کارفرمایان دارای کارمندان معلول کمک هزینه ارتقاء کارایی دریافت میکنند
معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی ماده (۱۲) قانون حمایت از حقوق معلولان را برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ابلاغ کرد.
به گزارش ایلنا، با تصویب هیئت وزیران در جلسه ۸ آبان ۱۳۹۸ به کارفرمایان بخش غیردولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، در طول دوران اشتغال افراد دارای معلولیت، کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان پرداخت می شود.
میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقهبندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی- توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفهای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی انجام میشود.
کارفرمایان به منظور بهرهمندی از این کمک هزینه باید در ابتدا به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت، در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی و بانک اطلاعاتی کارفرامایان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند. همچنین باید با افراد معلول جویای کار حداقل قرارداد به کارگیری یکساله منعقد کرده و حقوق و دستمزد این افراد را براساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه پرداخت کنند.
براساس این آیین نامه کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.