در مراسم افتتاح باشگاه فیلمنامهنویسان مطرح شد:
مودت در فیلمنامهنویسی باید گسترش پیدا کند
فیلمنامه محمل و محل تولید فکر و اندیشه در هر اثر سینمایی است. فیلمنامه همواره محل تجمع و جذب آرا و نقدها و ارزیابی های پیشینی و پسینی در مواجهه با هر اثر سینمایی است.
مراسم افتتاح باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران پنجشنبه(۲۹ خرداد) با حضور اعضای کانون، شورای مرکزی، مدیرکل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارتهای سینمایی سازمان سینمای، برخی از روسای صنوف، رئیس هیئت مدیره خانه سینما و اساتید و دانشجویان رشتههای سینمایی در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شادمهر راستین رئیس کانون فیلمنامهنویسان طی سخنانی به تشریح اهداف تشکیل این باشگاه فرهنگی و آموزشی پرداخت و افزود: نیازهای شکل گیری این باشگاه را میتوان در هفت سرفصل خلاصه کرد:
۱. ارتقاء سطح آموزشی و فرهنگی اعضای کانون فیلمنامهنویسان، ۲. ارتباط کانون با دانشجویان و علاقمندان فیلمنامهنویسی، ۳. ایجاد فضای ارتباط بین فیلمنامهنویسان سینمایی عضو کانون و فیلمنامهنویسان در عرصههای تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، انیمیشن، مستند، کوتاه و… ۴. ایجاد فضای ارتباطی بین مراکز دانشگاهی و آموزش سینمایی و کانون فیلمنامهنویسان، ۵. ایجاد فضای مناسب برای ارتباط اعضای کانون و دانشجویان فیلمنامهنویسی درجهت همکاریهای مشترک، ۶. برگزاری جلسات نمایش فیلم، همایشها، نشستهای تخصصی و… با برنامهریزی، مدیریت و نظارت کانون، ۷. ایجاد یک پاتوق فیلمنامهنویسی.
همچنین رئیس کانون فیلمنامه نویسان هدف اصلی باشگاه را این گونه تشریح کرد: هدف اصلی این باشگاه فرهنگی این است که اعتبار بدست آمده از این فعالیتها باعثارتقای شخصیت فیلمنامهنویسی بخصوص برای اعضای کانون فیلمنامه نویسان شود. در واقع میخواهیم فضایی ایجاد کنیم تا به یک آیین مودت و دوستی در حوزه فیلمنامهنویسی برسیم و امیدواریم روشی ایجاد شود تا بقیه صنوف خانه سینما نیز برای حفظ امنیت شغلی در صنف خود از آن استفاده کنند و این باعثافتخار ما است.
همچنین راستین با تأکید بر اینکه چنین مراسمی نباید فقط به تعارف و وعدههای اداری ختم شود، اعلام کرد: طبق توافقی که امروز با دکتر حسینی به انجام رسید، قرار شد سازمان سینمایی با کانون فیلمنامهنویسان در سه محور استانداردسازی شکلی فیلمنامه، بسترسازی اهمیت تحقیقات در فیلمنامه و تشکیل کارگروههای تخصصی همکاری مشترک داشته باشند.
روح الله حسینی؛ مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارتهای سینمایی سازمان سینمایی نیز گفت: فیلمنامه محمل و محل تولید فکر و اندیشه در هر اثر سینمایی است. فیلمنامه همواره محل تجمع و جذب آرا و نقدها و ارزیابیهای پیشینی و پسینی در مواجهه با هر اثر سینمایی است. ساخت هر فیلم سینمایی با ارائه فیلمنامه آغاز میشود و بعد از خلق یک اثر به شکل رسمی نیز تمام ارزیابیها متوجه فیلمنامه است. جایگاه ارائه فیلمنامه در شکل و محتوا نیاز به توجه و بازنگری جدی دارد اما در حال حاضر نگاه جدی به فیلمنامه وجود ندارد.
وی همچنین عنوان کرد: یکی از نکات مهم رعایت استانداردها در حوزه فیلمنامهنویسی است و اینکه چطور میتوان به این استانداردها جامعه عمل پوشاند و آنها را اجرایی کرد. در این زمینه نیاز به تعامل جدی بین دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارتهای سینمایی، کانون فیلمنامهنویسان و این باشگاه فرهنگی و آموزشی وجود دارد. همینجا اعلام میکنم که دفتر مطالعات آماده هر نوع همکاری با دوستان باشگاه و کانون فیلمنامهنویسان است. یکی از این همکاریها ایجاد کارگروه مشترک برای رسیدن به استانداردهای مشخص در حیطه فیلمنامهنویسی و اجرایی کردن آنها و همچنین بررسی مشکلات فیلمنامه نویسی و هر موضوع مرتبط با آن است تا بتوانیم گامی رو به جلو برداریم و بخشی از آشفتگیهای موجود را مرتفع کنیم.
جابر قاسمعلی؛ رئیس پیشین کانون فیلمنامهنویسان با اشاره به اهمیت آثار تألیفی و ترجمهای در رشد فیلمنامهنویسی بعد از انقلاب عنوان کرد: تا وقتی وجه نرم افزاری فیلمنامهنویسی که در کتابهای تألیفی و ترجمهای نمود پیدا کرده، در فیلمنامهها انعکاس پیدا نکند این ارتباط به درستی شکل نمیگیرد. این باشگاه میتواند زمینهای باشد برای ایجاد ارتباط بین فیلمنامهنویسان، مترجمان، مولفان و… تا تأثیر این ارتباط در روند فیلمنامهنویسی سینمای ایران نمود پیدا کند.
مهران کاشانی؛ دبیر اجرایی همایش تخصصی فیلمنامه نویسی نیز با اشاره به برنامه های این همایش گفت: این همایش با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و دانشگاه هنر توسط کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران طی سه روز در آبان ماه برپا می شود و فراخوان آن ظرف یک ماه آینده منتشر خواهد شد. همایش در دو بر بخش برگزار میشود، شامل: ۱. مضامین تخصصی فیلمنامهنویسی با رویکرد مصداقی به سینمای ایران با حضور فیلمنامهنویسان حرفهای، ۲. جایگاه فیلمنامه، موانع و قابلیتهای موجود در فیلمنامهنویسی. کارشناسان و دانشجویانی میتوانند در بخش دوم مقاله ارائه دهند که پیش از این کمتر نقطه نظر آنها در رسانهها منعکس شده است.
سعید رحمانی؛ از اعضای شورای مرکزی و یکی از مسئولان باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون به ذکر جزئیاتی از برنامههای باشگاه پرداخته و اشاره کرد: هدف این باشگاه فیلمنامه و فیلمنامهنویسی و افزایش ضریب برخورد علاقمندان با کانالهای صحیح حرفهای و آموزشی است. این علاقمندان شامل دانشجویان ادبیات نمایشی، فارغالتحصیلان و فیلمنامهنویسانی است که به هر دلیل عضو کانون نیستند ولی علاقه دارند در ارتباطات حرفهای قرار بگیرند. همچنین این باشگاه قصد رقابت با بخش خصوصی و تصدیگری در حوزه آموزش را ندارد.
وی درخصوص برنامههای این باشگاه عنوان کرد: این برنامهها به شکل فصلی طراحی شده و در هر فصل سه نشست برگزار میکنیم که این جلسات در پایان هر ماه و به مدت سه ساعت خواهد بود. اولین برنامه باشگاه در فصل پاییز بنا به نظر هیئت علمی به موضوع انتخابی " ایده " می پردازد. همچنین بخشی با عنوان انتقال تجربه در پایان هر نشست در نظر گرفته شده که یک فیلمنامهنویس حرفهای به تشریح تجربیات خود میپردازد. تعامل با اعضای باشگاه در انتخاب موضوع و مباحثقابل طرح نیز از دیگر ویژگیهای این باشگاه فرهنگی و آموزشی محسوب میشود.
در این مراسم شاپور شهبازی، محمد گذرآبادی و سحر عصرآزاد که در جشن " شب فیلمنامه " به عنوان مولف، مترجم و منتقد تأثیرگذار در فیلمنامه نویسی مورد تقدیر قرار گرفته بودند، روی صحنه دعوت شدند و پس از سخنان کوتاه، نشان ویژه کانون فیلمنامه نویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی فیلمنامهنویسان به آنها اهدا شد.
شهبازی در سخنان خود به اهمیت آموزش در فیلمنامهنویسی تأکید کرد، گذرآبادی در سخنانی صمیمانه ترجمه کتاب " داستان " رابرت مک کی را اتفاقی بزرگ در زندگی حرفهای خود قلمداد کرد و عصرآزاد نیز این نشان را ثمره تلاش ۱۳ ساله خود در عرصه نقد و فیلمنامه نویسی برشمرد.
همچنین اعضای شورای مرکزی کانون، اعضای علی البدل و بازرسان کانون روی صحنه رفتند و نشان ویژه کانون فیلمنامهنویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی را به روح الله حسینی اهدا کردند.
اجرای برنامه را کامران ملکی برعهده داشت.