کامبوزیا پرتوی:
کمک کنیم تا سینمای کودک به جایگاه خود بازگردد
امروز دیگر تهیهکنندهها به سراغ ساخت فیلم کودک نمیروند زیرا نمیدانند وضعیت اکران آن فیلم چه خواهد شد، ضمن اینکه امنیتی برای ساخت چنین فیلمهایی وجود ندارد
کامبوزیا پرتوی با اشاره به نقاط ضعف سینمای کودک و جشنواره کودک در سالهای گذشته اظهار داشت: اختصاص سالن ویژه برای مخاطب وتبلیغات، کودکان رابه سینما میکشاند.
به گزارش ایلنا، کامبوزیا پرتوی که دو فیلم «گلنار» و «گربه آواز خوان» او این روزها در طرح اکران فیلم کودک روی پرده سینماها رفته است، اظهار داشت که باید مخاطب را به سالن سینما نزدیک کرد. اوگفت: یکی از مهمترین سرگرمیهای کودکان میتواند رفتن به سالن سینما باشد چنانچه در گذشته شاهد آن بودهایم. در دورهای آنقدر سینما برای کودک اهمیت داشت که والدین نگران بودند این همه توجه به سینما، به کودکان آسیب نرساند. پرتوی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا سینمای کودک به جایگاه گذشته خود بازگردد، افزود: در دهه ۶۰ و ۷۰ به سینمای کودک بسیار بها داده میشد زیرا رشد و توسعه این
سینما بخشی از دغدغه مسئولان فرهنگی بود اما در این سالها، سینمای کودک دغدغه نبود بلکه به سیاست کاری بدل شده بود. زمانی سینمای کودک آنقدر اهمیت داشت که برای آن جشنواره برگزار میکردند و مراکزی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نفوذ پررنگی در عرصه تولید سینما و شناسایی سینماگر داشت اما امروز دیگر چنین احساس مسئولیتی وجود ندارد. ما تنها بهبرگزاری یکبار در طول سال جشنواره بسنده میکنیم و این هم شاید بیشتر بهخاطرلطمه وارد نشدن به جایگاهها باشد.
سازنده فیلم «افسانه دو خواهر» با بیان اینکه به هیچ وجه نمیتوان کودکان دهه ۶۰ را با کودکان امروز مقایسه کرد گفت: با توجه به همه اتفاقات ریز و درشت تاریخی از دهه ۶۰ به این سو، از وقوع انقلاب و جنگ گرفته تا پس از آن و امروز که با تحریمها روبهرو هستیم، باید به تأثیرات این اتفاقات بر ذهن و باورهای کودک و نوجوان(در مقاطع مختلف) اشاره کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا از سینمای کودک حمایت نمیشود. نکته اینجاست که ذات سینمای کودک در دهه ۶۰ شکل گرفت اما کودکان ما در دهه ۶۰ قانع بودند و روحیه دیگری داشتند اما امروز سلیقه کودکان فرق کرده است بنابراین رقابت در این زمینه
باید سختتر و قویتر باشد تا این سینما جایگاه خود را پیدا کند.
کارگردان «بازی بزرگان» همچنین با اشاره به اینکه نقش ایجاد سالن یا گروه سینمایی در ترغیب مخاطب کودک و نوجوان گفت: فیلمهای کودک باید گروه سینمایی مستقل داشته باشد و نیاز به ایجاد چنین گروهی در سراسر کشور به شدت احساس میشود. اگر سینمایا گروه سینمایی مستقلی برای کودکان وجود داشته باشد، قطعا انگیزه کودک و مخاطب نوجوان ما برای رفتن به سینما بیشتر خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه جهان، جهان تبلیغات است، افزود: در یک فضای سالم برای رقابت، تبلیغات نقشی اساسی دارد و با تبلیغات میتوانیم زمینه موفقیت را برای هر فیلمی که انتظار داریم بیشتر دیده شود، فراهم کنیم. درست است که اگر برنامهریزی صحیحی داشته باشیم و سینمای کودک غیردولتی شود، اتفاقات خوبی برای سینمای کودک رخ خواهد داد اما یک نکته مهمتر وجود دارد و آن این است که اگر فکر کنیم که کودکان ما به این فیلمها نیاز دارند، بهتر از این از اکران فیلمهای کودک حمایت میشود و این اتفاق بسیار خوبی است زیرا کودک کنجکاو میشود و جرأت سینما رفتن را پیدا میکند.
نویسنده فیلمنامه «شیرک» و «علی و دنی» درباره نمایش انیمیشنهای خارجی در سینماهای کودک نیز گفت: زمانیکه نمیتوانیم انیمیشن جذاب و باکیفیت بسازیم باید از انیمیشنهای کشورهای دیگر استفاده کنیم. توجه داشته باشید که تولید و نمایش انیمیشن هم نیاز به رقابت دارد. امروز در کشور ما موقعیت تولید انیمیشن بلند داستانی برای مخاطب کودک و نوجوان و پخش آن از سینماها راضی کننده نیست درحالیکه باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. زمانیکه انیمیشن را برای کودکان نمایش میدهیم متوجه تأثیر آن بر مخاطب کودک خواهیم شد.
کارگردان فیلم تحسین شده «ماهی» با بیان لزوم توجه به جایگاه سینمای کودک در ایران، گفت: امروز دیگر تهیهکنندهها به سراغ ساخت فیلم کودک نمیروند زیرا نمیدانند وضعیت اکران آن فیلم چه خواهد شد، ضمن اینکه امنیتی برای ساخت چنین فیلمهایی وجود ندارد و با توجه به اینکه حمایت وجود ندارد، ساخت فیلم در ژانر کودک، با خطر همراه است.
پرتوی در این گفتوگو با بیان اینکه جشنوارهها در فرهنگسازی جامعه نقش مهمی دارند، گفت: برگزاری جشنوارههای سینمایی با موضوع کودک و نوجوان در برخی کشورهای دنیا جنبه توریستی پیدا کرده است و به واسطه برگزاری چنین جشنوارهای ارتباطات فرهنگی بسیار خوبی بین فرهنگها ایجاد میشود. متاسفانه در کشور ما تعریف درستی از جشنواره وجود ندارد در حالیکه در کشورهای دیگر به این شکل نیست و آنها جشنواره را برای تبادلات فرهنگی برگزار میکنند. ما برای کودکان جشنواره فیلم کودک را ترتیب دادهایم و با توجه به بینالمللی بودنش، شهر اصفهان را به عنوانبرپاکننده جشنواره مناسب
دانستهایم اما نمیتوانیم از این دو بستر، برای دستیابی به تبادلات فرهنگی بهره لازم را ببریم.
کارگردان فیلمهای «عینک» و «ننه لالا و فرزندانش» خاطرنشان کرد: متاسفانه این یک واقعیت است که جشنواره فیلم کودک در سالهای اخیر کارکرد خود را از دست داده است. یکی از مهمترین مشکلات پیرامون جشنواره در این سالها تولید با سرعت فیلم در سه ماه مانده به برگزاری جشنواره است و همین قضیه رامیتوان از علل افت کیفی فیلمهای کودک دانست.