خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

بلند شدن برخی صدا‌ها برای مبارزه با فساد، برای رد گم کردن است/ با نه گفتن به مطالبات جوانان مشکلات حل نمی‌شوند

بلند شدن برخی صدا‌ها برای مبارزه با فساد، برای رد گم کردن است/ با نه گفتن به مطالبات جوانان مشکلات حل نمی‌شوند
کد خبر : ۸۰۹۵۵۵

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هر نوع هزینه برای ارتقاء آموزش و پرورش و توسعه تعلیم و تربیت در حقیقت سرمایه گذاری محسوب می‌شود، گفت: مهمترین مسئولیت و ماموریت آموزش و پرورش توسعه سرمایه انسانی و توسعه علمی کشور است که باید در این بخش به طور ویژه سرمایه گذاری صورت پذیرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)‌ با اشاره به موضوع روز مبارزه با مفاسد و مطرح شدن مباحث متعدد در خصوص شفافیت و فساد، گفت: بسیاری از صداها که امروز برای مبارزه با فساد بلند می شود گاهی برای رد گم کردن اصل موضوع است که در آینده نزدیک به این موضوعات خواهم پرداخت و درباره اینکه شفافیت چیست و چه باید کرد؟‌دولت چه کرده و دیگران چه باید بکنند؟ مبارزه با فساد و مفسد چیست؟ سخن خواهم گفت.

جهانگیری سپس به جایگاه رفیع آموزش و پرورش و وجود اسناد متعدد بالادستی اشاره و تصریح کرد: هر سند مهمی که برای آموزش و پرورش نیاز بوده تدوین شده و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور و وزرای آموزش و پرورش طی سنوات گذشته بر اجرای اسناد بالادستی گفت: معمولا برنامه های وزرای آموزش و پرورش برنامه هایی جامع است تا براساس آن بتوانند از تنگناها عبور کرده و در جهت چشم اندازهای نظام تعلیم و تربیت حرکت کند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط پیچیده و ویژه کشور افزود: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، دولت تدبیر و امید اولویت های مهم پیش روی کشور را شناسایی کرد تا براساس این اولویت ها بتواند به حل و فصل مسائل کشور بپردازد. یکی از مهمترین اولویت ها حل مسائل بین المللی بود که در این زمینه توافقی جامع با شش کشور به انجام رسید اما با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا، این کشور در اردیبهشت سال ۹۷ از توافق برجام خارج شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اعلام صریح و بدون پرده پوشی آمریکا مبنی بر راهبرد فشار حداکثری علیه ایران اظهار داشت: آمریکا راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را به عنوان دستور کار اصلی خود قرار داده و هدف نخست آنها فروپاشی نظام و در مرحله بعد فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی آنها نیز این بود که اقتصاد ایران با فروپاشی مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا جنگ اقتصادی ظالمانه و نابرابری علیه ملت ایران آغاز کرده است، تصریح کرد: عده ای این موضوع را ساده می گیرند و تصور می کنند که در این جنگ نابرابر اقتصادی می توان با تصمیمات اقتصادی در برابر آمریکا مقابله کرد. در تصمیم گیری ها در شرایط جنگ، جنبه امنیتی مهمترین مسئله است تا بتوانیم با تصمیمات و سیاست گذاری های به موقع، سیاست طرف مقابل را به شکست بکشانیم.

جهانگیری اضافه کرد: آمریکا روز به روز از اهداف خود در مقابل ایران مایوس تر می شود آنها پس از آنکه نتوانستند فروپاشی نظام و فروپاشی اقتصادی ایران را محقق سازند، حالا می گویند که به دنبال تغییر نظام در ایران نیستند بلکه می خواهند از طریق این فشارها جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره بیاورند.

معاون اول رییس جمهور افزود: در این راستا برخی کشورهای دوست و قدرت های بزرگ که باور نمی کردیم تسلیم فشارهای آمریکا شوند نیز در زمینه خرید نفت از ایران همراهی قابل قبولی انجام نداده اند و این مسائل باعث شد که فشار زیادی به منابع درآمدی کشور وارد شود چرا که پیش بینی شده است یک سوم بودجه سال ۹۸ از طریق فروش نفت تامین شود و هرچه میزان فروش نفت کم شود با کمبود بودجه مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در برابر راهبرد فشار حداکثری آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران، راهبرد اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری مقاومت فعال برای به شکست کشاندن سیاست های آمریکا است که دولت نیز با تمام توان به دنبال اجرای منویات ایشان در این زمینه است.

جهانگیری با بیان اینکه امروز پس از گذشت یک سال از اعمال فشارهای جدید آمریکا،‌ روند شاخص های اقتصادی رو به بهبود است البته اینکه چقدر این موضوع در زندگی مردم قابل لمس باشد مسئله دیگری است.

معاون اول رییس جمهور افزود: بسیاری از افراد مکرر می گفتند که اقتصاد ایران مانند اقتصاد ونزوئلا خواهد شد و تورم چند صد درصدی و اعداد نجومی برای نرخ ارز پیش بینی می کردند اما خوشبختانه به فضل الهی امروز اقتصاد کشور با ثبات نسبی مواجه شده که بخش زیادی از این ثبات مرهون تحمل و مقاومت مردم است چرا که مردم ایران در این برهه حساس یک بار دیگر یکپارچگی و ملت بودن خود را به نمایش گذاشتند.

وی با طرح این پرسش که آیا در شرایط اقتصادی فعلی کشور، روند توسعه متوقف خواهد شد، گفت: در مقطع فعلی اولویت توسعه ایران توسعه علمی و توسعه نیروی انسانی است. برخی کشورهای شرق آسیا که امروز به قطب های صنعتی بزرگی تبدیل شده اند پس از بیرون آمدن از زیر آوار جنگ، پیش از توجه به توسعه فیزیکی، توجه به توسعه علمی و آموزش و پرورش را سرلوحه کار خود قرار دادند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به دوران قحطی در سالهای قبل از شروع قرن جدید در ایران خاطر نشان کرد: در آن زمان مسئولین وقت کشور پس از رهایی از دوران قحطی اولین تصمیمی که اتخاذ کردند تاسیس و راه اندازی دارالمعلمین بود که این به معنای اهمیت توجه به توسعه علمی و نیروی انسانی است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم باید بدانیم که ارزش افزوده از آموزش و پرورش خلاق ناشی می شود و لازمه تبدیل هوش و استعداد به ارزش افزوده این است که در وهله نخست استعدادها کشف و سپس پرورش یابند تا افرادی با قابلیت خلق ارزش افزوده تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در عصر دانایی به سر می بریم و تغییر و تحولات به سرعت اتفاق می افتد،‌ خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید جهان متغیر امروز را بشناسد زیرا با مدرسه ثابت نمی توان همپای جهان در حال تغییر و تحول حرکت کرد و کودکان و نوجوانان ما باید به جای توصیه به سکوت و انفعال، به هوشیار سازی و انطباق با شرایط جدید دنیا توصیه شوند.

جهانگیری افزود: آموزش و پرورش باید کانون آموزش گفتگو، استدلال ، منطق و دستیابی به ارزش های دینی و معیارهای معنوی و اخلاقی باشد.

معاون اول رییس جمهور مشارکت جویی را یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه برشمرد و گفت: آموزش و پرورش ما باید قادر باشد انسان هایی پرسشگر، متفکر، نقاد و مشارکت جو تحویل جامعه دهد.

وی ادامه داد: البته آموزش و پرورش با تنگناهایی نیز روبه رو است و دولت تلاش کرده است علیرغم آنکه ۴.۵ سال از ۶ سال فعالیت خود را تحت تحریم ها بوده است، با این وجود تلاش کرده است تخصیص سهم بودجه آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه های اجرایی بالاتر باشد.

وی با اشاره به شرایط سخت زندگی و معیشتی معلمان تصریح کرد: معلمان نیازمند زندگی شرافتمندانه هستند تا ذهن و فکر آنها از سایر مسائل فارغ باشد و بتوانند بر موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان کشور تمرکز کنند.

جهانگیری اضافه کرد: امروز در همه نظرسنجی ها، معلمین کشور مهمترین و بالاترین گروه های مرجع جامعه هستند و مردم و جامعه به معلم به دیده حرمت و تاثیرگذاری نگاه می کنند که البته نظام و دولت نیز باید به همین نگرش برای بهبود وضعیت معلمان تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت تجهیز مدارس کشور گفت: امروز دیگر می توان گفت که تقریباً مدارس کپری در کشور وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار اندک است. البته فاصله مدارس کپری کشور و مدارس در مناطق محروم با برخی از مدارس هوشمند که در کشور وجود دارند بسیار زیاد است که باید تلاش کنیم با تجهیز مدارس سراسر کشور به ابراز مدرن آموزشی این فاصله را به سرعت کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار بزرگی در میان مردم و نهادهای مدنی برای کمک به تجهیز مدارس وجود دارد، افزود: خیرین مدرسه ساز یکی از این ظرفیت ها هستند و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با برخورداری از ۹۰۰ هزار عضو، ظرفیت دیگری است که البته زمانی باید مسائل مربوط به آن باز شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید کودکان و نوجوانان را به رسمیت بشناسیم، گفت: کودک حق دارد بازی کند، ورزش کند و از نشاط و شادی برخوردار باشد. کودکان حق دارند که با مهر و محبت با آنها رفتار شود و این موضوعات باید در همه رویکردهای ما حاکم باشد زیرا وقتی این حقوق را به رسمیت نشناسیم ممکن است مجبور شویم در برابر حوادثی قرار گیریم که برای حل آنها باید از حیثیت همه نظام مایه بگذاریم.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان کشور حس تعلقشان به میهن، دین و خانواده و مدرسه افزایش یابد و این ها رویکردهایی هستند که شاید در برنامه ریزی ها لحاظ نشود اما باید در جهت گیری های فرد فرد ما وجود داشته باشد.

وی گفت: ما به عنوان مسئولین اجرایی کشور، مسئول امور اجرایی همه مردم ایران با تنوع در رویکردها و اعتقادات مختلف آنها هستیم و باید از رنج هر دختر و پسر ایرانی آزرده شویم و تلاش کنیم که زمینه رنج آنها را از بین ببریم. با نه گفتن در مقابل مطالبات جوانان مشکلات حل نمی شوند. باید ضمن رعایت اصول جمهوری اسلامی ایران به مطالبات جوانان و نوجوانان پاسخ گوییم.

جهانگیری با اشاره به اینکه هم اکنون در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی با شکوه نیازمند آمادگی ملی است که هم خانواده ها و هم دولت و هم سایر نهادها باید کمک کنند تا سال تحصیلی جدید با خوبی آغاز شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش از زحمات و تلاش های دکتر بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش قدردانی کرد و اظهار داشت: ایشان در طول دوره تصدی این وزارتخانه با تلاش و جدیت اقدامات خوبی را به انجام رساند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز به خاطر تلاش های فراوان در دوران سرپرستی این وزارتخانه تشکر و خاطر نشان کرد: ایشان با فداکاری این مسئولیت را پذیرفت و در مدت ۳ ماه به گونه ای فعالیت کرد که گویی قرار است سالها در این مسئولیت بماند.

وی همچنین با اشاره به توانمندی های حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش افزود: ایشان در مسئولیت سابق خود بعنوان دبیر هیات دولت در شش سال گذشته کمک های فراوانی به نظم و انسجام مصوبات دولت کرد و بخش زیادی از دستاوردها در انسجام و شفافیت مصوبات دولت مرهون تلاش های ایشان در استفاده از دیدگاه های صاحب نظران است.

معاون اول رییس جمهور حاجی میرزایی را مدیری موفق و راهبردی برای دولت توصیف کرد و گفت: ایشان انسانی صاحب فکر و برنامه است و از قدرت هماهنگی و استفاده از توانمندی های مختلف برای تحقق اهداف ترسیم شده برخوردار است.

وی ادامه داد: حاجی میرزایی مورد اعتماد رییس جمهور و اکثریت قاطع مجلس شورای اسلامی است که با وجود اینکه تنها یک هفته از زمان معرفی ایشان تا زمان رأی اعتماد فرصت بود، ۲۰۰ رای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد که پشتوانه مهمی برای ایشان خواهد بود و باید از نمایندگان مجلس قدردانی کنم.

در این مراسم پس از اعطای حکم رییس جمهور به وزیر جدید آموزش و پرورش از سوی معاون اول رییس جمهور و نیز اعطای هدایایی به وزیر سابق آموزش و پرورش و سرپرست این وزارتخانه، حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش در سخنانی به اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت در کشور اشاره کرد و به تشریح برنامه های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید توسعه فرصت های عدالت در آموزش و پرورش را به عنوان هدف در برنامه ها دنبال کنیم، گفت: حق همه دانش آموزان است که دسترسی به آموزش با کیفیت داشته باشند، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه گام های بیشتری برداریم.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اعتماد رییس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توانایی برای ایفای نقش اجتماعی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: امروز یکی از نگرانی‌های بزرگ ما توسعه آسیب های اجتماعی است، اما معتقدیم اساس این آسیب ها می تواند در آموزش و پرورش درمان شود.

در این مراسم همچنین وزیر سابق آموزش و پرورش و سرپرست این وزارتخانه نیز هر کدام در سخنانی به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و گزارشی از عملکرد خود در دوران تصدی این وزارتخانه ارائه کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز