خدائیان:
قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک باید به روز شود/ سرعت نقل و انتقال به حد قابل قبولی رسیده است
رئیس سازمان اسناد و املاک گفت: متاسفانه قوانین مربوط به ثبت شرکت قدیمی است و ما امکان اعتبارسنجی نداریم. قانونگذار اعتباری به سازمان ثبت برای نظارت بر کار شرکتها ندارد و این وظیفه نهادهای دیگر است. براین اساس شرکتهایی ثبت میشوند که کار نمیکنند یا تنها برای سوءاستفاده ثبت میشوند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ذبیح الله خداییان در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: در ابتدا مختصری از برنامههای آتی سازمان را بیان میکنم. در دوره مدیریت جدید قوه قضائیه برنامههای تحولی در جهت تسریع امور مردم در دستور کار قرار گرفته و این سازمان هم اقداماتی را در جهت تحول در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: این سازمان یکی از قدیمیترین سازمانهای کشور با قدمت بیش از صد سال است. این سازمان در ایجاد نظم و رفاه اجتماعی خیلی مهم است و مانع از اختلاف در جامعه میشود. سازمان اسناد و املاک با اعتباربخشی به اسناد باعث میشود ورودی پرونده به دستگاه قضا کاهش پیدا کند.
خدائیان افزود: این سازمان در اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است؛ چراکه هم باعث رونق کسب و کار میشود و کمک به تجاریسازی میکند و در وصول مالیاتها موثر است. سازمان با راهاندازی بانک جامع اسناد و املاک به وصول مالیات کمک میکند.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: علاوه بر این برای هر نقل و انتقالی که در دفاتر اسناد رسمی صورت میگیرد باید مفاصاحساب مالیات را ارائه دهند. در بحث وصول معوقات بانکی هم سازمان موثر است. همه اینها به علاوه نقشی که در پیشگیری از فساد دارد در اقتصاد مقاومتی تاثیر دارد. سازمان همچنین با سنددار شدن اسناد دولتی مانع از دسترسی افراد سودجو میشود.
وی افزود: ما سعی میکنیم نظارت خود را به چند روش افزایش دهیم. امروز برخی کارها بصورت الکترونیکی انجام میشود و نظارت برخط نیز وجود دارد و میخواهیم این نظارت را هم افزایش دهیم. روش دیگر در نظارت حضور بازرسان در واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی است که بصورت برنامهای و موردی صورت میگیرد.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما سعی میکنیم بازرسیهای نامحسوس را هم افزایش دهیم؛ چراکه اطلاعاتی که در بازرسیهای نامحسوس بدست میآید در بازرسی محسوس به دست نمیآید. روش دیگر افزایش نظارت مردمی است؛ چراکه بهترین ناظر مردم هستند و ما باید به این نظارت سامان دهیم. ما باید واکنش مردم را نسبت به همکارانمان داشته باشیم.
خدائیان گفت: روش دیگر افزایش ملاقات عمومی با مردم است که مسئولان ادارات ثبت میزان ملاقاتهای خود را با مردم افزایش دهند تا ما نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم. اگر همکاری در ارائه امور به مردم کوشا است، باید مورد تقدیر قرار بگیرد و اگر کسی کوتاهی میکند با برخورد قانونی مواجه شود. گاهی هم لازم است آموزشهایی داده شود.
وی گفت: از جمله دیگر برنامهها شفافیت در امور است. یکی از طریق سیستمی کردن امور که خوشبختانه سازمان پیشقدم است و سعی داریم سامانهها را به روز کنیم و گسترش دهیم. ارائه امور به این شکل بازرسی را آسان کرده و کار مردم را راحت میکند و لازم نیست حضور فیزیکی داشته باشند و سلامت اداره را هم افزایش میدهد.
خدائیان افزود: روش دیگر از طریق برونسپاری است که میخواهیم از ظرفیت مردم استفاده کنیم. نسبت دفاتر ثبتی از دفاتر اسناد کمتر است و ما میتوانیم برخی کارها را به این دفاتر واگذار کنیم.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: ما باید دسترسی را به نهادهای اطلاعاتی و نظارتی بدهیم تا از این بانک اطلاعاتی استفاده کنند. ما همچنین قانونی با عنوان کاداستر داریم که در این طرح علاوه بر اینکه حد و حدود املاک مشخص میشود لایههایی روی زمین گذاشته میشود که در فعالیت دولت میتواند تاثیرگذار باشد و این طرح مدیریت زمین را امکانپذیر میکند.
وی ادامه داد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود از جرائم مربوط به املاک و زمینخواری را متوقف میکند چراکه در خیلی موارد مرزهای اموال دولتی مشخص نشده که اگر مشخص شود امکان تجاوز به آنها کمتر است.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور افزود: زمانی که مالک زمین مشخص باشد، با دسترسی بانک وصول مالیات هم راحتتر است و اجرای طرح کاداستر از برنامههای ما است. چند عامل باعث شده طرح کاداستر به نتیجه نرسد که یکی عدم دریافت اعتبارات است و نزدیک به یک سوم اعتبار در اختیار سازمان قرار گرفته است. عامل دوم هم عدم همکاری برخی نهادها و سازمانها است که مکاتباتی را در همین راستا آغاز کردهایم. عامل دیگر کمبود نیروی متخصص است که بتوانند این طرح را اجرا کنند.
