حسن آقاکریمی:
فیلمسازان کودک نباید از سرگرمکردن مخاطب بترسند

نباید شرایط به گونهای باشد که اگر فیلمسازی به سمت سرگرمسازی مخاطب کودک حرکت کند، دیگران او را به پایین بودن سطح کار متهم کنند.
حسن آقاکریمی معتقد است نباید شرایط به گونهای باشد که اگر فیلمسازی به سمت سرگرمسازی مخاطب کودک حرکت کند، دیگران او را به پایین بودن سطح کار متهم کنند.
به گزارش ایلنا؛ حسن آقاکریمی که فعالیت خود را با مدیریت تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده، اظهار داشت: سی سال در کانون پرورش فکری فعالیت داشتهام. زمانی که کانون تاسیس شد، فیلمسازها دغدغههای خود در سینمای حرفهای را به سینمای کودک آوردند و فیلمهایی درباره کودک ساختند، اما اساسا تعدادی از فیلمسازان به جای اینکه به دنبال دغدغه دنیای کودک باشند مسایل خود را وارد دنیای کودک کردند و این امر در سالهای اخیر شیوع بیشتری داشته است. امروزه با توجه به دسترسی خانوادهها به فیلمهای خارجی سطح توقع بیننده به مراتب بالا رفته اما متاسفانه تکلیف فیلمسازها با این سینما مشخص نیست. گروهی از فیلمسازان به دنبال ساخت آثار سرگرم کننده برای کودکان نیستند و بیشتر معتقد هستند پیامی در خلال فیلم به این گروه سنی بدهند که فیلم نظر بزرگسالان را جلب کند. گاه مفاهیمی در برخی فیلمها گنجانده میشود که فهم آن برای کودک سخت است چرا که جنبه سرگرمی و آموزشی در این دست فیلمها کمتر مورد توجه است. در واقع هنوز نمیدانیم چه نوع فیلمی را باید برای کودک بسازیم.
برنده دیپلم افتخار کارگردانی دوره بیست و ششم جشنواره برای فیلم «آقای مدیر» ادامه داد: دنیای کودکان در تمام جهان وجه مشترک بیشماری دارد و اشکالی ندارد که ما بیش از این، از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم. ما در حوزه محتوایی، تکنیکی و صنعت سینما در این سینما مشکل داریم. توان مقابله و هماوردسازی با سینمای هالیوود و غرب را نداریم و از سوی دیگر به لحاظ محتوا هم آثارمان، آنقدر جذابیت ندارد که بتوانیم با آثار کشورهای غربی رقابت کنیم. از سوی دیگر در ارتقای سینمای بومی هم تلاش خاصی نکردهایم و در بخش کودک، فضای سرگرمکنندهای برای بچهها به وجود نیاوردهایم. به عبارتی دیگر بیشتر آثار به سمت محتوا گرایش دارد تا سرگرمسازی و اگر فیلمسازی به سمت سرگرمی حرکت کند، دیگران او را به پایین بودن سطح کار متهم میکنند.
مدیرتولید «کارآگاه۲» و مشاور تولید «خمره» با اشاره به اینکه باید روزی این معضل حل شود، گفت: مشکل دیگر اینجاست که داورانی هم که در جشنوارهها انتخاب میکنیم، از فیلمسازان و دستاندارکاران حوزه کودک هستند و اکثرا به دنبال یافتن مفهوم در فیلم هستند که این نگاه و قضاوت، یک نوع خط دادن به فیلمساز به شمار میآید.
آقاکریمی گفت: در سالهای گذشته سینماهای گروه کودک در طول سال فعال بود و در همه اوقات سال، فیلمهای کودک به نمایش درمیآمد و مخاطبین این گروه هم میدانستند که باید به کدام سینماها مراجعه کنند. متاسفانه در طول سالهای گذشته تلاش بر این بود که تعدادی فیلم در موعد معین به جشنواره برسد اما اکثر فیلمها رنگ پرده به خود نمیدیدند. اگر مدیران فرهنگی امکان نمایش مناسب برای فیلمهای برگزیده را فراهم کنند، به عقیده من بیشتر میتواند برای سینمای کودک مثمرثمر باشد و و خواست سینماگران این حوزه هم این است.
او ادامه داد: متاسفانه پخشکنندگان فیلمهای کودک و نوجوان نیز مایل به سرمایهگذاری و تبلیغ برای این دسته از فیلمها نیستند و این فیلمها از امکان اکران در شرایط مطلوب برخوردار نمیشوند که باید برای رفع آسیبهای این قضیه فکری شود.
آقاکریمی درباره نقش جشنواره در روند رو به رشد سینمای کودک، گفت: جشنواره کودک و نوجوان در تشویق سینماگران برای تولید آثار در این حوزه بسیار موثر است.
تهیه کننده فیلم «قفلساز» که در دوره بیست و یکم جشنواره برنده جایزه پروانه زرین بهترین فیلم در بخش بینالملل جشنواره شد، اظهار داشت: جشنواره ویترینی برای فیلمهای کودک به شمار میرود و هر چه زیرساخت نمایش و عرضه فیلمهای کودک را تقویت کنیم، به چشماندازی خواهیم رسید که در آن جشنواره تنها به یک مهمانی جهت نمایش اثر و تشویق بدل نخواهد شد.
او با اشاره به رونقی که دورههای برگزاری جشنواره در همدان به وجود آورد، گفت: در آن دورهها انگیزههای مسئولین استان برای برگزاری جشنواره بسیار بالا و سالنهای نمایش مملو از بچههای مشتاق بود. یکی از اهداف جشنواره برگزاری جشنی برای بچهها است که در همدان این جشن بسیار با شکوه برگزار شد. البته اصفهان هم همواره در یک سطح استاندارد میزبان جشنواره بوده است.
بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۱۱ تا ۱۴مهر ماه در اصفهان و همزمان در ۲۱ استان برگزار خواهد شد.