روحانی مصوبه راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی را ابلاغ کرد
رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد 'راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمانها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی' را برای اجراء به دستگاههای مسئول ابلاغ کرد.
به گزارش ایلنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه که در جلسه 807 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:
مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمانها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی» که در جلسه 807 مورخ 18/2/1397 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
الف- فرهنگی، تبلیغی و ترویجی:
1- تقویت هویت و غرور ملی در اقشار جامعه بهویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کمک گروههای مرجع و جلوگیری از هرگونه اقدام تضعیفکننده اتحاد و انسجام ملی با تاکید بر:
1-1- ایجاد انس، علاقه و تعصب به مؤلفههای هویت ملی همچون پرچم و سرود ملی و افتخار به ایرانی بودن
1-2- تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن بهعنوان ضرورت، عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی
1-3- نهادینهسازی، خوداتکایی و تبدیل آن به باور ملی و تبیین پیامد وابستگیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصرف کالای خارجی
1-4- ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق
2- ترویج فرهنگ رقابت سالم و سازنده میان تولیدکنندگان کالای ایرانی با تاکید بر:
2-1- تضمین ارتقای کیفیت کالای ایرانی با رویکرد مرغوبیت کالا، براساس رعایت استانداردها و ارزیابی مستمر آنها
2-2- فراوانی، تنوع محصول، قیمت مناسب و افزایش قدرت انتخاب مشتری
2-3- فرهنگسازی در زمینه رعایت انصاف، اخلاق کسب و کار، حقوق و نیاز مصرفکننده و گسترش کمی و کیفی خدمات پس از فروش
3- حمایت مادی و معنوی، تبلیغی و ترویجی از سرمایهگذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف کالاهای ایرانی با تاکید بر:
3-1- اصلاح رویکرد تبلیغات عمومی به حمایت از تبلیغ محصولات استاندارد تولید داخل از رسانههای داخلی و فضای شهری و حمایت از تبلیغ محصولات ایرانی در رسانهها و شبکههای بینالمللی خارجی زبان و تأکید بر لزوم استفاده از نامهای ایرانی و خط و زبان فارسی در معرفی و تبلیغ کالا
3-2- نشان دادن و برجستهسازی استفاده از کالاهای ایرانی توسط بازیگران در فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی، هنرهای نمایشی و تئاتر براساس ضوابط و مقررات
3-3- ساخت و پخش سریالهای نمایشی فاخر، مستندهای علمی و کاربردی، برنامههای آموزشی و کارشناسی نقد و مناظره، جشنوارههای مرتبط درخصوص حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و کارآفرینان و تولیدکنندگان درجهت آموزش و ترویج کارآفرینی
4- برنامهریزی برای ایفای نقش زنان در خانواده در جهت مصرف کالای ایرانی و اصلاح الگوی مصرف
5- ترویج مشارکت عمومی در حمایت از کالای ایرانی با استفاده از ظرفیت گروههای مردمی، اصناف، دانشگاهیان، هنرمندان و ورزشکاران
6- حمایت از شکلگیری نمانام (برند) های ویژه کالاهای ایرانی و معرفی آن در سطح کشورهای اسلامی، منطقه و جهان
7- حمایت از تولید آثار، محصولات و نشانهای تجاری فرهنگی با رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آنها
ب- علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری:
جهتدهی طرحهای پژوهشی کاربردی و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها
ترویج شرکتهای دانشبنیان و واحدهای تحقیق و توسعه
ترویج فرهنگ خرید محصولات شرکتهای دانشبنیان
فرهنگسازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخههای کار و دانش در هدایت تحصیلی دانشآموزان
تبصره - وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ صنعت، معدن و تجارت؛ اقتصاد و دارایی و ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی،
دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان ملی استاندارد موظفند براساس وظائف ذاتی و ظرفیتها و امکانات، حسب مورد، برنامه های اجرایی بندهای مرتبط و متناظر با خود را تدوین و اجرا نمایند و گزارشی از نتایج اقدامات بهعمل آمده را سالانه به دبیرخانه شورای عالی ارائه کنند.