وی ادامه داد: ما برخی اسناد و دفاتر را در سراسر کشور اسکن کردیم و نزدیک ١٥ میلیون پرونده همچنان در بایگانی است که میخواهیم لاشه فیزیکی پروندهها را حذف کنیم. همچنین توسعه اعتبار اسناد رسمی در برنامه ما است. اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی از محاسنی برخوردار هستند که اگر رواج پیدا کنند، از بسیاری از مفاسد جلوگیری میشود. از طرفی سند رسمی لازمالاجرا است و این مانع افزایش ورودی به دستگاه قضا میشود.
خدائیان گفت: متاسفانه امروز در جامعه اسناد عادی رواج دارد و دعاوی این موضوع بخشی از ورودی دستگاه قضا را تشکیل میدهند. فروش مال غیر، جزء این جرائم است.
وی ادامه داد: راهکار فرهنگسازی است و رسانهها باید مردم را آگاه کنند که وقتی با سند غیررسمی خرید و فروش میکنند چه مشکلاتی خواهد داشت. همچنین با تصویب طرح و لوایح میتوانیم استفاده از اسناد عادی را محدود کنیم.
خدائیان در خصوص اقدام عملی در رابطه جلوگیری از ثبت شرکتهای صوری گفت: امروز شرکتهایی که به قصد سوء استفاده ثبت میشوند مشکلاتی ایجاد میکند که متاسفانه قوانین مربوط به ثبت شرکت قدیمی است و ما امکان اعتبارسنجی نداریم. قانونگذار اعتباری به سازمان ثبت برای نظارت بر کار شرکتها ندارد و این وظیفه نهادهای دیگر است. براین اساس شرکتهایی ثبت میشوند که کار نمیکنند یا تنها برای سوءاستفاده ثبت میشوند. ما برای این موضوع لایحهای تهیه کردیم که اگر به تصویب برسد، امکان اعتبارسنجی و نظارت فراهم میشود.
وی در خصوص اقدامات این سازمان برای دریافت اعتبارات مربوط به طرح کاداستر گفت: میخواهیم به مسئولان بگوییم قانون را اجرا کنند و در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کردیم. ما باید مسئولان و مردم را نسبت به اهمیت طرح کاداستر آگاه کنیم. طبیعتا اگر این فرهنگسازی صورت بگیرد این اعتبار اختصاص داده میشود.
رئیس سازمان اسناد و املاک در خصوص برگزاری آزمون دفاتر رسمی گفت: انتخاب سردفتران براسای یک سری شرایط است که یکی جمعیت شهریشان است و اگر نگاه کنیم در شهرستانی که این ویژگی را نداریم نمیتوانیم آزمون برگزار کنیم اما این آزمون سال گذشته برگزار شد و افرادی پذیرفته شدند که در حال طی کردن مراحل گزینش هستند. البته ما به دنبال تغییر قانون هستیم چرا که قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک بسیار قدیمی است و باید به روز شود.
وی در خصوص آمار ازدواج و طلاق و ممنوع الخروجیها هم گفت: آمار سال ٩٧ تعداد ٥٥٨ هزار نکاح و ١٧٩ هزار طلاق بود که نسبت به سال قبل کاهش را نشان میدهد.
خدائیان همجنین در رابطه با کندی سرعت صدور اسناد هم گفت: گاهی ممکن است معاملهای که انجام میشود ملک دارای سند رسمی باشد اما از طریق سند عادی اقدام به نقل و انتقال میشود که ممکن است مشکلاتی را برای خریدار ایجاد کنند. تاکید میکنیم کسانی که اقدام به خرید ملک میکنند از طریق سازمان و دفاتر ثبت اقدام کنند. با ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی سرعت نقل و انتقال به حد قابل قبولی رسیده است. اگر سند تکبرگ باشد ظرف ۲ تا ۳ روز نسبت به صدور سند رسمی اقدام میشود و در غیر اینصورت با زمان ۱۰ تا ۱۵ روزه انجام میشود. کسی که اقدام به خرید ملک از طریق دفاتر میکند، شاید یک پنجم هزینه اسناد عادی را پرداخت میکند و به هیچ وجه خرید و فروش از طریق دفاتر اسناد رسمی قابل مقایسه با خرید و فروش از طریق بنگاههای ملکی نیست زیرا هزینه در بنگاهها بر اساس ارزش واقعی ملک است اما هزینه در دفاتر اسناد بر اساس ارزش منطقه است. چنانچه رعایت نمیشود باید اطلاع داده شود تا رسیدگی شود.