خبرگزاری کار ایران

رضا کیانیان:

سینمای ایران پرچمدار مبارزه جهانی با آمریکا است

سینمای ایران پرچمدار مبارزه جهانی با آمریکا است
کد خبر : ۱۹۰۵۱۲

سینمای ایران آلتر ناتیویی دربرابر سینمای امریکاست و به همین دلیل سینمای اروپا در جهت مقابله با سینمای امریکا از سینمای ایران حمایت کرد.

رضا کیانیان معتقد است که تنها سینمایی که در مقابل سینمایی آمریکل و قلدری سینمای آمریکا ایستاده است سینمای ایران است.

به گزارش ایلنا؛ کیانیان با اعلام این مطلب افزود: کلا در حوزه فرهنگ و سینما متولیان امور فکر می‌کنند که باید ما سینماگران را ادب کنند در نتیجه اکثر متولیان امور در ابتدا می‌ایند روی سینما کار می‌کنند

وی ادامه داد: چند وقت پیش از یکی از مدیران ژاپن پرسیده بودند که شما با آمریکایها چگونه مبارزه می‌کنید گفت مبارزه با آمریکا فقط شعار دادن نیست وقتی ریس جمهور امریکا روی می‌زش تلفن پاناسونیک است و باید با تلفن پاناسونیک حرف بزند این می‌شود مبارزه با آمریکا.

وی ادامه داد: سینمای ایران پرچمدار مبارزه جهانی با آمریکا است سینمای آمریکا بسیار قدرتمند بود و با تهاجمی که به سینمای دنیا و کشورهای اروپایی مانند سینمای مستقل انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سوئد، کرد سینمای مستقل این کشور‌ها را که متعلق به خودشان بود را از بین برد و امروز ما سینمای مستقل ژاپن نداریم مگر این جوانه‌های جدیدی که به تازگی در حال رشد است.

کیانیان با ذکر خاطره‌ای از سید محمد بهشتی مدیر عامل وقت بنیاد سینمایی فارابی گفت: بهشتی زمانی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بودند رفتند ژاپن و موقعی که برگشتند من با ایشان صحبت کردم بهشتی می‌گفت در ژاپن وضعیت اسفباری درباره سینما وجود دارد زیرا ما را بردند استودیوهای فیلمهای ژاپنی در این استودیو‌ها یا داشتند فیلم آمریکایی ساخته می‌شد یا فیلمهای غیر اخلاقی، در حالی که تا سال‌ها قبل در همین استودیو‌ها فیلمسازانی همچون کوبا یاشی، می‌زو کوچی، فیلم ساخته‌اند و عین همین کار در کشورهای اروپایی نیز اتفاق افتاده است وکل سینما نابود شده است.

وی که در حاشیه جلسه بررسی سند توسیعه سینمای کشور سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه سینمای ایران توسط خود سینماگران رشد کرده است افزود: در سینمای ایران یک قطاری راه افتاد به نام موج نوی سینمای ایران از دهه ۵۰ این اتفاق افتاد به نام سینمایی انسانی که بر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این سینمای درست از طرف جمهوری اسلامی حمایت شد زیرا فیلمهای که در ان دوره ساخته شد به نوعی طلیعه دار حتی انقلاب شد.

کیانیان افزود: امروز سینمای ایران درجهان مطرح شده است و تمامی جشنواره‌ها اگر در زمان برگزاری فیلم ایرانی نداشتند یک چیزی کم داشتند زیرا خود اروپایی‌ها سینمای خودشان را از دست داده بودند و در قبال سینمای امریکا زانو زده بودند اما می‌دیدند که سینمای قد علم کرده است که با فرمولهای سینمای امریکا سازگار نیست اما موفق است و آلتر ناتیوی بود در برابر سینمای امریکا و به همین دلیل سینمای اروپا در جهت مقابله با سینمای امریکا از سینمای ایران حمایت کردند وکار به جای رسید که حتی خود امریکایی‌ها نیز مجبور شدند به فیلمهای سینمای ایران اهمیت بدهند و حتی جایزه بدهند.

وی ادامه داد: این کار یعنی مبارزه با قلدری امریکا اما این مسئله را بسیاری از مسئولین ما نمی‌بینند و فکر می‌کنند که حتما باید یکسری فلیمهای درست شود که حتما شخصیت اول در ان نماز بخواند در حالی که این نیست مبارزه با امریکا یعنی سینمایی که در تمامی جشنواره‌ها التر ناتیو سینمای امریکا بود اما در ۸ سال گذشته این سینما دچار ضعف شد و حضور سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی کمرنگ شد و تمامی جریانی که در قبال این موفقیت ایستاده بود سعی کرده بود که موفقیت سینمای ایران را در جشنواره‌های جهانی فقط به حساب سیاه نمایی بگذارد

کیانیان با اشاره به اینکه گروهی از روی فرمولهای سینمای ایران کپی می‌کنند افزود: امروز رژیم صهیونیستی با فرمولهای سینمای ایران شروع کرده است به فیلم ساختن و صندلی سینمای ایران را در جشنواره‌های جهانی گرفته است و تاخت و تاز می‌کند اگر یک مقداری دست و پای سینمای ایران را باز بگذارند بازهم ما جایگاه خود را در سینمای جهان پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز سینماگران جلو‌تر از کسانی هستند که می‌خواهند آن‌ها را نصحیت کنند و اگر اجازه بدهند ما می‌توانیم کارمان را خوب انجام دهیم در یک مقطعی گروهی از مدیران خواستند که سینما را اصلاح کنند جلوی فیلمهای دیگر را گرفتند و گفتند فلیم فاخر تولید می‌کنیم فیلم فاخر یعنی اینکه می‌خواهند پایشان را بکنند در کفش هالیوود در حالی که این کار امکان ندارد زیرا تکنیکی که هالیوود دارد ما نداریم و ما به ان‌ها می‌بازیم در صورتی که زمانی که ما با امکانات خودمان و با فرمول خودمان فیلم ساختیم کاملا موفق بودیم.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز