رئیس هیات مدیره خانه سینما:
ریشه درگیریها در سینما برسر نحوه توزیع منابع اعتبارات دولتی است
امروز بزرگترین دعوا و درگیری در سینما بر سر منابع و نحوه تقسیم اعتبارات بین سینماگران است و نزدیکی به کانونهای قدرت برای کسب این اعتبارات به محل نزاع بین سینماگران تبدیل شده است.
عضو هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما معتقد است: مشکل بزرک سینمای ایران درگیری بر سر توزیع منابع و اعتبارات بین سینماگران است.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرهاد توحیدی شب گذشته(۱۹ اردیبهشت) در جشن چهارمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران با اشاره به اهمیت فیلمنامه در سینمای ایران گفت: کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران از معدود کانونهایی است که تقدم دارد بر تشکیل و تاسیس خانه سینما و به نوعی از بنیانگذاران خانه سینما به شمار میآید.
وی در ادامه افزود: هرچند ۳۱ صنف در خانه سینما عضو هستند و همه این صنوف در جای خود محترم هستند اما به نظر من بدون وجود ۳ صنف تهیهکننده، کارگردان و فیلمنامهنویس کار سینما پیش نمیرود.
توحیدی با اشاره به خدمات متقابل خانه سینما و کانون فیلمنلمهنویسان گفت: یکی از بزرگترین کارهای کانون فیلمنامهنویسان تاسیس بانک فیلمنامه است و هرچند در دورهای به دلیل تعطیلی خانه سینما مرکزی در خود ارشاد وظیفه ثبت فیلمنامه را برعهده گرفت اما امروز بانک فیلمنامه همچنان به کار خود ادامه میدهد.
وی در ادامه گفت: بهتر است که از انجام کارهای موازی جلوگیری شود و بانک فیلمنامه در خانه سینما به عنوان تنها مرکزی که از حقوق نویسندگان و مولفان حفاظت و حمایت میکند و اعتبار آن حتی برای صدور پروانه ساخت نیز مورد نیاز است؛ کارها را انجام دهد.
عضو شورای عالی سینما با اشاره به لزوم توجه به امنیت شغلی فیلمنامهنویسان گفت: در سال گذشته ۵۲ فیلم در بخش نگاه نو و مسابقه جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده بود که فیلمنامه ۳۶ فیلم از این فیلمها توسط کارگردانانی که فیلمنامهنویس حرفهای نیستند نوشته شده بود و ۸ فیلم نیز کار مشترک کارگردان و فیلمنامهنویس بود و تنها ۱۰ فیلم از ۵۲ فیلم توسط فیلمنامهنویسان عضو صنف نوشته شده بود و همین امر نشان میدهد که سهم فیلمنامهنویسان واقعی در جریان سینما اندک است.
توحیدی رشد فیلمنامهها و تقویت بخش فیلمنامه را در گرو تقویت بخش خصوصی دانست و افزود: امیدوارم با تقویت بخش خصوصی و شفاف شدن وضعیت واگذاری اعتبارات دولتی وضعیت سینما بهتر شود.
وی ادامه داد: امروز بزرگترین دعوا و درگیری در سینما بر سر منابع و نحوه تقسیم اعتبارات بین سینماگران است و نزدیکی به کانونهای قدرت برای کسب این اعتبارات به محل نزاع بین سینماگران تبدیل شده است درحالیکه اگر شفافیت در اعتبارات بیشتر شود و بخش خصوصی تقویت شود بسیاری از مشکلات حل میشود.