خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در نطق میان دستور:

باید روابط متفاوتی را با امارات و عربستان تعریف کرد/تداوم توجیه ضعف‌های اقتصادی دولت به اسم تحریم، توهین به شعور ملت است

باید روابط متفاوتی را با امارات و عربستان تعریف کرد/تداوم توجیه ضعف‌های اقتصادی دولت به اسم تحریم، توهین به شعور ملت است
کد خبر : ۸۰۲۰۲۲

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با یادآوری عدم برخورداری تیم اقتصادی دولت از شرایط کارگزاران دوران جنگ و بحران اقتصادی، گفت: تداوم توجیه این ضعف‌ها به اسم تحریم توهین به شعور ملت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جلسه علنی امروز ( مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: پیشنهاد آقای ماکرون به جمهوری اسلامی ایران دو بخش اصلی دارد، شارژ مالی اینستکس و تجدید معافیت‌های ایران در زمینه فروش نفت. این پیشنهادها در آن حد ارزش ندارد که مانع گام سوم جمهوری اسلامی ایران شود اما موضوع ایران در نشست گروه ۷ در دستور حفظ خواهد کرد به نوعی که ترامپ نتواند نقش دیگر و تنشی تازه را در این رابطه ایجاد نماید.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگرچه تنش هسته‌ای هنوز حل نشده است اما راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تغییر ماهیت تنش منجر به سردرگمی دشمنان کشورمان شده است. تکیه بر مقاومت داخلی، مدیریت دیپلماسی عمومی جهانی، عدم نقض مقررات بین‌المللی و پرهیز از ورود به کمینگاه‌های دشمنان از جمله ابعاد مهم این راهبرد است.

وی افزود: اکنون باید چند اقدام در دستور کار قرار گیرد؛ نخست کاهش تنش با همسایگان و توجه به دغدغه‌های خاص آنها. این کشورها از زمان انهدام پهپاد آمریکایی بهتر از گذشته واقعیات منطقه را درک می‌کنند و از آن زمان وارد تنش تازه‌ای با ایران نشدند. با یک طرح ابتکاری می‌توان فضای تازه‌ای را در روابط با آنها ایجاد کرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: ضمن احترام به دکتر ظریف، معتقدم اکنون گروه B دچار فروپاشی و چالش درونی شده است لذا روابط متفاوتی را باید با امارات و حتی عربستان تعریف کرد و در آن ایفای نقش افرادی امثال بنیامین نتانیاهو و جان بولتون را دشوار نمود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح گام دوم، گفت: گام سوم باید محکم‌تر از گذشته برداشته شود؛ انتظار می‌رفت بخشی از مختصات این گام از طریق ماکرون به اطلاع سران گروه ۷ می‌رسید. بیش از این نباید زمان به ضرر ایران کُشته شود، بیش از یک سال نقض عهد آمریکا و خویشتن داری ایران زمینه‌های حقوقی و عرفی لازم برای اقدام موثر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است. طبق مفاد NPT هیچ منعی وجود ندارد که ایران به قابلیت‌های هسته‌ای پیش از موافقتنامه ژنو ۹۳ بازگردد و بیش از این خود را گرفتار بازی بازیگرانی همچون روسیه و چین و دیگر کشورها نکند.

وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین نقطه ضعف دولت این است که سیاست خارجی نسبتا موفق کشور از مکمل مورد نیاز در داخل برخوردار نیست، عدم تامین شاخص‌ها، اهداف و احکام برنامه توسعه در حوزه‌های عمرانی، توسعه و اشتغال و حتی زندگی روزمره مردم عامل تداوم امیدواری کشور است. تیم اقتصادی دولت از شرایط کارگزاران دوران جنگ و بحران اقتصادی برخوردار نیست، تثبیت برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی و مدیریت نرخ ارز قابل تامل بود اما بی‌تاثیری این سیاست‌ها در رفع مشکلات روزمره اقتصادی، تورم بالای ۴۰ درصد، گرانی‌ها و قیمت‌های برگشت ناپذیر قابل توجیه نیست.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: تداوم توجیه این ضعف‌ها به اسم تحریم توهین به شعور ملت است، دغدغه دیگر سوء استفاده رانت‌های مختلف از شرایط خاص کشور برای افزایش ثروت‌های بادآورده خود است، نمونه‌های این ضعف در سیاست‌های دوگانه وجود دارد که بخش اعظم رانت‌ها و فسادهای ناشی از این آفت است. لذا از ابتدا باید به هرگونه سیاست دو نرخی و چند نرخی برخورد کرد زیرا بر اساس تجربه تاریخی رانت‌های فاسد قبل از تصمیم‌گیری‌های فسادآمیز شکل می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: یکی از نتایج ۱۸ سفر استانی‌ام به مرزهای کشور در دوران ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سه قوه کشور توصیه می‌کنم، در هر استان کمیته با اختیار ویژه مشخص شود تا نسبت به رفع موانع طرح‌های بزرگ ملی در استان‌ها اقدام نمایند. چه بسیار طرح‌های توسعه‌ای کشور در مرزها به بهانه‌های تامینی، کارشکنی، بی‌تفاوتی و به ویژه خلف وعده سیاست‌مداران بزرگ و کوچک کشور متوقف شده است.

وی ادامه داد: تداوم حق وتوی امنیتی در مرزها فقط به توسعه و اشتغال این مناطق آسیب زده است، پس از سال‌ها پیگیری مرز خسروی به روی زائران عتبات گشوده شد ولی در این مرز همچون دیگر نقاط کشور وعده‌های نزدیک دولتمردان برای احداث زیرساخت‌های مرزی عملی نشده است. جهت پی بردن به کارشکنی‌های ستون پنجمی در مسیر توسعه کشور سرنوشت طرح‌های چون پتروشیمی اسلام آباد غرب و پالایشگاه آناهیتا را بررسی کنید. بازی برخی افراد با حقوق ایثارگران استان مرزی و جنگ دیده کشور خلاف روح ایثار در تاریخ جمهوری اسلامی است. متاسفانه اجرای سلیقه‌ای ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه منجر به خشم و نگرانی ایثارگران و کارکنان شاغل و بازنشته‌ای شده که بار جنگ را در درون خانه خود به دوش می‌کشیدند.

فلاحت پیشه با بیان ما وارث بزرگترین نماد دموکراسی در تاریخ ایران هستیم، گفت: شأن مجلس را باید نمایندگان مجلس حفظ کنند و هیات رئیسه‌ای که باید در مورد دستاوردهای پارلمان و حاشیه آن به عموم گزارش دهد. متاسفانه در آخرین سال مجلس دهم حاشیه‌ها بر متن آن غلبه پیدا کردند لذا نباید به خاطر ضعف ما کلیت نظام پارلمانی آسیب ببیند. بر اساس تجربه حضور سه دوره‌ای در مجلس معتقدم برخی در کشور مجلس را مزاحم خود تشخیص داده و روز به روز دامنه اثر مجلس را مقابله‌ای می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: گناه نمایندگان ملت چیست که علاوه بر حضور در عرصه‌های قانونگذاری و نظارتی، سپر بلای همه کارگزاران بی‌تفاوت کشور شدند. امیدوارم در سال انتخابات مجلس یازدهم هیات رئیسه در این خصوص به وظیفه خود عمل نمایند تا حق نمایندگان و تاریخی پارلمان کشور ضایع نشود. همه کسانی که در کوچک کردن مجلس و نمایندگان نقش دارند به تاریخ دموکراسی کشور مدیون هستند و در این رابطه همگان ضمن پذیرش نقش خود باید به اصلاح آن بپردازند تا مجلس پایگاه عصاره‌های واقعی ملت باشد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز