تصویب آییننامه استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف
هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را به تصویب رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه ۱۵/۱۲/۱۳۹۷ به پیشنهاد شماره ۲۴۴۹۴۰ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۶ وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده (۳۱) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکزآموزشی و پرورشی غیردولتی - مصوب ۱۳۹۵-، آییننامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- قانون: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی - مصوب ۱۳۹۵-.
ب- استقرار: تأسیس، راهاندازی و تغییر محل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضای مناسب و مورد نیاز مناطق و محلات مختلف منطبق با طرح تفصیلی و هماهنگی با شهرداری محل و طبق ضوابط فنی و ایمنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
پ- محلات: مجموعه ساختمانهای مسکونی و خدماتی که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنانش خود را اهل آن میدانند و دارای محدوده معین است. حدود محلات شهر تابع تقسیمات شهرداری است.
ت- مناطق: محدودههایی که در شهرهای بزرگ از بههم پیوستن چند محله، تشکیل میشود و همچنین روستاهای موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها - مصوب ۱۳۸۴- .
ث- شورای سیاستگذاری: شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی موضوع ماده (۳) قانون.
ج- شورای نظارت: حسب مورد شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه موضوع ماده (۳) قانون.
چ- مدرسه: واحد آموزشی و پرورشی که آموزشهای رسمی را از دوره پیشدبستان تا پایاندوره متوسطه به صورت حضوری، نیمهحضوری و غیرحضوری ارایه میکند و ماهیت غیرتجاری دارد.
ح- مؤسس: شخص حقیقی یا حقوقی که پس از طی مراحل قانونی، اجازه تأسیس مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی را دریافت میکند.
خ- مرکز آموزشی: واحدی که به منظور افزایش توان علمی و تخصصی یا کسب مهارتهای فنی و حرفهای بدون ارایه مدرک تحصیلی رسمی فعالیت میکند و ماهیت غیرتجاری دارد، از قبیل آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان خارجی، آموزشگاه فنی و حرفهای، کار و دانش و آموزشگاه اختلالات یادگیری، پژوهشسرا دانشآموزی، مرکز آزمون و مرکز مطالعه.
د- مرکز پرورشی: واحدی که در زمینه امور پرورشی و تربیت بدنی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره میشود و ماهیت غیرتجاری دارد، از قبیل کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی، اردوگاه دانشآموزی و مرکز مشاوره.
تبصره - تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزش پیشدبستانی (به استناد مصوبه (۴۲۲) شورایعالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۶ /۴ /۱۳۷۷ و مصوبه جلسه (۶۹۹) شورایعالی آموزش و پرورش - مصوب ۱۳۸۲-)، وزارت آموزش و پرورش و مرجع صدور مجوز فعالیتهای آموزشی آزاد در قالب دورههای فراگیری مهارتهای آموزشی شغلی به استناد ماده (۵) مصوبه (۴۸۳)
شورایعالی انقلاب فرهنگی و ماده (۱۱۱) قانون کار - مصوب ۱۳۶۹- و اصلاحات بعدی آن، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.
ماده ۲- تشخیص نیاز هر محله یا منطقه به مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و صدور مجوز استقرار آنها، به پیشنهاد شورای نظارت شهرستان یا منطقه و تأیید نهایی آن با
شورای نظارت استان است.
تبصره ۱- در صورت اعتراض مؤسسان در این خصوص، موضوع در شورای نظارت بالاتر قابل طرح و رسیدگی است.
تبصره ۲- شعاع دسترسی و حد فاصل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با یکدیگر و با مدارس دولتی، براساس دورههای تحصیلی و جنسیت دانشآموزان و سایر موارد مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای سیاستگذاری تهیه و تصویب و به تأیید وزیر آموزش و پرورش میرسد.
ماده ۳- استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در معابر و بنبستهای بعرض کمتر از هشت متر و در بنبستهای با طول بیش از سی متر ممنوع است.
ماده ۴- استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضاهای (عرصه و اعیان) دارای هر نوع کاربری اعم از مسکونی و غیرمسکونی با رعایت بند (ب) ماده (۱) این آییننامه صورت میگیرد.
ماده ۵- اماکن (عرصه و اعیان) در اختیار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در ساعات آموزشی باید صرفاً جهت استفاده دانشآموزان مدارس یا ثبتنام شدگان مراکز و مطابق با مجوز اخذ شده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
ماده ۶- بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمان و تأیید استحکام بنا و احداث مدارس غیردولتی با رعایت ضوابط طراحی فضاهای آموزشی (برنامهریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه) موضوع بخشنامه شماره ۵۷۶۷۴۹/۹۵ مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۵ سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب مقررات ملی ساختمان برعهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.
ماده ۷- تهیه نقشههای مورد نیاز مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی جهت احداث یا تکمیل اعم از معماری، محاسبات، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی بر عهده مؤسسان و تأیید و نظارت و انطباق آنها با نقشههای ارایهشده همانند مدارس دولتی با رعایت ضوابط شهرسازی و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به عهده ادارات کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس است. این نقشهها مبنای صدور مجوز احداث بنا براساس قانون صدور مجوز احداث بنا (پروانه ساختمان و بر و کف) برای فضاهای آموزشی توسط شهرداریهای کشور با رعایت ماده (۱۹) قانون خواهد بود.
ماده ۸- استقرار همزمان مدارس با دورههای تحصیلی مختلف در یک ساختمان با درب ورودی، حیاط، راهرو و سرویس بهداشتی مشترک ممنوع است.
تبصره ۱- تشکیل دوره پیشدبستانی به عنوان ضمیمه صرفاً در مدارس غیردولتی دوره ابتدایی مجاز است و تشکیل پایه یا دوره تحصیلی ضمیمه در سایر دورههای تحصیلی مجاز نیست.
تبصره ۲- راهاندازی مرکز آموزشی توسط مؤسسان مراکز در نوبت خالی مدارس غیردولتی در صورت همسان بودن جنسیت ثبتنامشدگان، با اخذ مجوز از شورای نظارت (حسب مورد) مجاز است.
ماده ۹- برگزاری کلاسهای تقویتی، تجدیدی، آمادگی کنکور و زبانهای خارجی با دریافت وجه یا شهریه (به جز فعالیتهای فوقبرنامه که براساس مقررات در مدارس دولتی و صرفاً برای دانشآموزان همان مدرسه انجام میشود) در نوبت خالی مدارس دولتی صرفاً با اخذ مجوز از شورای نظارت (حسب مورد) و با اخذ هزینه در چهارچوب ضوابط و مقررات برای مؤسسین مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مجاز است.
ماده ۱۰- استقرار آموزشگاه زبان خارجی و آموزشگاه علمی آزاد در یک فضای مشترک در دوره تحصیلی و جنسیت همسان به شرط تفکیک روزها یا نوبت صبح و عصر مجاز است.
ماده ۱۱ - اعتبار تأییدیههای اخذ شده موضوع ماده (۶) این آییننامه، برای بناهای استیجاری چهار سال، بناهای خریداریشده شش سال و بناهای احداثی ده سال است. ادامه فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منوط به دریافت تأییدیه مجدد از ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.
تبصره – در موارد فوق چنانچه حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و طوفان رخ دهد، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات تابع، ملزم به بررسی مجدد در صدور تأییدیه استحکام بنا هستند.
ماده ۱۲- مؤسسانی که قبل از ابلاغ این آییننامه نسبت به تأسیس و راهاندازی مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اقدام کردهاند، مکلفند ظرف سه سال از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه، شرایط استحکام بنای مدرسه یا مرکز خود را با ضوابط این آییننامه منطبق کنند.در غیراین صورت شورای نظارت استان در خصوص ادامه فعالیت آنها تصمیمگیری خواهد کرد.
ماده ۱۳- از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه، آییننامه استقرار مدارس غیردولتی در مناطق و محلات مختلف موضوع تصمیمنامه شماره ۵۷۸۳۹/۴۲۸۱۳ مورخ ۱۶/۳/۱۳۸۹ لغو میشود.
معاون اول رئیس جمهور این مصوبه به وزارت آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، کشور، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.