خبرگزاری کار ایران

توضیحات رضاداد درباره آثار توقیفی و حضور بابک زنجانی در جشنواره فیلم فجر؛

از منابع مالی استقبال می‌کنم اما سلامت افراد هم مهم است

از منابع مالی استقبال می‌کنم اما سلامت افراد هم مهم است
کد خبر : ۱۳۴۶۹۳

تصمیمات خود را درباره جشنواره فیلم فجر به صورت منطقی می‌گیریم. شاید با این تصمیم از جانب گروهی به محافظه‌کارانه یا اینکه از جانب گروهی به اخد تصمیمات تند روانه متهم شویم اما همچنان ما بر تصمیمات خود استوار هستیم.

ایلنا: نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر لحظاتی پیش با حضور علیرضا رضاداد و اهالی رسانه در هتل انقلاب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضاداد با اشاره به روند برگزاری جشنواره امسال گفت: من معتقد نیستم که جشنواره فیلم فجر یک جشنواره دولتی است بلکه منتسب به دولت است و دولت آن را به نمایندگی از جامعه سینمایی برگزار می‌کند و امیدواریم ما نمایندگان خوبی از سوی سینماگران باشیم.

وی ادامه: ما در اولین قدم مقررات را تنظیم کردیم البته به دنبال تغییر شتاب زده مقررات نبودیم زیرا معتقدم این مقررات باید در یک دوره زمان چند ساله تغییر کند.

رضاداد افزود: بعداز انتشار فراخوان و مقررات؛ پایان آبان مبنای تکمیل فرم و پایان آذر مبنای بازبینی قرار گرفت. ۱۵۲ فیلم به دفتر جشنواره رسید و ۱۲۶ فیلم بازبینی شد و از این تعداد ۶۱ فیلم در بخش سوادی سیمرغ بازبینی شد که ۲۱ فیلم انتخاب شد همچنین ۶۵ فیلم در بخش نگاه نو انتخاب شد.

وی ادامه داد: بنای ما در انتخاب فیلم‌ها رأی حداکثری بود یعنی هر فیلم باید حداقل ۵ رأی و یا ۴ رأی را داشته باشد تا انتخاب شود و فیلم‌هایی که با یک رأی یا دو رأی انتخاب می‌شود؛ حضور ندارند.

وی ادامه داد: تا ۲۰ دی ماه امکان دارد چند فیلم دیگر به تعداد فیلم‌های اضافه شود اما ملاک ما بازهم حضور فیلم‌ها با رأی حداکثری است. فیلم‌هایی هم که برای جشنواره انتخاب نشدند؛ آثار بدی نیستند اما ظرفیت جشنواره برای فیلم‌ها و انتخاب آن‌ها محدود است.

دبیرسی ودومین دوره فیلم فجر با اشاره به حضور فیلم‌های مستند در جشنواره گفت: قرار بود بخش مستند امسال در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشد اما شورای سیاست‌گذاری با حضور طباطبایی نژاد تشکیل و مطرح شد که جشنواره فیلم فجر امسال تریبونی برای فیلم‌هایی جز امسال باشد و به سینمای مستند توجه کند از طرف دیگر سه فیلم برگزیده جشنواره سینما حقیقت نیز در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل افزود: ۱۴۷ فیلم در این بخش به انتخاب رسیده که ۵۰ فیلم برای بخش‌های مختلف به نمایش درآمد. در جام بخش جهان نما ۱۰ فیلم ایرانی و در بخش سینمای سعادت ۱۰ فیلم غیرایرانی انتخاب شدند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره در استانها گفت: در دولت تدبیر و امید توجه به حوزه فرهنگ در استانها بسیار جدی است و طرحی تنظیم شده که براساس آن جشنواره فیلم فجر در همه استانها به خصوص ۱۵ استان برخوردار از سینما؛ برگزار شود.

وی ادامه داد: کار بازسازی سالن‌های سینمایی در چند استان انجام شده و تجهیزات لازم نیز داده شده است. بین ۱۵ تا ۲۰ عنوان فیلم سینمایی در هر استان همزمان با فجر به نمایش در‌می‌آید.

رضاداد با اشاره به برگزاری جشنواره در برج میلاد افزود: دعوت‌ها و صدور کارت‌ها قاعده‌مند شده است و امسال با ثبت نام اینترنتی به دنبال یک نظم خاص بودیم البته هدف ما گزینش نبوده زیرا ما نه می‌خواهیم و نه دوست داریم که گزینش کنیم. کاخ جشنواره محل جمع شدن دست‌اندرکاران فیلم و رسانه‌هاست و تلاش داریم در این راه نگاه غیرعدالت گرایانه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۸۰۰ نفر ار اهالی رسانه ثبت نام کرده‌اند که بعد از بررسی هفته اول بهمن ماه کارت‌ها صادر و تحویل داده می‌شود. پیش فروش بلیط فیلم‌ها نیز ۲۵ دی اعلام و از اول بهمن آغاز می‌شود.

رضاداد در پاسخ به سوالی پیرامون بعضی از تصمیمات که گفته می‌شود برخی از کارها محافظه‌کارانه است؛ گفت رفتارهای ما یک رفتار منطقی است اما ممکن است این رفتار از جانب گروهی به تند روی و یا از جانب گروهی به محافظه کارانه بودن تعبیر شود اما ما نه هیجان زده هستیم و نه عجولانه رفتار می‌کنیم بلکه با بکارگیری یک هیات منطقی سعی کردیم سیاست‌های جشنواره را اجرا کنیم به همین دلیل خود شخص من هیچ تصمیمی را برای آن که بعضی از فیلمها در جشنواره حضور داشته باشند یا نه؛ نگرفته‌ام.

رضاداد افزود: هر چند باید بگویم که محافظه‌کارانه بودن کار بدی نیست و ما باید از سینما و جشنواره فجر حمایت کنیم.

وی در پاسخ به پرسش ایلنا که چه تضمینی وجود دارد شکل سیمرغ امسال تغییر نکند؛ گفت: اگر دبیرهای آینده به سیمرغ دست نزنند قطعا‌ این سیمرغ تغییر نمی‌کند هر چند من از سال ۸۲ معتقد بودم که نیازمند است در تعداد سیمرغ‌ها و شکل آن تغییراتی صورت بگیرد و معتقدم ما نباید در تغییرات بجا مقاومت کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا پیرامون اینکه گروهی از سینماگران که در دوره‌های قبل امکان نمایش فیلم نداشتند؛ امید داشتند که در دولت تدبیر و امید مشکلات آنان برطرف شود؛ گفت: من از این دوستانی که امید دارند تا در دولت تدبیر و امید یک سری مسائل حل شود می‌خواهم که به تلاش‌های خود ادامه دهند و ناامید نشوند.

رضاداد ادامه داد: ملاک ما برای حضور در جشنواره پروانه نمایش و یا پروانه ساخت فیلم است. اینکه فردی یک نسخه از فیلم سینمایی را به دست بگیرید و به دبیرخانه جشنواره بیاید و بگوید این فیلم من است که نمی‌تواند ملاک حضور باشد. هر فردی در کشور یک کارت ملی دارد که نشانه هویت اوست. برای ما هم پروانه ساخت و یا پروانه نمایش یک فیلم حکم تعیین و تکلیف یک فیلم را دارد و به عنوان کارت هویت فیلم است.

وی ادامه داد: اگر فیلم‌ها این پروانه را نداشته باشد امکان دارد در میانه جشنواره فردی مدعی شود که فیلم انتخاب شده متعلق به اوست.

وی افزود: رفتار ما در زمان بازبینی فیلمها یک رفتار قانونی بود. نتایجی که اعلام شده ناشی از فضای بیرون و نام فیلمسازان نیست و هیات انتخاب با انصاف عمل کرده است. یک ترکیب منطقی در باره فیلمها وجود دارد و حتی بعضی از اعضای هیات انتخاب در زمان انتخاب فیلمها اعلام می‌کردند با بسیاری از این کارگردان‌ها آشنایی ندارند و آنها را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: من شب گذشته با تعدادی از فیلمسازانی که امکان دارد فیلمشان در جشنواره نباشد صحبت کردم و گفتم که جشنتواره یک محدودیت‌هایی دارد اما به دنبال رعایت عدالت است. ما نمی‌خواهیم هیات انتخاب در برابر یک فرد قرار بگیرد.

وی در مورد پروانه نمایش فیلم‌ها گفت: بعضی فیلم‌ها پروانه نمایش دائم دارند و بعضی که ندارند از احسانی به عنوان مدیر امور نظارت تقاضا خواهیم کرد تا پروانه و نمایش فیلم‌ها را در جشنواره ارائه دهد.

رضاداد در پاسخ به سوالی پیرامون دیدار خود با بابک زنجانی گفت: بحثاسپانسر در جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته خیلی قاعده مند نبود و سلیقه‌ای بود. ما امسال قصد داشتیم رویکرد بازاریابی انتسابی را مطرح کنیم اما دیدیم که پیشنهاد خوبی نیست از طرف دیگر فرصتی هم برای مزایده و مناقصه نبود و دیدیم که فساد ایجاد می‌کند لذا چون سلامت جشتواره برای ما اصل بود در جشنتواره را روی همه پیشنهادها ازجمله شرکت‌هایی مثل هما – کیش ایر و قشم ایر باز کردیم و برای ما هچ تفاوتی بین آنها وجود نداشت و ظرفیت خود را بین همه شرکتها تعیین کردیم.

وی ادامه داد: موضوع اسپانسرینگ در سیاست گذاری در حال بررسی است و من همچنین از منابع مالی که از بیرون سازمان تامین شود؛ استقبال می‌کنم اما سلامت و رفتار درست برای من ملاک است.

وی همچنین درباره نمایش چند فیلم همچون مهمونی کامی؛ گس و چند فیلم دیگر گفت: بعضی از این فیلم‌ها که پروانه ساخت داشتند را بررسی کردیم در میان این فیلم‌ها یک فیلم به نام مهمونی کامی پروانه ساخت نداشت اما بعد معلوم شد پروانه ساخت آن با اسم دیگری در ارشاد وجود دارد. بعد من با فیلمساز این فیلم تماس گرفتم و دیدم که ایشان علاقه دارند آن فیلم به شکل ویدئویی قرار بگیرد زیرا در حال گرفتن پروانه ساخت یک فیلم هستند و دوست دارند که این فیلم سینمایی به عنوان اولین فیلمشان شناخته شود و در این امر به تفاهم رسیده‌ایم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز