ظریف:
سفر «گروسی» به ایران ارتباطی با مکانیسم ماشه ندارد/ همیشه آماده همکاری با آژانس هستیم
وزیر امور خارجه با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: سفر آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران ارتباطی با مکانیسم ماشه ندارد.
به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف امروز (دوشنبه) در حاشیه افتتاح میز خدمت کنسولی در وزارت امورخارجه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سفر مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، هیچ ارتباطی با مکانیسم ماشه ندارد؛ این اصطلاحی است که آمریکاییها باب کردند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردهاند آمریکا حق ورود به این موضوع را ندارد، چون از برجام خارج شده است، تصریح کرد: آمریکاییها اکنون در شرایط بدی هستند.
ظریف افزود: همکاری و فعالیت ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی براساس اصل شفافیت است، ما براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچگاه دنبال سلاح هستهای نبودیم و نخواهیم بود و از نظر اعتقادی، استراتژیک و ملاحظات راهبردی به این سمت حرکت نکردهایم و این موضوع را (سلاحهای هستهای) به ضرر کشور میدانیم.
وی ادامه داد: دشمنان در طول جنگ تحمیلی از سلاحهای شیمیایی علیه ایران استفاده کردهاند و ما قربانی این سلاحها هستیم، ولی هیچگاه از این سلاحها استفاده نکردهایم.
ظریف همچنین گفت: ایران آماده همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و اجازه نمیدهیم که کسانی که با داشتن سلاح هستهای مخل امنیت در جهان بوه و مخالف آژانس هستند، یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند اهداف آژانس را به سخره بگیرند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: گفتگوهای زیادی با آژانس داشتیم و سفر اخیر مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز به ایران در همین چارچوب صورت میگیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و پیگیریهایی که در این زمینه از سوی کشورمان انجام شده است، یادآور شد: دولت کره جنوبی، شرکتها و بانکهای این کشور موظف هستند که وظایف خود را در ارتباط با این موضوع یعنی آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران انجام دهند، ما این موضوع را از مسیرهای مختلف از جمله مذاکره دنبال میکنیم و پیگیری این مساله از مسیرهای حقوقی نیز باز است.
وزیر امور خارجه همچنین در خصوص افتتاح میز خدمت کنسولی به مناسبت هفته دولت گفت: به مناسبت هفته دولت دوستان ما در بخش کنسولی تلاش کردند که میز خدمات کنسولی را گسترش دهند، البته این میز کنسولی خدماتش در گذشته فقط در قالب اسناد بود، ولی اکنون تمام بخشهای کنسولی را که بیش از ۴۰۰ خدمت است در بر میگیرد، در همین چارچوب ارباب رجوع بدون اینکه مجبور شود به دفاتر مختلف برای دریافت خدمات کنسولی مراجعه کند، به یک میز مراجعه میکند.
ظریف افزود: امیدوارم که این اقدام زمینه را برای کمک هرچه بیشتر به ایرانیانی که نیازمند خدمات کنسولی هستند، فراهم کند، در مرحله بعد، این میز خدمت اینترنتی و آنلاین خواهد شد و این باعث میشود که حضور فیزیکی شهروندان برای دریافت خدمات کنسولی کمتر شود و زمینه برای راحتی بیشتر امور فراهم شود.
وزیر امور خارجه در پایان گفت: اگرچه درگذشته برخی از سامانهها وجود داشتند که به صورت اینترنتی خدمات به مردم ارائه میدادند، ولی ما در تلاش هستیم که این روند را گسترش دهیم، به خصوص در حوزههای کنسولی و ایرانیان خارج از کشور که وزارت امور خارجه ارتباط مستقیمی با مردم دارد، ما میخواهیم حداقل مزاحمت برای مردم را با حداکثر ارائه خدمات فراهم کنیم.