در بازدید رئیس سازمان سینمایی کشور از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛
اولویت های تولید فیلم مستند اعلام شد
فرهنگ مردم ما فرهنگ شفاهی و دیداری است، لذا اثری که یک فیلم مستند میتواند بر مردم بگذارد و جامعه را تکان دهد، عمیقتر از خیلی پژوهشهای مکتوب و ساختاری است.
ایلنا: روز سه شنبه(اول بهمن ماه ۱۳۹۲) جناب حجت الله ایوبی ریاست سازمان امور سینمایی کشور ضمن حضور در «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و بازدید از بخش های مختلف آن، در نشستی با مدیران و اعضای شورای مستند این مرکز شرکت کرد و برخی اولویت های تولید فیلم مستند را متذکر شد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد مدیرعامل «مرکز» ضمن ارائه گزارشی از روند امور جاری و برنامههای آتی، به مواردی چون ثبت نام آنلاین طرح مستند روی سایت سینماتجربی، حمایت بلاعوض از تولید بعدی برگزیدگان جشنوارههای معتبر با همراهی در طرح و تولید و عرضه، دعوت از فیلمسازان صاحب صلاحیت برای تولید ایدههایی که مدنظر دارند، تولید سالانه چند مستند فاخر با بودجهای مجزا برای تبدیل شدن آن اثر به سندی ملی و… اشاره کرد.
مرتضی رزاق کریمی سرپرست معاونت فرهنگی مرکز هم ضمن تشریح چگونگی تصویب طرح در شورای مستند، تصریح کرد که این مرکز در دوره جدید فعالیتهای خود، باید به سمت استانداردسازی و الگوسازی در سینمای ایران پیش برود. او در این جلسه، بر اتخاذ سیاستهایی به منظور تشویق بخش خصوصی و بحثتولید مشترک و جذب سرمایههای خارجی برای تولید فیلم مستند هم اشاره کرد.
علیرضا قاسم خان معاون پژوهشی مرکز نیز بحثخود را با ضرورت تالیف کتاب در حوزه سینمای مستند آغاز کرد و از راه اندازی بانک فیلم مستند، انتشار مجموعه فیلمشناخت مستند، کتاب سینما و جهان ایرانی، فصلنامه سینماحقیقت و ترجمه دایره المعارف بزرگ سینمای مستند جهان زیر نظر محمد تهامینژاد خبر داد.
فرهاد ورهرام مستندساز و عضو شورای مستند نیز بر تهیه و آرشیو فیلمهای مستند تاریخ سینما تاکید کرد تا این مرکز، مرجع رجوع پژوهشگران و مستندسازان برای دیدن فیلمهای مستند نایاب شود.
جعفر صانعی مقدم هم طی صحبتهایی، با اشاره به این نکته که تنها یک / هفتم طرحهای ثبت شده روی سایت مرکز توسط تهیه کنندگان ارائه شده و مابقی کارگردان - تهیه کننده هستند، اظهار داشت که تلاش اعضای شورای مستند، سوق دادن افراد به سمت تهیه کنندگی در سینمای مستند است. به اعتقاد وی، این مهم میتواند امکان اقتصادی شدن سینمای مستند را به شرط فراهم آوردن شرایط عرضه فراهم آورد.
اُرد عطارپور نیز با اشاره به موقعیت ممتاز این مرکز و سطح توقعاتی که از آن میرود تا پاسخگوی تقاضاهای پُرشمار مستندسازان کشور باشد، از دکتر ایوبی خواست تا با حمایت ویژه سازمان سینمایی در سطوحی بالاتر، این امکان برای پوشش دادن جامعه مستندسازان فراهم آید تا با تولید آثار کیفی، بر غنای این گونه سینمایی بیفزایند
در ادامه این نشست، دکتر ایوبی ضمن ایراد سخنانی خطاب به حضار گفت: از شما سپاسگزارم که قبول زحمت کردید و به کمک آقای طباطبایی آمدید که با عشق و علاقه این کار و خدمت را پذیرفته است. ما این دوران را مثل یک پروژه میبینیم و امیدوارم که در این فضای پُر از نشاط و امید، بتوانیم کار جدی و اساسی انجام دهیم.
وی افزود: فرهنگ مردم ما فرهنگ شفاهی و دیداری است، لذا اثری که یک فیلم مستند میتواند بر مردم بگذارد و جامعه را تکان دهد، عمیقتر از خیلی پژوهشهای مکتوب و ساختاری است.
رئیس سازمان سینمایی کشور پیرامون اولویتهای تولید فیلم مستند نیز اظهار داشت: ما یکسری کارهای اورژانسی داریم که باید مد توجه قرار دهیم؛ بویژه ثبت و ضبط سندهایی از بزرگان این مملکت که متاسفانه مردم از دیدن و شناختن آنها از طریق تلویزیون محروم شدهاند. همینطور باید بخشی از آیینهای گمشده ایرانی که بخشی از فرهنگ و هویت ما است را در جهان ایرانی احیا کنیم، مثل آیین نوروز که از ایران برخاسته و در کشورهای همسایه برپا میشود. ضمن اینکه ادامه پروژه «راه خورشید» که قبلاً با میراثفرهنگی کلید خورده و مسیر ادبیات عرفانی ایران را پی میگیرد هم از موضوعات برجسته مدنظر سازمان خواهد بود.
وی ادامه داد: برخی از فیلمهای مستند این ظرفیت را دارند تا پروسه موفقیت دیپلماسی ایرانی را مطرح نمایند که باید از این فرصت بهره جست تا دکترین ایرانی «جهان عاری از خشونت و ترور» هم برجسته شود. از سویی برای ساخت مستندهایی از ستارههای ادب و هنر و عرفان ایران هم باید بودجه ویژهای تدارک ببینیم که این آثار هم بسیار جذاب و اثرگذار خواهند بود.
دکتر ایوبی درخصوص جذب مشارکتهای دولتی و خصوصی هم تاکید کرد که باید سراغ دستگاههای دولتی نظیر وزارت کشور، استانداریها، سازمان میراثفرهنگی و همینطور بخش خصوصی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر را دارند، رفت و از همکاری آنها بهره جست.
وی ضمن اشاره به ضرورت همفکری در اکران فیلم مستند و کوتاه نیز تصریح کرد: فعال کردن برخی سالنهای جدید در نقاط مختلف شهر، راه اندازی مجدد سینماتک در چند سالن مجهز تهران و مجتمعهای فرهنگی - هنری شهرستانها، همراه با اکرانهای خاص و نمایش آثار منتخب ایرانی و خارجی میتواند در دیده شدن این فیلمها مثمرثمر باشد؛ ضمن اینکه با پروسه دیجیتال شدن سینماهای کشور این امکان فراهم خواهد شد تا برخی فیلمهای فرهنگی را همراه با یک فیلم کوتاه یا مستند اکران کرد.
دکتر ایوبی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با کشورهای منطقه آسیای میانه به منظور اکران فیلمهای ایرانی افزود: باید مجموعه آثار ارزشمند مستند را با همکاری مؤسسه رسانههای تصویری و در قالب بستههای فرهنگی تهیه کنید و با دستگاههای مختلف در ارتباط باشید تا بجای هدایای مرسوم، این بستهها هدیه داده شده و این کار فرهنگی نهادینه شود.