خبرگزاری کار ایران

ایوبی گزارش سفرش به تونس را منتشر کرد:

پای آرامش سینمای ایران ایستاده‌ایم چون کوه البرز و دماوند

پای آرامش سینمای ایران ایستاده‌ایم چون کوه البرز و دماوند
کد خبر : ۱۶۹۱۷۷

غواغای رسانه‌ای ایران نه تنها سینمای ایران بلکه سینمای تونس را هم پرس کرده است دوستانی که با امور بین الملل آشناهستند و کمی با آداب و اصول روابط فرهنگی و سیاسی آشنایند می‌دانند که ما توانستیم و خیلی هم خوب توانستیم و این تازه بهار توانستهای ماست

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گزارش و دیدگاه خود را درباره سفر به تونس منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله ایوبی ریس سازمان سینمایی در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشته است: ظاهر عده‌ای به رائحه تدبیر و تعقل حساسیت(آلرژی) دارند. البته حق هم دارند تو بی‌تدبیری هم نون هست و هم آب. اما خیال این جماعت راحت. مردم و به ویژه سینماگر‌ها تشنه اعتدال و تدبیرند و گوششان بدهکار این حرفهانیست. امیدوار هم نباشید که ما نتونیم چون که ما کاربلدیم و خوب هم می‌تونیم.

متاسفانه گروهی حرفهایی می‌زنند که واقعیت ندارد، وقتی که با شهامت می‌گویند سازمان سینمایی ۵۰۰ میلیون پول برای تشییع پیکر دو جوان ایرانی داده و می‌دانند که یک ریال هم نداده، زیر سئوال بردن جشنواره کن و سفر تونس که کاری نداره. وقتی که صریحا اعلام می‌کنند که ما همایشی را تعطیل کرده‌ایم بعد هم متوجه می‌شوند که آن همایش اولا ربطی به ما نداشته و پیش از ما هم تعطیل شده و بعد هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد چرا ادامه ندهند.

سفر اولم به تونس سه سال پیش بود. به عنوان استاد دانشگاه تهران و برای ارایه مقاله‌ای در همایش بیناد تمیمی رفته بودم. این مقاله هم در مجلات تونس به چاپ رسیده. آن روز‌ها فضا خیلی تند بود و صف آرایی روشنفکران و اخوانی‌ها بسیار شدید. در آن سفر جمعی از مدیران آن روزگار سازمان سینمایی هم حضور داشتند و بعد از آن هم سفرهای متعددی به تونس صورت گرفته بود. گفته می‌شود مدیرعامل پیشین یکی از موسسات تابعه هفت بار به تونس سفرکرد. راستش در این سفر آثاری ازآن موفقیت‌های چشمگیر مشاهده نکردم. خلاصه این سفر پس از دوبار دعوت وزارت فرهنگ تونس صورت گرفت. رایزن فرهنگی کشورمان که چهره‌ای توانا، کار‌شناس و کاملا آشنای با کشورهای عربی و تونس است، تاخیر بیش از این را روا نمی‌دانست.

به ویژه اینکه انجمن دوستداران سینمای ایران هم در حال افتتاح بود. فتحی رییس انجمن و چهره‌های سینمایی این کشور را در‌‌‌ همان سفر پیشین دیده بودم و با هم در تماس بودیم. در این سفر بنده را دو کارگردان همراهی می‌کردند. در روز نخست جشنواره سینمای انجمن افتتاح می‌شد. نه ما و نه رایزنی در انتخاب فیلم‌ها دخالتی نداشتیم. فضا بسیار گرم و صمیمی بود. تشویق‌های مکرر هنگام سخنرانی نشان از این حس مثبت می‌داد. فیلمی که در افتتاحیه پخش شد به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی در دوره پیش ساخته شده و فیلم بسیار خوبی بود. اما از آنجا که ما بسیار شتاب زده ادیم و می‌خواهیم همه حرف‌هایمان را در یک مستند بزنیم، در این فیلم هم حرف اول و آخرمان را زدیم. به هرحال فعالیت‌های بین المللی الزاماتی دارد… بگذریم. روز دوم کنفرانس مطبوعاتی و سپس دیدار با معاون سینمایی و دبیر فستیوال کارتاژ بسیار مفید بود. قرار شد در جشنواره امسال روزی به ایران اختصاص پیدا کند و یکی از بزرگان سینمای ایران عضو و رئیس هیات داوران باشد. برگزاری کارگاه آموزشی، کمک به انجمن دوستداران سینمای ایران از جمله توافقات بود. همچنین قرار شد موسسه سینما شهر طرح‌اش را برای دیجیتال کردن سینماهای تونس به وزارت فرهنگ ارسال کند.

در دیدار بسیار دوستانه با وزیر فرهنگ همه آنچه را که توافق کرده بودیم تایید قطعی شد و ایشان از آقای علی جنتی برای شرکت در افتتاحیه هفته فرهنگی ایران دعوت رسمی کردند. البته وی خواستار اجرای کنسرت موسیقی یکی از بزرگان موسیقی سنتی در این کشور هم بود. دیدار دیگر با معاون حزب النهضه یعنی معاون آقای راشد الغنوشی رهبر اخوان المسلمین بود. پس از ورود به مقر حزب با کمال شگفتی با خبر شدیم که خود شیخ منتظراست. جلسه‌ای بسیار خوب و درخشان. شیخ با حسرت خواهان انتقال تجربه سینمای ایران به تونس بود.

همچنین با مدیران فرهنگی و انجمن دوستداران سینمای ایران تفاهم شد در آینده‌ای نزدیک هر ماه در یک سالن سینما به مدت یک هفته فیلم‌های ایران اکران شود. حتی امکانات تونسی‌ها برای دوبله کردن فیلم‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت. استاد زبان فارسی تونسی هم مسئولیت ترجمه را برعهده گرفت و به زودی البته اگر مسئولان پرساندن سینمای ایران اجازه بدهنداین کار صورت خواهد گرفت. در این سه روز با چندین شخصیت فرهنگی، کارگردان و انجمن‌های فرهنگی دیدار شد. دست مریزاد می‌گویم به سفیرمان و رایزن شایسته‌ای که ارتباطات بسیار خوبی دارند و هم حوزه ماموریت را خوب می‌شناسند و هم به زبان عربی بسیار خوب سخن می‌گویند.

پس از بازگشتم اختتامیه در اوج شکوه با حضور خانم منیزه حکمت و آقای راعی برگزارشد. و پس از بازگشت همه و اتفاقا پس از پایان هفته سینما، یکی از سالن‌ها به عنوان اعتراض به اینکه پخش فیلم در آن سالن در قرارداد انجمن تونسی با آن‌ها دیده نشده، جلوی پخش فیلم «بدرود بغداد» را گرفت. نمایندگان سیاسی و فرهنگی ما از سرصداهای ایران شگفت زده‌اند. و غوغای رسانه‌ای ایران نه تنها سینمای ایران بلکه سینمای تونس را هم پرس کرده… دوستانی که با امور بین الملل آشناهستند و کمی با آداب و اصول روابط فرهنگی و سیاسی آشنایند، می‌دانند که ما تونستیم و خیلی هم خوب تونستیم… و این تازه بهار توانست‌های ماست… به نفع همه است که گذشته را فراموش کنیم… پای آرامش سینمای ایران ایستاده‌ایم چون البرز…

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز