با تصویب هئیت دولت؛
مشترکان برق صنعتی تا دو سال آینده موظف به تامین برق از طریق بورس انرژی شدند/ تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تسهیلات بانکی به سازمان مرکزی تعاون روستایی
هئیت دولت در جلسه امروز خود دستور جلسات مختلفی را از چگونگی تامین برق مشترکان صنعتی تا لایحه «اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» و تخصیص تسهیلات به تعاون روستایی را بررسی و تصویب کرد.
به گزارش ایلنا، در جلسه امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه ۹۹ هیات دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، وزارت نیرو و بورس انرژی موظف شدند زیرساختهای لازم را برای تامین برق سایر مشترکان (از جمله مشترکان تجاری بالای ۵ مگاوات) از طریق قراردادهای دوجانبه یا روشهای متداول بورس انرژی فراهم کنند، به گونهای که براساس یک برنامه زمانبندی شده، طی دو سال آینده تمام مشترکان بالای یک مگاوات مشمول این موضوع شوند.
همچنین در مواردی که تأمین برق مصارف مازاد بر الگوی مصرف (به تشخیص وزارت نیرو) از مصارف کمتر از الگو قابل تفکیک باشد، مصرف مازاد بر الگو از طریق ساز و کار مصوب تأمین خواهد شد.
هیات وزیران همچنین به منظور تامین نقدینگی برای خرید تضمینی، حمایتی و توافقی محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان این بخش، با تخصیص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موافقت کرد.
براساس این تصمیم، سازمان مذکور موظف است برنامه عملیاتی مربوط به پیشبینی خرید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ را به همراه جدول گردش نقدینگی و برنامه زمانبندی دریافت و بازپرداخت تسهیلات بانکی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کند.
همچنین، بانک مرکزی موظف شد ضمن تسهیل فرآیند پرداخت تسهیلات مربوط تا قبل از دی ماه سال ۱۳۹۹، امکان ورود مؤثر در بازار همراه با کسب رضایت تولیدکنندگان را فراهم آورد. سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز موظف است تسهیلات را از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان دریافتی، بازپرداخت کند.
اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای زهکشی دشت گمیشان و جبران خسارات ناشی از بارندگی به عشایر
با تصویب هیات وزیران، مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای به منظور زهکشی دشت گمیشان برای اجرای پروژه های پیشگیرانه مرتبط با حوادث غیرمترقبه جهت احداث شبکههای زهکشی در اراضی شمال گرگانرود و قرهسو استان گلستان اختصاص یافت.
دولت همچنین با اختصاص مبلغ پانصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور جبران خسارات وارده به جامعه عشایری کشور در اثر بارندگیهای سال جاری و نیز رفع نیاز و مشکلات آنان در راستای جهش تولید و بازتوانی معیشتی فعالیتهای تولیدی و تأمین آب، علوفه و آبرسانی، موافقت کرد. طول دوران بازپرداخت تسهیلات مذکور حداکثر پنج سال است و بدهی احتمالی آسیبدیدگان به بانکها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.
دولت با هدف حل مشکلات و نارساییهای موجود در خصوص وضعیت ایمنی غذا و آلودگیهای مختلف غذایی، آییننامه اجرایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی موضوع بند (ب) ماده (۷) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور را اصلاح کرد.
متن اصلاحی آییننامه مذکور با تأکید بر استفاده از ساختارها و ظرفیتهای قانونی موجود نظیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و سازمان غذا و دارو تهیه شده تا با استفاده از ظرفیت آییننامه اجرایی موصوف، ضمن وضع تکالیف مغفول برای دستگاههای سیاستگذار و ناظر بر حوزه ایمنی غذایی (وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی) از طریق ایجاد ساختار مجازی و فرابخشی برای سیاستگذاری اجرایی و نظارت بر سلامت مواد غذایی ذیل شورای عالی سلامت، از ایجاد ساختارهای جدید پرهیز شود.
به موجب این اصلاحیه، سلامت و ایمنی غذایی شامل عاری بودن غذا از آلایندهها، مطابق استانداردهای موجود است، بطوری که غذا سبب آسیب به مصرف کننده نشود و مشروط بر اینکه طبق دستورالعملهای مربوط آماده یا مصرف شود.
همچنین «ارزیابی خطر»، از دیگر تعاریف مندرج در این آیین نامه به عنوان فرایندی علمی است که شامل مراحل شناسایی خطر، ارزیابی در معرض خطر بودن و توصیف خطر میباشد.
دولت وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی را موظف کرد به منظور یکپارچهسازی و تجمیع امور مرتبط با غذا و تغذیه نسبت به پیشنهاد اصلاح ساختار تشکیلاتی خود ظرف مدت ۶ ماه از ابلاغ این اصلاحیه به سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تصویب، اقدام کنند.
همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت جهادکشاورزی ظرف ۶ ماه از ابلاغ این اصلاحیه، برنامه جامع ارتقای سلامت و ایمنی غذایی جمهوری اسلامی ایران را مشتمل بر ارتقای زیرساختهای ارزیابی خطر، ارتقای نظام بازرسی و نظارت بر ایمنی مواد غذایی، تقویت زیرساختهای سلامت و ایمنی غذایی و توانمندسازی کشاورزان در زمینه تولید محصولات سالم گواهی شده و ارگانیک و سایر موارد ضروری، تنظیم و پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب شورای عالی برساند و سازمان برنامه و بودجه کشور در سقف منابع موجود و در چارچوب ضوابط بخشنامه بودجه سنواتی، اعتبارات مربوطه را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیشبینی و طبق برنامه جامع و براساس گزارش نظارتی، در اختیار دستگاههای ذیربط قرار میدهد.
دولت به موجب تکلیف مقرر در قانون احکام دائمی توسعه کشور در جهت تأمین امنیت و نظم پایدار، آییننامه اجرایی جزء (۴) بند (ب) ماده (۴۶) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور موضوع انضباط اجتماعی و ایمنی راهها را به تصویب رساند.
افزایش و ارتقای سطح اطلاعات، دانش، مهارت و اصلاح نگرش شهروندان و دستگاههای ذیربط به منظور تقویت انضباط اجتماعی و ارتقاء ایمنی راهها و رفتارترافیکی، ترویج و نهادینهسازی الگوی رفتار اجتماعی قانونمند، از جمله اهداف آییننامه اجرایی مذکور است.
به موجب آییننامه فوق، دستگاههای ذیربط مکلفند برای انضباط بخشی اجتماعی و ایمنی راههای کشور با ایفای نقش فعال در امر فرهنگسازی و نهادینه کردن الگوی رفتار اجتماعی و ترافیکی قانونمند، اقدامات مرتبط را انجام دهند.
دولت همچنین دستگاههای مسئول را مکلف کرد در چارچوب شرح اقدامات مطروحه، گزارش عملکرد را در بازه زمانی یک ساله به وزارت کشور که مسئول حُسن اجرای این آییننامه است، ارسال کنند.
دستگاههای موضوع آییننامه موظفند اعتبارات مورد نیاز اجرای آییننامه توسط دستگاه متبوع خود را در پیشنهاد بودجه سالانه خود به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.
با تصویب دولت، راه مجاز گمرکی در نقطه شمتیغ ایران و شمتیغ افغانستان، به عنوان مرز مجاز ریلی جهت ورود و خروج کالا و مسافر به کشور با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، تعیین شد.
هیات وزیران این تصمیم را به منظور بهبود توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان در شرایط حساس کنونی و صرفاً با هدفگذاری تردد ریلی در استان خراسان رضوی، اتخاذ کرد.
هیات وزیران با صدور مجوز برای پرداخت سهمیه و حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بین المللی در سال ۱۳۹۹ موافقت کرد.
بر این اساس، وزارت امور خارجه مجاز است سهمیه حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بینالمللی در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰ میلادی) را با رعایت ترتیب اولویت و سایر قوانین و مقررات مربوط از محل اعتبار مربوط به سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بینالمللی و تعهدات، مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور پرداخت کند.
وزارت امور خارجه همچنین موظف است اعتبار مربوط به سهمیه حق عضویت و تعهدات سالانه سازمانها و مجامع بینالمللی را به ترتیب اولویت در گروه اول، در سقف اعتبار ابلاغی پرداخت کند و گزارش نحوه اجرای این تصویبنامه را به کمیته بررسی عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بینالمللی ارائه کند.
حق عضویت و تعهدات سالانه سازمانها و مجامع بینالمللی گروه دوم در سقف اعتبارات ابلاغی دستگاه اجرایی ذیربط تخصیص و پرداخت میشود.
دولت به منظور تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات، با اصلاح آییننامه اجرایی بند (الف) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور درخصوص ثبت و به روز رسانی اطلاعات و پرداختها به همه کارکنان دستگاههای اجرایی در سامانه کارمند ایران و سامانه ثبت حقوق و مزایا موافقت کرد.
هیات وزیران همچنین با هدف تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات، آییننامه اجرایی بند (الف) تبصره (۲۵) قانون برنامه ششم توسعه کشور موضوع خرید خدمات دستگاههای اجرایی از بخش خصوصی و تعاونی را اصلاح کرد.
دولت در اجرای ماده (۱۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از مجلس خواست تا لایحه الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را در دستور کار خود قرار دهد.
هیات وزیران با توجه به خلا موجود در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت درخصوص ایجاد منابع پایدار در شهرها جهت توسعه، مدیریت و بهبود حمل و نقل شهری، لایحه اصلاح قانون مزبور را به تصویب رساند.
توسعه حمل و نقل عمومی، ترویج سفرهای غیرموتوری و کاهش سفرهای موتوری، اولویت جابجایی بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی، مدیریت مصرف انرژی در حمل و نقل، افزایش ایمنی و کاهش خطرات ناشی از حوادث رانندگی، مهمترین اهداف این لایحه را تشکیل میدهند.
براساس این لایحه، تمام دستگاههای اجرایی دولتی و شهرداریها جهت حمل بارهای با فاصله سیر بالای ۵۰۰ کیلومتر در صورت وجود مسیر حمل و نقل ریلی مکلفند جابجایی بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی را در اولویت قرار دهند.
همچنین، به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات ناشی از حوادث رانندگی و نرخ ریسک بیمه شخص ثالث، معادل ۱۰ درصد از نرخ صدور بیمهنامههای شخص ثالث از سوی شرکتهای بیمهگر از متقاضیان، اخذ و جهت رفع نقاط و مقاطع پرحادثه شهری و برون شهری در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور قرار میگیرد.
علاوه بر این، شهرداری شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر موظفند با استفاده از منابع مالی شهرداری نسبت به تهیه، بازنگری و بروزرسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک درون شهری اقدام کنند.
همچنین آنها میبایست حداقل ۲۰ درصد اعتبارات مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده را صرف توسعه و بهبود سامانههای حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوسرانی کنند.
ضمنا وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور مکلفند شرایط تهیه و تصویب همزمان طرح جامع شهرسازی و معماری و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرها را فراهم کنند.
برهمین اساس، اعطای تخفیف و تسهیلات برای حمل و نقل عمومی و دریایی و هوایی، وصول عوارض خودروها متناسب با پیمایش و آلایندگی، افزایش سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل ریلی حومهای، نظارت بر مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه به منظور اطمینان از صحت عملکرد فنی و ایمنی وسایل نقلیه و کنترل آلایندههای هوا و صدا، افزایش سرمایهگذاری در طرحهای ایجاد و توسعه سامانههای حمل و نقل عمومی شهری و حمایت از شرکتهای اتوبوسرانی و بهرهبرداری قطار شهری، از جمله مزیتهای لایحه فوق به شمار میروند.
دولت به منظور شناسایی اموال منقول و غیرمنقول مازاد و بلااستفاده دستگاههای اجرایی و بررسی مستندات مولدسازی و فروش در سطح ملی، مصوب کرد کارگروهی با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضویت معاون حقوقی رییسجمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و رییس دستگاه اجرایی ذیربط تشکیل شود.
بر این اساس، وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند راساً نسبت به شناسایی اموال مازاد یا بلااستفاده دولت در اختیار دستگاه اجرایی اقدام و به کارگروه پیشنهاد کند و پس از تصویب کارگروه جهت اجرا به دستگاه اجرایی ذیربط ابلاغ کند.
دستگاه اجرایی باید پس از تصویب کارگروه و صدور مجوز فروش یا مولدسازی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ظرف یک ماه مجوز صادره را اجرا کند، در غیر این صورت وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به فروش یا مولدسازی اقدام کرده و مخالفت دستگاه بهرهبردار پس از اقدام وزارت و نیز انصراف دستگاه اجرایی پس از اعلام کتبی اموال مازاد، بلا اثر است.
هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آییننامه اجرایی ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قراردادی را تصویب کرد.
آییننامه پیشرو در اجرای ماده مذکور و دو تبصره آن، ساز و کارهای اجرایی لازم به منظور پیادهسازی شیوه تأمین مالی واگذاری مطالبات قراردادی (فاکتورینگ) را فراهم کرده است.
همچنین ساز و کارهای اطلاعرسانی به کارفرما جهت تعهد به فاکتورینگ، و پیشبینی سامانه ثبت قراردادهای فاکتورینگ از جمله مهمترین مسائلی هستند که در متن آیین نامه بدان پرداخته شده است.
علاوه بر این، با توجه به کاربرد مؤثر فاکتورینگ در تأمین مالی زنجیره تأمین، در این آیین نامه دستورالعملهای لازم برای پیادهسازی زیرساخت تأمین مالی زنجیره تأمین نیز تحت عنوان «واگذاری معکوس» لحاظ شده است.