشود تا انتخاب آثار از چارچوبهای متداول و تخصصی صرف فراتر رود و با تمرکز بر نگاه صادقانه و محتوای آثار ارزشیابی شوند.
وی در مورد داوری تماشاگران نیز گفت: اینجایزه از طریق مراجعه به آرای مستقیم تماشاگران به محبوبترین فیلم مسابقه آثار بلند سینمایی تعلق خواهد گرفت.
خزاعی در پایان نشست به کتابهای در دست انتشار جشنواره هم اشاره کرد و از آنها اینگونه نام برد: «عملیات هالیوود» در مورد دخالتهای پنتاگون در هالیوود و شامل اسنادی است از سانسور و تغییر فیلمنامههای فیلمهای مشهور به در خواست مقامات پنتاگون در ازای تحویل تجهیزات نظامی به سازندگان فیلمها، کتاب مقالات همایش علمی سینمای مقاومت شامل مقالات برگزیدهای است که در همایش ارائه شده است، کتاب سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون مجموعه مقالاتی که پژوهشگران و استادان دانشگاه ایرانی و خارجی در مجلات علمی خارج از کشور درباره سینمای دفاع مقدس به چاپ رساندهاند. مترجم این کتاب آقای محمد معماریان هستند.
وی گفت: کتاب شمعی در تاریکی / ابوالقاسم طالبی، کتاب پیشکاران خدایان خدمتگزاران ابلیس / ابوالقاسم طالبی، کتاب رند سینما / ابوالقاسم طالبی، بحران ساختگی(داستان هراس از سلاح هسته ایران)، صهیونیسم بز بلاگردان، قدرت لابی اسرائیل در ایتالیا، قدرت صهیونیسم در امریکا، امریکا اورشلیم جدید، ستون پنجم صهیونیسم در کاخ سفید از دیگر کتابهای در درست انتشار جشنواره است
اسفندیاری: تعامل بیشتر سینماگران و اندیشمندان
دکتر شهاب اسفندیاری مدیرکمیته علمی و پژوهشی این جشنواره اولین سخنران این نشست خبری بود. وی در سخنان خود به تشریح حوزههای مختلف و پنلهای گوناگون علمی و پژوهشی در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت پرداخت.
مدیرکمیته پژوهش و تحقیق جشنواره به سخنرانی صاحب نظران و اندیشمندان در جشنواره اشاره کرد وگفت: با هدف تعامل بیشتر سینماگران و اندیشمندان صاحب نظران و علمای اسلامی در جشنواره فیلم مقاومت سخنرانی میکنند. این سلسله سخنرانیها در راستای گسترش تعامل هنرمندان و سینماگران با صاحب نظران و متفکران و علمای اسلامی هم چنین، فراهم آوردن زمینه تامل و تعمق در مباحثنظری در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درطول روزهای برگزاری جشنواره در تهران پیش بینی شده است. وی افزود: «آیت الله حائری شیرازی در خصوص «نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی»، استاد رحیمپور ازغدی در خصوص آسیبشناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، «حجت الاسلام و المسلمین پناهیان» در مورد رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطهو حجت الاسلام میرباقری در مورد هنر متعالی، جهاد و مقاومت سخنرانی خواهند داشت.
وی در خصوص بخش ایران هراسی و اسلام هراسی توضیح داد: چهار عنوان فیلم با محوریت «ایران هراسی و اسلام هراسی» در بخش «ایران هراسی و اسلام هراسی» جشنواره به نمایش در میآید. این بخش با هدف تحلیل و ارزیابی جریانات سینمایی تهاجمی غرب علیه اسلام و ایران تحت عنوان برنامه ایران هراسی و اسلام هراسی در ساختار جشنواره سیزدهم گنجانده شده است. و استفاده از آن برای مخاطبان مدعو و اهالی رسانه و منتقدان و نویسندگان سینمایی است.
وی گفت: فیلمهای ایرانیوم به کارگردانی رافائل شور همراه با تحلیل و کارشناسی: دکتر فواد ایزدی، «طبیب» به کارگردانی فیلیپ اشتولتسل همراه با تحلیل و کارشناسی: سعید مستغاثی، لژیون به کارگردانی اسکات استوارت همراه با تحلیل و کارشناسی: دکتر حسن عباسی، فیلم ۳۰۰(نسخه دوم) به کارگردانی نوام مارو همراه با تحلیل و کارشناسی: نادر طالبزاده در جشنواره به نمایش در میآید.
مدیر کمیته پژوهش و تحقیق جشنواره خبر داد: نخستین همایش علمی بعد از برگزاری جشنواره از ۵ تا ۸ مهر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار میشود.
وی گفت: کارگاه پژوهشی جلوههای ویژه نوین سینمای جنگ در دانشکده سینما تئاتر برگزار میشود. کارگاه پژوهشی جلوههای ویژه سینمای جنگ با حضور سید هادی اسلامی، مدیر جلوههای ویژه فیلم سینمایی «چ» در محل دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر از ساعت ۱۴ تا ۱۷برگرا میشود.
درخشان: شرکت در این دوره جشنواره بسیار قویتر از سطح انتظارات ما بود
پس از سخنرانی دکتر اسفندیاری نوبت به ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره رسید. درخشان در سخنان خود تصریح کرد که کارهایی که در این دوره از جشنواره شرکت کردهاند بسیار قویتر از سطح انتظارات ما بود.
وی افزود: آثار هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی پیشرفت ملموسی داشته است.
مدیر دبیرخانه و ارزشیابی این جشنواره در پایان به ضرورت وجود دبیرخانه دائمی برای این جشنواره تاکید کرد و افزود: این اقدام و تداوم فعالیتهای هنرمندان و سینماگران حوزه دفامقدس و مقاومت ظرفیتهای تازهای را کشف و معرفی میکند.
به گفته وی جشنواره مقاومت پاسخ گویی به نیاز سینما و هنر انقلاب است و گام به گام مسیر رشد و توسعهای را طی میکند.
امیرنصیر بیگی: ایجاد رقابت سالم درهنرمندان بسیجی
پس از ناصر درخشان امیر نصیر بیگی بود که به سخنرانی پرداخت. نصیربیگی که مدیر بخش جلوهگاه نور جشنواره مقاومت است گفت: در حوزه سینمای ایران در کنار همه انتقادات پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است امسال نیز با توجه به موفقیت بخش جلوهگاه نور در سالهای گذشته در این بخش به بررسی آثار هنرمندان بسیجی خواهیم پرداخت.
امیرنصیر بیگی هدف از بخش جلوهگاه نور در این دوره از جشنواره را در پنج عنوان دستهبندی کرد. او شناخت آثار هنرمندان بسیجی را به عنوان اولین هدف برشمرد سپس رقابت سالم را دومین هدف جلوهگاه نور دانست ارتقای علمی و عملی هنرمندان و همچنین شناخت و معرفی هنرمندان بسیجی سومین و چهارمین هدف از اهداف جلوهگاه نور بود. نصیربیگی در انتها مهمترین هدف این بخش از جشنواره را جریانسازی موثر در جامعه برشمرد.
نصیربیگی در ادامه به این اشاره کرد که در بخش جلوهگاه نور با وجود اینکه محدودیتهای زمانی وجود داشت و تنها آثاری که از شهریور سال ۹۲ ساخته شده بودند در جشنواره پذیرفته میشد و همین طور از لحاظ محتوایی نیز محدودیتهای محتوایی وجود داشت باز هم حدود هزار اثر به این بخش از جشنواره فرستاده شد که میتواند از نکات قوت جشنواره باشد.
او به پیشبینی محل اسکان حدود ۱۰۰ هنرمند برگزیده این بخش برای برگزاری کارگاههای آموزشی جهت ارتقای سطح کیفی این هنرمندان بسیجی اشاره داشت.
مدیر بخش جلوهگاه نور در این نشست در خصوص این بخش توضیح داد: در طول تاریخ، هنر به عنوان مؤثرترین و رساترین وسیله انتقال فرهنگ و اندیشه بوده و از آن در تحمیل عقاید و خواستهای یک ملت بر ملتهای دیگر استفاده شده است.
وی ادامه داد: حضور گسترده، پر شور و فعال بسیجیان در عرصههای فرهنگی کشور، باعثمیگردد تا با ارائه الگوهای ارزشمند واصیل بسترهای مناسب را چهت رشد و شکوفایی فرهنگ و ارزشهای اسلامی وملی ایجاد نموده و در تعامل با هجمههای فرهنگهای بیگانه، خصوصاَ فرهنگ منحط غرب، از گسترش آن جلوگیری نماید.
به گفته وی سازمان بسیج هنرمندان با همکاری انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و ستاد برگزاری جشنواره فیلم مقاومت جهت رشد و شکوفایی استعداد هنری بسیجیان، شناسایی نخبگان هنری، ایجاد رقابت سالم وسازنده در ببین هنرمندان بسیجی برای خلق آثار برجسته و شاخص، اقرام به برگزاری بخش(جلوهگاه نور) را نمود که در بخش جلوهگاه نور قریب به ۱۰۰۰ اثر در پنج بخش نماهنگ، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم نامه نویسی توسط هنرمندان بسیجی به دبیر خانه جشنواره رسیده است. این بخش ویژه هنرمندان و فیلمسازان بسیجی و بسیجیان هنرمند با موضوعات مختلف بود.
منتظمی: افقی نو به حوزه مقاومت در خارج از مرزهای ایران
سومین سخنران دکتر غلامرضا منتظمی که به عنوان مدیر اجرایی بخش افق نو به سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از همه مسئولان جشنواره برای توجه به بخش افق نو توجه به حوزه مقاومت در خارج از مرزهای ایران را بسیار ارزشمند دانست.
منتظمی افزود: با حضور مهمانان خارجی ادعای ما ثابت خواهد شد که دغدغه مقاومت در برابر تلاش غرب برای گسترش بیدینی و سکولاریسم تنها محدود به ایران نیست و این را نیز تمام دنیا دانسته است که موثرترین کشوری که در جریان سکولاریزه کردن جهان قدم برمیدارد رژیم اشغالگر قدس است. وی در همین زمینه از حضور برخی چهرههای بینالمللی خبر داد تا در زمینه مقاومت و همچنین بحران دروغین انرژی هستهای ایران بحثصورت پذیرد. منتظمی در پایان زمان بندی حضور متفکران و هنرمندان خارجی را اعلام کرد.
مدیر اجرایی کنفرانس افق نو با اشاره به برگزاری این کنفرانس در تاریخهای ۶ تا ۹ مهر گفت: برگزاری کنفرانس بین المللی افق نو را شاهد خواهید بود. این کنفرانس در ابعاد بین المللی در قالب چهارده محور و با موضوعاتی چون: تشابهات نازیسم و صهیونیسم، جنایات آمریکا و صهیونیسم در جهان، هالیوود و لابی اسرائیل، نقش صهیونیزم و عربستان سعودی در تفرقهافکنی و جنایات گروههای تکفیری، بیداری اسلامی، اسلام هراسی و ایران هراسی، هالیوود و تروریسم، حقوق بشر و دمکراسی، سلاح هستهای، معرفی شهدای مقاومت و شخصیتهای آزادیخواه جهان، تبیین مبارزات و جنبشهای آزادیبخش و جریانهای مقاومت در برابر ظلم و ریشهیابی جنبش مردمی ۹۹% آمریکا و… برگزار میشود.
وی ادامه داد: همچنین دعوت از میهمانان خاص بر اساس سیاستها و رویکردهای ضدصهیونیستی و ضد استکباری جشنواره را در نظر گرفتیم. در این بخش بیش از ۳۰ چهره بین المللی دعوت شدهاند که همگی چهرههای شناخته شده در عرصه سینما و رسانههای بین المللی و تعدادی هم سیساتمداران منتقد سیاستهای صهیونیسم بین الملل و آمریکا هستند.
«پادشاه شنها» و تقابل دیپلماسی خارجی دولت یازدهم
دبیرجشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» درباره نمایش فیلم «پادشاه شنها» که در رابطه با شکلگیری حکومت آل صعود است و تأثیر آن بر دیپلماسی خارجی دولت یازدهم، تأکید کرد: نمایش فیلم «پادشاه شنها» در این دوره از جشنواره هیچ تقابلی با دیپلماسی سیاسی دولت یازدهم ندارد و اصولا نمایش این فیلم جزو سیاستها و اهداف جشنواره فیلم «مقاومت» بوده است.
وی ادامه داد: برای پاسخ به این سوال من سوالی را مطرح میکنم و از پاسخ این سوال به جواب مناسب برای دلایل نمایش فیلم «پادشاه شنها» در جشنواره فیلم «مقاومت» میرسم. زمانی که فیلمهای ضد ایرانی در جشنوارههای خارجی نمایش داده میشوند چرا هیچ واکنشی نسبت به نمایش فیلمهای ضد ایرانی و ضد اسلامی در جشنوارههای خارجی نداریم؟ چرا به راحتی از کنار این دست از فیلمها که اتفاقا جایزه هم میگیرند، میگذرید؟
خزاعی با بیان اینکه چرا در سیاستهای فردی اول منتظر حمله دشمن هستیم بعد شروع به ارائه بیانیه میکنیم؟ به طور مثال فیلم «آرگو» و یا «۳۰۰» ساخته میشوند و همه دنیا این فیلم را میبینند و بعد تازه تصمیم به ارائه بیانیه در این باره میکنیم. برای نمایش «پادشاه شنها» از ابتدای جشنواره برنامه مشخص داشتیم و به هیچ عنوان در تقابل با سیاستهای خارجی دولت یازدهم با عربستان نبودهایم و در عین حال دولت عربستان هم با یک فیلم دچار تزلزل نمیشود و روابط این کشور با سایر کشورها دچار خدشه نخواهد شد. تا امروز هیچ فشار و هیچ تهدیدی برای بیرون کشیدن این فیلم در جشنوراه نبوده است و سعی کردیم شرایط لازم برای نمایش این فیلم را هم برای اهالی رسانه و هم برای مردم در تمام نقاط ایران فراهم کنیم.
خزاعی درباره نمایش فیلم ضد سعودی «پادشاه شنها» میگوید که نه دولت عربستان با یک فیلم دچار مشکل میشود و نه سیاستهای دولت. وی همچنین تاکید میکند که خیلیها به بیانیه دادن و انفعال در مقابل حملهٔ رسانهای عادت کردهاند.
وی ادامه داد: نکته جالب این است که ما تا این حد استراتژی فرهنگی نداریم که فیلمهای ضد ایرانی و یا ضدحکومتی در جشنوارههای خارجی جایزه میگیرند و دوباره در سال آینده ما به آنها رسما فیلم ایرانی میدهیم!
دبیر جشنواره مقاومت سپس با انتقاد از رفتار مسئولان فرهنگی ادوار مختلف در مواجهه با فیلمهای ضد ایرانی بیان کرد: ما به پذیرفتن حمله و سیاست بیانیه دادن در مقابل آن عادت کردهایم. اما برای دوستانی که درباره نمایش فیلم «پادشاه شنها» در جشنواره نگران هستند باید بگویم که با این فیلم تقابلی بین سیاستهای دولت ایجاد نمیشود و نمایش این اثر جزو اهداف جشنواره محسوب خواهد شد.
خزاعی سپس تاکید کرد: قطعا با نمایش یک فیلم دولت عربستان دچار مشکل نمیشود و برای رابطه دولت ما با این کشور مشکلی پیش نخواهد آمد.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت سپس در پاسخ به پرسشی درباره نادیده گرفتن این جشنواره بینالمللی توسط برخی جریانات سیاسی و رسانههای وابسته به آن گفت: تاکید میکنم که مساله فرهنگ، مساله خط چپ و راست نیست. فرهنگ مساله ارزشها است. چرا که معتقدم هر خطی که باعثشود ما به آن وابسته شویم باعثقبیلهای عمل کردن میشود؛ کاری که سالیان سال در برخی از مسائل فرهنگی انجام شد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما تنها در جایی که مساله ارزشها و استحاله ارزشها مطرح میشود، خط کشی داریم و نسبت به آن حساس هستیم اما متاسفانه خطکشی ارزشی گاهی با خط کشیهای سیاسی قاطی میشود.
خزاعی سپس از زیرسوال بردن برخی از مفاهیم و حتی نادیده گرفتن مسائلی مانند کشتار غزه، مقاومت، دفاع مقدس و… در بعضی از رسانهها شدیدا انتقاد کرد و گفت: جشنواره مقاومت به هیچ جناحی وابسته نیست و تنها دغدغه ارزشها را دارد اما برخی نسبت به خط کشی ما با جریان لابی صهیونیستی و آمریکایی، فتنه و… معترض هستند! اما مگر ما در یک سیستم آمریکایی کار میکنیم که به این مسائل نپردازیم؟
دبیر جشنواره فیلم مقاومت افزود: بعضیها حتی از افراد لائیک در کشورهای اروپایی که از کشتار غزه، لابی صهیونیستی و… ابراز انزجار میکنند، عقبتر نشستهاند و ژستهای خاص روشنفکری میگیرند.